Debat

Iværksætter: Vi kan løse problemet med manglende ladestationer til elbiler. Så giv os lov

Københavnerne afholder sig fra at købe elbiler, fordi de ikke føler sig sikre på, at de kan lade deres bil uden problemer. Men en ny løsning, der kan sikre ladepunkter overalt i København, står klar til at blive udrullet. Nu venter vi bare på Københavns Kommune og Transportministeriet, skriver iværksætter.

I dag <a href="https://www.iea.org/reports/global-ev-outlook-2024" target="_blank" rel="noopener">holder byboere sig fra at købe elbil</a>, fordi de ikke føler sig sikre på at kunne oplade deres bil på grund af utilstrækkelig infrastruktur, skriver Lars Køhler.
I dag holder byboere sig fra at købe elbil, fordi de ikke føler sig sikre på at kunne oplade deres bil på grund af utilstrækkelig infrastruktur, skriver Lars Køhler.Foto: Linda Kastrup/Ritzau Scanpix
Lars Køhler
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Skal borgere i byerne sætte private ladere op til eget brug?

Det spørgsmål blev flere af elbilsmarkedets store spillere stillet i sidste uge her i Altinget på baggrund en case fra Østerbro, hvor Nicholas, en engageret og utålmodig københavner, ønskede at sætte ladere op på andelsforeningens facade til eget brug ved offentlige p-pladser.

Og selvfølgelig er svaret: "Nej".

Selvfølgelig skal private ikke sætte private ladere op, som de ikke kan være sikre på at kunne bruge. Det giver ingen mening. Hverken for borgerne eller samfundet. Længere er den debat egentlig ikke.

Men var det første spørgsmål fulgt op af dette lille spørgsmål:

"Hvad nu hvis vi gjorde det muligt for Nicholas at dele hans lader og hans strøm med andre?"

Så havde debatten været en helt anden. Og langt langt vigtigere. 

Læs også

Bilister skal kunne dele ladestationer

For kan private sætte ladepunkter op og dele dem med hinanden, har vi faktisk løst omstillingen af persontransporten i byerne.

Det lyder som et luftigt postulat, men lad mig uddybe:

I dag holder byboere sig fra at købe elbil, fordi de ikke føler sig sikre på at kunne oplade deres bil på grund af utilstrækkelig infrastruktur, og fordi de ikke føler sig komfortable nok, fordi ladning enten skal ske "på farten" ved lynladere eller ved byens "lade-øer" ofte alt for langt fra deres bopæl.

Klimakrisen raser allerede om ørerne på os, og det sidste vi har brug for er, at systemet står i vejen for og bremser de nødvendige grønne løsninger.

Lars Køhler
Medstifter og innovationschef, Elby

Skal disse bekymringer fjernes så kræver det altså en overflod af ladepunkter, som skal etableres nu og overalt i byerne ved alle p-pladser. En over-the-top udrulning, der hverken er mulig eller ønskelig med lyn- og kantstensladere – forestil jer eksempelvis Vesterbro, når alle biler er elbiler.

Begynder I at kunne se, hvor jeg vil hen?

Hvis vi giver borgerne mulighed for at etablere ladepunkter på egne bygninger og lade dem dele deres ladere og strøm med hinanden, så kan vi få sat ladepunkter op overalt, hvor folk parkerer, altså så tæt på egen bolig, som de kan finde en p-plads, fremfor at tvinge folk til at parkere, hvor de kan lade.

Dette vil netop kunne fjerne den bekymring for utilstrækkelig ladeinfrastruktur og manglende komfort, der holder byboerne fra at vælge elbil. Og det vil gøre, at omstillingen af persontransporten i byerne kan ske i det hæsblæsende tempo, vi rent faktisk har brug for.

Det vil desuden gøre, at elbilsejerne kan lade, når de ikke bruger bilen, fremfor når de bruger bilen. At ingen behøver flytte bilerne efter endt ladning. At der kan lades, når strømmen er billigst og grønnest, hvilket gavner elnettet, samfundet og folks pengepung. Og måske vigtigst af alt, at byens borgere kan deltage i den grønne omstilling, være en del af løsningen, fremfor at være tvunget til at håbe på, at nogle andre løser problemerne. 

Venter på Københavns Kommune og Transportministeriet

Vi har i Elby arbejdet på netop denne borgerdrevne løsning i flere år. Og vi har som de første i verden løst de hurdles, der åbenlyst er i forhold til denne nyskabende løsning.

Vi venter på både Københavns Kommune og Transportministeriet – selvom Kammeradvokaten for længst har clearet vores løsning.

Lars Køhler
Medstifter og innovationschef, Elby

Altså, hvordan undgår vi, at ladebokse på alle facader ødelægger de tætte bymiljøer? Hvordan får vi ladekablerne sikkert og nemt på tværs af fortovene? Og hvordan sørger vi for, at borgerne, der sætter ladepunkter op, får noget ud af det?

Vi har været klar til at udrulle løsningen i lang tid og kan ikke bare løse Københavns, men resten af Europas store byers ladeudfordringer. Men vi venter, som Nicholas, på både Københavns Kommune og Transportministeriet – selvom Kammeradvokaten for længst har clearet vores løsning.

Systemet er gået i baglås

Systemet er også i vores tilfælde gået i baglås, på trods af en proces fuld af konstruktive møder med superbegejstrede københavnske borgmestre, politikere og embedsfolk. Alt står stille i en dybt frustrerende blanding af frygt for fejlfortolkning af love, nytænkning og et systemisk fokus på drift fremfor understøttelse af udvikling.

Og det duer bare ikke.

Klimakrisen raser allerede om ørerne på os, og det sidste vi har brug for er, at systemet eller andre står i vejen for og bremser de nødvendige grønne løsninger.

Derfor bør svaret på det indledende spørgsmål heller ikke være et unuanceret "Nej", men et samstemmende løsningsorienteret: "Ja, selvfølgelig skal borgerne kunne sætte ladepunkter op i byerne. Så længe de kan dele dem med hinanden. Lad os finde ud af, hvordan vi kan få det til at ske". 

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Lars Køhler

Medstifter og innovationschef, Elby
Cand.arch i bygningskunst (Kunstakademiets Arkitektskole 2001)

0:000:00