EU stiller klima-krav til luftfarten

LUFT: EU-Kommissionen har fastsat regler for CO2-kvoter for luftfarten. Reglerne fastsætter, hvor mange gratis kvoter luftfartsselskaberne får frem til 2020.
Anders Jerking
Luftfarten inddrages nu i EU's klima-kvotesystem. EU-Kommissionen har nemlig fastsat regler for, hvor mange gratis CO2-kvoter luftfartsselskaberne vil modtage frem til 2020.

Luftfart bliver integreret i EU's emissions-handelsordning fra 2012. Og Europa-Kommissionen har nu offentliggjort de benchmarks, der skal anvendes til at tildele gratis drivhusgasemissionskvoter til mere end 900 luftfartøjsoperatører. Offentliggørelsen af benchmarks sætter luftfartsselskaberne i stand til at beregne deres tildeling af gratis kvoter frem til 2020

Klimakommissær Connie Hedegaard siger i den forbindelse:

"Med disse benchmarks får luftfartsselskaberne nu vished for, hvor mange gratis kvoter de vil modtage hvert år frem til 2020. Ud fra de aktuelle markedspriser er værdien af disse gratis kvoter mere end 20 mia. EUR over de næste ti år. Disse potentielle indtægter kunne anspore luftfartsselskaberne til at investere i en moderne flåde, en forbedret energieffektivitet og anvendelse af ikke-fossil flybrændstof," siger hun og fortsætter:

"Skønt EU foretrækker en global indsats, kan vi ikke gå ind for, at luftfartsbranchen fritages for at bidrage, fordi der ikke kan opnås enighed på internationalt plan. Derfor besluttede EU i 2008 at tage dette skridt, men vi vil fortsat kæmpe for en global regulering af luftfart bl.a. i forbindelse med FN's kommende klimaforhandlinger i Durban".

Luftfartens emissioner i EU er vokset hurtigt - faktisk er de fordoblet siden 1990. Inddragelsen af luftfarten i kvote-systemet ventes kun at have begrænset effekt på flypriserne.

 

 

 

0:000:00