Debat

Microsoft: It skal være en integreret del af alle fag fremover

DEBAT: For at tilpasse os fremtiden skal it ind alle steder i uddannelsessystemet. Både i folkeskolen og på de gymnasiale og videregående uddannelser, hvor de teknologiske kompetencer bør være en integreret del af alle fag og kurser, skriver Marianne Dahl Steensen fra Microsoft.

DF: Der er behov for at omskole og efteruddanne

DEBAT: Der er brug for en en løbende efteruddannelse, for den teknologi man uddannes til i dag vil være helt anderledes om bare fem eller ti år. Det skriver Jens Henrik Thulesen Dahl fra Dansk Folkeparti.

IBM-direktør: Vi skal uddanne os til kunstig intelligens

DEBAT: Vores professionelle liv vil i fremtiden blive fyldt op med intelligente maskiner. Derfor bliver det en efterspurgt kompetence at være dannet inden for kunstig intelligens, skriver Henrik Bodskov, direktør i IBM Danmark.

Professor: Historisk set er ny teknologi ikke job-fjendtlig

DEBAT: I diskussionen om en industriel revolution er det vigtigt at slå fast, at al ny teknologi forårsager både jobdestruktion og jobskabelse, og dermed både vindere og tabere, skriver Torben M. Andersen fra Aarhus Universitet.

Lizette Risgaard: Vi har prøvet disruption før

DEBAT: Den trussel, som nogen måske kan se i udviklingen, er ikke anderledes end eksempelvis den trussel, landarbejderne så i mejetærskeren, da landbruget blev industrialiseret, skriver Lizette Risgaard fra LO, der påpeger, at fremtidens job skal være gode job.

Tænketanken DEA: Først skal vi lære voksne at læse

DEBAT: I den teknologiske flodbølge må vi ikke glemme de mere end 500.000 læsesvage voksne. Skal man være en del af en kvalificeret arbejdsstyrke, er det centralt, at man kan læse, skriver Stina Vrang Elias, adm. direktør i Tænketanken DEA.