Prisvinder frygter indholdsløs madspilds-kamp

INTERVIEW: Mens kampen mod madspild kravler op på dagsordenen, stiger risikoen for, at sagen bliver en industri i sig selv. Sådan lyder advarslen fra stifteren af organisationen Stop Spild Af Mad og vinder af Nordisk Råds miljøpris, Selina Juul.
I oktober modtog Selina Juul Nordisk Råds natur- og miljøpris foran 10 andre nominerede nordiske projekter.
I oktober modtog Selina Juul Nordisk Råds natur- og miljøpris foran 10 andre nominerede nordiske projekter.Foto: norden.org
Michael Hjøllund
Selv går hun så langt som at kalde sig "madspilds-nazist".

Stifteren af organisationen Stop Spild af Mad, Selina Juul, er derfor begejstret over, at kampen mod madspild ser ud til at vinde genklang hos både politikere og erhvervsliv.

Flere supermarkedskæder har indført tiltag, der skal mindske udsmidningen af mad, og senest modtog Selina Juul selv politisk anerkendelse i form af Nordisk Råds natur- og miljøpris.

Prisen får hun for sit arbejde med mange interessenter om at mindske madspildet i Danmark.

"Hendes indsats kan ikke overvurderes," lyder det i begrundelsen fra Nordisk Råd.

Fakta

Forbrugerbevægelsen Stop Spild Af Mad er en privat, selvstændig
non-profit forbrugerorganisation uafhængig af partipolitiske, religiøse og kommercielle interesser.

Forbrugerbevægelsen har som mission - gennem kampagner, presseomtale, debat, events og anden opinionsdannelse - at informere om og bekæmpe madspild samt at udstyre danskerne med konkrete værktøjer til bedre udnyttelse af fødevarer.


Kilde: stopspildafmad.dk

Selv glæder Selina Juul sig over prisen.

"Det er et kæmpe klap på skulderen til kampen mod madspild. At vi bliver taget seriøst af Nordisk Råd og får sådan en pris, er en kæmpe anerkendelse," siger hun til Altinget.dk

Vores udfordring som organisation er, at selvom vi har 10.000 medlemmer, er det mange af dem, der allerede er rigtig gode til at undgå madspild. Det er selvfølgelig positivt, men vi skal også ud at nå større målgrupper.

Selina Juul
Stifter, Stop Spild Af Mad

Men midt i, hvad der kunne betegnes som en spirende succeshistorie, lurer faren, mener Selina Juul:

At kampen mod madspild ender med at blive en industri i sig selv, hvor virksomheder og organisationer kappes op at slå på tromme for sagen uden at lægge handling bag ordene.

"I udlandet ser vi aktører, der blot udgiver en brochure, og så mener, at de har gjort noget. Den tendens er heldigvis ikke kommet til Danmark endnu. Her har vi mange aktører, der gør det godt," siger hun og tilføjer:

0:000:00