Kommentar af 
Daria Rivin

Fremtidens lastbilstransport er elektrisk. Nu skal støttemidlerne udmøntes effektivt

Salget af el-lastbiler er på vej op, priserne på vej ned og med en klar plan for offentlig ladeinfrastruktur i sigte, er det vigtigt at støttemidlerne til lastbiler udmøntes effektivt og ikke skaber en unødig stop-go politik, skriver Daria Rivin. 

El-lastbiler er kommet hurtigt fra start. Men det er helt essentielt, at rammevilkårene er på plads, så der kan komme fart på den grønne omstilling til gavn for erhvervet og samfundet som helhed, skriver Daria Rivin.
El-lastbiler er kommet hurtigt fra start. Men det er helt essentielt, at rammevilkårene er på plads, så der kan komme fart på den grønne omstilling til gavn for erhvervet og samfundet som helhed, skriver Daria Rivin.Foto: Bo Amstrup/Ritzau Scanpix
Daria Rivin
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Lastbiler fylder meget på vejene, men markant mindre i folks bevidsthed – medmindre man ligesom jeg aktivt arbejder med området.

Men lastbiler fylder også meget i forhold til deres store klimabelastning. Tunge køretøjer står nemlig for 6 procent af de samlede CO2-udledninger i Europa, selvom de kun udgør 2 procent af køretøjerne på vejene. Samtidig står lastbilkørsel til at stige med 40 procent frem mod 2050. Det er derfor helt essentielt at få nedbragt klimabelastningen i en fart.

Transporterhvervet er et presset erhverv, der står overfor store udfordringer og muligheder for at blive mere bæredygtigt. Men transport vedrører ikke kun transportsektoren. Det vedrører os allesammen, for jo langsommere omstillingen går, jo mere luftforurening bliver vi udsat for – og tænk engang, hvor fantastisk det kunne være at få fragtet sine varer uden nogen form for udledning. Heldigvis findes løsningerne: elektriske lastbiler.

Men en ting er, hvad der efterspørges, en anden er, hvad der rent faktisk lovgives om og gøres muligt for dem, som gerne vil være en del af den grønne omstilling. Man har fra dansk side haft svært ved at slå sig fast på en bestemt teknologi og drivlinje til den tunge transport.

Læs også

Skulle det være brint, biogas eller el? Og hvad nu hvis der satses på det forkerte? Heldigvis peger EU os tydeligt i retningen af den teknologi, vi i Danmark også bør satse på. Og de peger på nulemissionsløsninger, særligt elektriske lastbiler.

Rammevilkår skal fremme omstillingen

Sidste år udgjorde el-lastbiler 6,3 procent af nysalget af lastbiler, og allerede i første kvartal i år er salget oppe på 6,75 procent, og det er uden støtte. Omstillingen er dermed for alvor skudt i gang.

Det er vigtigt at offentlige støttemidler udmøntes effektivt og ikke skaber en unødig stop-go politik.

Daria Rivin
Seniorrådgiver for klima og transport, Rådet for Grøn Omstilling

Et bredt politisk flertal fremlagde 15. april en ny rammeaftale om en støtteordning til grøn omstilling og effektiviseringer af tung transport på 750 millioner kroner fra 2024 til 2030, inklusiv de 300 millioner kroner, der var afsat på Finansloven for 2024.

Udmøntningen er endnu ikke fastlagt. Men med salget af el-lastbiler på vej op, priserne på vej ned og med en offentlig ladeinfrastruktur hurtigt på vej, er det vigtigt at offentlige støttemidler udmøntes effektivt og ikke skaber en unødig stop-go politik.

Derfor anbefaler vi, at midlerne så vidt muligt udmøntes som en samlet pulje til køb af el-lastbiler, men med et særligt fokus på eksempelvis kørsel i byerne og eventuelt i de kommende nulemissionszoner, så flest muligt får gavn af mindre luftforurening.

Dette dels fordi støttebehovet særligt for de mindre vognmænd er størst i de næste par år, og dels fordi det er svært at få god økonomi i elektrisk bykørsel.

Samtidig er der også brug for effektiviseringer i forhold til den generelle elektrificering af transportsektoren; blandt andet skal det gå hurtigere og gerne være billigere for vognmænd og ladeoperatører at få ekstra strøm fra elnettet.

En oplagt måde at gøre elektrificeringen billigere er ved hurtigst muligt at ligestille el med biobrændstoffer og biogas i Biobrændstofloven således, at både vognmænd, busselskaber, ladeoperatører og el-færger belønnes for at bruge grøn energi i transportsektoren. Det er et meget billigt virkemiddel for staten, men kan for eksempel fremrykke TCO'en for el-lastbiler med op til 2 år og skabe incitamenter til opstilling af mere sol- og vindenergi på vognmænds depoter og matrikler. Samtidig får det VE-produktionen op i gear og minimerer tilslutningstiden overordnet set. 

Læs også

EU sætter retning for tunge køretøjer

Transportsektoren er en af de sektorer, der er sværest at omstille og er en af de sektorer, hvor udledningerne fortsat er stigende. Derfor skal der sættes ind på alle fronter, så vi kan realisere vores klimamål i Danmark og EU. Her er EU-reguleringen 'CO2-emissionskrav til tunge køretøjer' en af de vigtigste lovgivninger til at nedbringe klimabelastningen og få speedet omstillingen af transportsektoren op.

Det skal blandt andet gå hurtigere og gerne være billigere for vognmænd og ladeoperatører at få ekstra strøm fra elnettet.

Daria Rivin
Seniorrådgiver for klima og transport, Rådet for Grøn Omstilling

Her stilles der krav til producenterne af lastbiler og busser om, i grove træk, at nedbringe den gennemsnitlige CO2-udledning af de nye køretøjer de sælger, med 45 procent i 2030, 65 procent i 2035 og 90 procent i 2040.

Onsdag 10. april bekræftede EU-Parlamentet formelt aftalen om skærpede CO2-emissionskrav til nye tunge køretøjer. Endelig kunne jeg ånde lettet op over, at aftalen blev stemt igennem, for det har på ingen måde været givet, taget alle bumpene på vejen i betragtning. 

Læs også

Hver afstemning i Ministerrådet såvel som EU-Parlamentet har været nervepirrende tæt, og selv da Rådet og Parlamentet tilbage i januar havde indgået en trilogaftale, fik Tysklands liberale parti FDP sat en stopper for det og udvandet aftalen, således at en ny aftale måtte forhandles på plads i sidste minut. Men på plads kom den.

Det betyder i praksis, at producenterne skal investere i og producere mange flere nulemissionskøretøjer til gavn for vognmænd og virksomheder, der inden for få år kan købe billigere el-lastbiler og -busser. Samtidig betyder det også, at Europas konkurrenceevne i forhold til USA og Kina bliver fastholdt, og at der sikres en hurtigere grøn omstilling af de tunge køretøjer overordnet set.

El-lastbiler kommer til at give økonomisk mening til flere og flere typer kørsel i løbet af de næste år. Derfor er det vigtigt, at vognmænd hurtigt stifter bekendtskab med den nye teknologi og undersøger, hvor meget adgang de har til strøm, hvis de vil bevare deres konkurrenceevne med en billigere teknologi.

El-lastbiler er kommet hurtigt fra start. Men det er helt essentielt, at rammevilkårene er på plads, så der kan komme fart på den grønne omstilling til gavn for erhvervet og samfundet som helhed. 

Læs også

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Daria Rivin

Seniorrådgiver for klima og transport, Rådet for Grøn Omstilling
MSc i Human Ecology (Lund Uni.), BSc i internationale studier og kultur & sprog (Roskilde Uni.)

0:000:00