DI: Dansk infrastruktur sakker bagud

INFRASTRUKTUR: Kvaliteten af dansk infrastruktur falder i forhold til andre OECD-lande, viser DI's nye undersøgelse af dansk konkurrenceevne. Vi har svært ved at følge med udlandet, lyder det fra DTU-professor. S maner til ro.
Dansk infrastruktur skal op i gear, lyder det fra DI.
Dansk infrastruktur skal op i gear, lyder det fra DI.Foto: Colourbox
Hjalte T. H. Kragesteen
Foto:

Jeg kan ikke forestille mig andet end, at Danmark får en bedre placering, når de mange søsatte investeringer begynder at virke.

Rasmus Prehn (S)
Trafikordfører

Danmark mister tærren i kampen om den bedste infrastruktur.

Det fremgår af DI’s nye Globaliseringsredegørelse 2013. Her falder Danmark nemlig fra en 5. til en 13. plads blandt OECD-landene, når man måler på virksomheders vurdering af kvaliteten af infrastruktur (se oversigt fra redegørelsen i bunden af artiklen).

Det er bekymrende, mener branchedirektør for DI Transport, Michael Svane:

”Vi ved, at mobilitet er vigtig for vækst og produktivitet. Derfor er det her et klart advarselstegn,” siger han.

Opgørelsen er baseret på tal fra World Economic Forum (WEF) og viser et gennemsnit af vurderingerne for jernbane, havne, veje og lufthavne. Tilbage i 2008 og årene før rangerede Danmark som nummer to, og placeringen som nummer 13 er den dårligste, siden man begyndte at måle på det i 2005 (se tabel nedenfor).

Danmarks placering blandt OECD-lande (2005-2013)

Kvalitet af infrastruktur  

Tallene fra WEF viser desuden, at Danmark især sakker bagud, hvad angår veje, kollektiv trafik og luftfart, mens havneområdet ikke har helt så stort udsving. Men der er dog tale om fald på alle fire områder.   

Tilgængelighed vigtigt i konkurrencen
Michael Svane forudser, at infrastrukturens kvalitet i fremtiden vil blive et endnu større konkurrenceparameter for virksomhederne end i dag. Derfor er man nødt til at prioritere det knivskarpt fremadrettet:









0:000:00