Debat

Cevea: Ryanair presser på for dansk discount-arbejdsmarked

DEBAT: Ryanair har nægtet at indordne sig de forhold, som gælder for det danske arbejdsmarked. Det har både konsekvenser for de ansatte og for det danske arbejdsmarked. Der er brug for, at vi står sammen i forsvaret for den danske model, skriver Ceveas Kristian Weise. 

Demonstrationer foran Arbejdsretten i København onsdag. Arbejdsretten skal tage stilling til, om en strejke og sympatikonflikt over for Ryanair er lovlig. Afgørelsen er indtil videre udskudt.
Demonstrationer foran Arbejdsretten i København onsdag. Arbejdsretten skal tage stilling til, om en strejke og sympatikonflikt over for Ryanair er lovlig. Afgørelsen er indtil videre udskudt.Foto: Ole Jensen/Scanpix
Kristian Weise

Kristian Weise er direktør for Tænketanken Cevea.

Vis mere
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Af Kristian Weise
Direktør for centrum-venstre-tænketanken Cevea

Onsdag mødtes Ryanair og fagbevægelsen i Arbejdsretten. Serviceforbundet og Flyvebranchens Personale Union ønsker en overenskomst med Ryanair for det personale, der skal arbejde for flyselskabet i Danmark. Ryanair har hidtil afvist ønsket, og Arbejdsretten skal derfor tage stilling til, om en strejke og sympatikonflikt over for Ryanair er lovlig. Afgørelsen er indtil videre udskudt.

Principiel konflikt
Konflikten mellem Ryanair og fagbevægelsen er principiel og fremhæver noget af det helt basale ved den danske aftalemodel: at arbejdsgiver ikke uden dialog med medarbejderne kan fastsætte løn- og arbejdsvilkår, sådan som det er tilfældet i Ryanair nu.

De seneste måneder er chokerende afsløringer af arbejdsforholdene for Ryanairs ansatte kommet frem: Selvbetalt uddannelse, fyring uden varsel, et års prøvetid og ingen løn under sygdom. Dertil kommer, at Ryanairs danske kabinepersonale ikke kan forvente at tjene mere end 15.000 kr. i løn – før skat naturligvis. For dette beløb skal de blandt andet betale for leje af uniform og eventuelle sygedage*.

Konflikten mellem Ryanair og fagbevægelsen er principiel og fremhæver noget af det helt basale ved den danske aftalemodel: at arbejdsgiver ikke uden dialog med medarbejderne kan fastsætte løn- og arbejdsvilkår, sådan som det er tilfældet i Ryanair nu.

Kristian Weise
Direktør, Cevea

Disse løn- og arbejdsvilkår er en del af de kreative besparelser, som Ryanair er blevet verdensberømt for. Men de alternative forretningsmetoder har en pris – både for de ansatte og for arbejdsmarkedet. Og sågar for flysikkerheden.

Mayday på grund af brændstofsbesparelser
I 2012 måtte tre fly fra Ryanair udsende et ”fuel mayday” som følge af for lidt brændstof i tankene, da flyene i forbindelse med et uvejr blev omdirigeret. Hvorfor? Fordi Ryanair hylder de piloter, der brænder færrest dråber af og også forsøger at spare på vægten af flybrændstof.

Det manglende brændstof til nødsituationer er en konsekvens af Ryanairs omstridte ”brændstofliga”. Ifølge en historie i Berlingske hædres de piloter, der er dygtige til at spare på brændstoffet, mens piloter, der bruger mere end beregnet, bliver udstillet og får breve fra ledelsen.

Derudover skal Ryanairs piloter indgive en skriftlig forklaring, hvis de tager ekstra brændstof med på deres ruter. Brændstof, der kan bruges, hvis flyet bliver omdirigeret til en anden destination eller på anden måde må afvige fra den planlagte rute. Flyselskabet opfordrer altså deres piloter til at konkurrere på brændstofforbrug.

Ryanairs evige jagt på omkostningsreduktioner går derfor ikke bare ud over de ansattes løn- og arbejdsvilkår, men har også konkrete, sikkerhedsmæssige konsekvenser for passagerne.

Billige flybilletter har en pris – både for de ansatte og for flysikkerheden.

Sag for alle lønmodtagere
De mange eksempler på de ringe løn- og arbejdsvilkår, som Ryanairs ansatte må arbejde under, illustrerer med al tydelighed vigtigheden af, at vi har en debat om, hvorvidt det er de discountvilkår, der skal kendetegne det danske arbejdsmarked. 

Vil man lave forretning i Danmark, må man tegne overenskomst på lige fod med alle andre, så ens ansatte kan få ordentlige løn- og arbejdsforhold – også selvom man hedder Ryanair. At sige, at man ikke vil det, er som at stille op i Superligaen i fodbold, men ikke ville spille efter de samme regler som de andre hold.

Den aktuelle sag i Arbejdsretten er en af de vigtigste arbejdsretlige kampe for den danske model. Hvis discountvirksomheder som Ryanair får held med at bryde standarderne på det danske arbejdsmarked, vil det sætte et nedadgående pres på andre brancher og virksomheder. 

Det risikerer at give os et nyt og voksende discount-arbejdsmarked.

*Rettelse: Ved en fejl omtalte indlægget tidligere en dansk kvinde, som om denne havde været ansat i Ryanair. Det var ikke tilfældet. Vi beklager.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion


0:000:00