Debat

Danske A-kasser: Logikken er vendt på hovedet i ny delaftale om beskæftigelsesindsatsen

Megen logik er vendt på hovedet i ny delaftale, som gør det muligt for ledige at vælge digitale samtaler på jobcentre og i a-kasser efter seks måneder. Det havde været meget mere logisk, hvis man havde åbnet fleksibelt op for digitale samtaler tidligt i ledighedsforløbet, skriver Eva Obdrup og Villy Dyhr. 

Det havde været en bedre idé, hvis man havde åbnet fleksibelt op for digitale samtaler i de første seks måneder af et ledighedsforløb, hvor rigtig mange hurtigt kommer i arbejde og ofte kun har brug for støtte og vejledning om eksempelvis jobsøgning. 
Det havde været en bedre idé, hvis man havde åbnet fleksibelt op for digitale samtaler i de første seks måneder af et ledighedsforløb, hvor rigtig mange hurtigt kommer i arbejde og ofte kun har brug for støtte og vejledning om eksempelvis jobsøgning. Foto: Thomas Lekfeldt/Ritzau Scanpix
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

I Danske A-kasser undrer vi os noget over den delaftale, som regeringen har indgået med Dansk Folkeparti, SF og Enhedslisten om besparelser i jobcentrene til finansiering af aftalen om tidlig pension, den såkaldte Arne-reform.

En del af besparelsen skal opnås ved, at personer, der har været ledige i over seks måneder, kan vælge en digital samtale eller en telefonsamtale i stedet for at møde fysisk frem til møder i jobcenter eller a-kasser.

Det havde været meget mere logisk og en bedre idé, hvis man havde åbnet fleksibelt op for digitale samtaler i de første seks måneder af et ledighedsforløb i stedet for.

Det er her, hvor rigtig mange hurtigt kommer i arbejde og ofte kun har brug for støtte og vejledning om eksempelvis jobsøgning – noget, som de lige så godt kan få i en digital dialog som i en fysisk samtale. 

Behov for fleksibel model
Det ser ud til, at muligheden for at vælge digitale samtaler træder i kraft ved årsskiftet – selv om it-implementeringen først er på plads i midten af 2022.

Men hvorfor vente? Udviklingen af ny it må ikke blive en showstopper. For sagen er jo, at vi under coronaen faktisk har holdt tusindvis af samtaler med ledige digitalt.

Vi vil stærkt opfordre regeringen og forligspartierne til at tage tråden op igen efter sommerferien, så vi kan få en fleksibel og fornuftig løsning

Eva Obdrup og Villy Dyhr
Formand og næstformand, Danske A-kasser

Og alt tyder på, at både de ledige og medarbejderne i jobcentre og a-kasser synes, det har fungeret rigtig godt. Faktisk så godt, at der er al mulig grund til hurtigst muligt at indføre en fleksibel model.

Det er imidlertid ikke et enten-eller: Altså enten fysiske eller digitale samtaler. Det bør være et både-og. For i nogle situationer bør der fortsat holdes fysiske samtaler, hvor man sidder over for hinanden, mens det i andre situationer er lige så godt eller bedre, at man kan tage dialogen digitalt. Eksempelvis hvor den ledige har brug for at få afklaret konkrete spørgsmål eller få vejledning og gode råd i forbindelse med jobsøgning.

Brug de bedste erfaringer
I Danske A-kasser har vi for nylig foreslået en fleksibel model, hvor vi bruger de bedste erfaringer fra henholdsvis fysiske og digitale mødeformer. Modellen ser sådan her ud, hvis udgangspunktet er de nuværende lovkrævede samtaler i a-kasser og jobcentre:

  • Den ledige har altid ret til at bede om et fysisk eller et digitalt møde. Både med a-kassen og i jobcentret
  • Hvis den ledige, a-kassen eller jobcentret vurderer, at der er behov for en fysisk fællessamtale for eksempelvis at få igangsat uddannelse eller aktiveringsforløb, så afholdes en sådan
  • Cv-samtalen efter senest 14 dage i a-kassen skal altid være ved fysisk fremmøde, fordi det er vigtigt hurtigt at få en fornemmelse og et helhedsindtryk af, om den enkelte er i risiko for at gå længe ledig, eller om det bare handler om at søge relevante job
  • Herefter kan man frit vælge mellem fysiske og digitale samtaler. Men hvis ledigheden har varet i seks måneder, skal der holdes en grundig fysisk samtale. Eventuelt som fælles samtale
  • Efter 12 måneder bør det nuværende sporadiske kontaktforløb for langtidsledige strammes op. Gerne med hyppige samtaler, der følger op på det, der er iværksat for den enkelte ledige.

Vi vil stærkt opfordre regeringen og forligspartierne til at tage tråden op igen efter sommerferien, så vi kan få en fleksibel og fornuftig løsning. I samme forbindelse vil vi også opfordre til, at der med udgangspunkt i det aktuelle a-kasseforsøg åbnes for, at alle a-kasser kan stå for medlemskontakt og vejledning i de første seks måneder af ledighedsforløbet.

I al ubeskedenhed mener vi, at a-kasserne med deres kendskab til deres medlemmer og deres muligheder på arbejdsmarkedet kan gøre det mindst lige så godt eller bedre end jobcentrene. 

Og samtidig vil det muliggøre, at der frigives betydelige ressourcer i jobcentrene til at koncentrere indsatsen mere om de langtidsledige, hvor der er sket en fordobling af antallet over det seneste år.

Læs også

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Eva Obdrup

Forretningsfører, 3F’s a-kasse, formand, Danske A-kasser
informatikassistent

Villy Dyhr

Direktør, Akademikernes A-Kasse, ekstern lektor i organisation og ledelse, CBS, næstformand, Danske A-kasser
cand.scient. i geofysik, matematik og fysik (Aarhus Uni. 1994), hd i organisation og ledelse (Handelshøjskolen i København 1999)

0:000:00