Driftsikre Dam skal håndtere regeringens største møgsag

PORTRÆT: Statsminister Helle Thorning-Schmidt (S) spiller et driftssikkert kort med Henrik Dam Kristensen (S) som ny beskæftigelsesminister. Det er en mand, der kan løse møgsager og skabe ro. Nu skal han håndtere det giftige dagpengespørgsmål.

Statsminister Helle Thorning-Schmidt (S) præsenterer Henrik Dam Kristensen og Mette Frederiksen i deres nye roller på ministerholdet.<br>
Statsminister Helle Thorning-Schmidt (S) præsenterer Henrik Dam Kristensen og Mette Frederiksen i deres nye roller på ministerholdet.
Foto: Scanpix/Keld Navntoft
Hjalte T. H. Kragesteen

Med Henrik Dam Kristensen på posten som beskæftigelsesminister, har statsministeren valgt en sikker hånd på rattet frem mod den valgkamp, som alle forventer kommer til at handle om det forkætrede dagpengespørgsmål.

For rollen som minister på et område med dårlige sager er bestemt ikke fagre nye verden for Henrik Dam Kristensen, der fredag blev præsenteret som ny beskæftigelsesminister.

Han kommer fra posten som gruppeformand, men har mange års erfaring som minister - senest som transportminister fra 2011-2013. I 90'erne varetog han tre forskellige ministerposter i Nyrup-regeringerne fra 1994-2001.

Faktisk kunne det være blevet til mere for Henrik Dam Kristensen, der i flere omgange har været et brandvarmt emne som en mulig ny formand for Socialdemokraterne.

Fakta
Henrik Dam Kristensen
Født 31. januar 1957 i Vorbasse

Politiske tillidsposter:
  • Gruppeformand for Socialdemokraterne fra august 2013.
  • Folketingsmedlem for Socialdemokratiet i Østjyllands Storkreds fra 13. november 2007.
  • Folketingsmedlem for Socialdemokratiet i Ribe Amtskreds 1990-2004.
  • Kandidat for Socialdemokratiet i Horsenskredsen fra 2005.
  • Kandidat for Socialdemokratiet i Grindstedkredsen 1984-2004.
Parlamentarisk karriere:
  • Transportminister 3. oktober 2011-9. august 2013
  • Socialminister, 23. februar 2000-27. november 2001.
  • Fødevareminister, 30. december 1996-23. februar 2000.
  • Landbrugs- og fiskeriminister, 27. september 1994-30. december 1996.
  • Medlem af Europa-Parlamentet, 20. juli 2004-15. okt. 2006.
Uddannelse og erhverv:
  • Skoleleder, AOF Grindsted, 1988-1990.
  • Dansk Flygtningehjælp, Grindsted, 1986-1988.
  • Landpostbud, Vorbasse, 1978-1986.
- Fakta fra
Transportministeriet

Første gang var i 2002, hvor Socialdemokraternes Nyrup-fløj forsøgte at overtale ham til at overtage hvervet som formand efter den tidligere statsminister. Men mavefornemmelsen sagde Henrik Dam Kristensen noget andet, og derved var vejen banet for Mogens Lykketoft.

Også efter S-nederlaget i 2005 var han i spil, og i medierne blev han udråbt som den helt store favorit. Men endnu en gang drillede mavefornemmelsen, og så måtte Nyrup-fløjen satse på Helle Thorning-Schmidt.

Inddragende og jovial
Som politiker er Henrik Dam Kristensen respekteret af både politiske med- og modspillere for at være lyttende, inddragende og for at være dygtig til at finde politiske kompromiser, selvom fronterne kan være trukket hårdt op.

Det afdæmpede gemyt skinner også igennem i medierne, hvor han ikke har vist sig som en stor billetsælger. I de ministermålinger, som Altinget har lavet, mens han var transportminister, så danskerne ham nemlig som den bløde mellemvare. Han brænder ikke rigtigt igennem hos vælgerne.

Når han ikke er i medierne eller i forhandlingslokalet, så er han bestemt ikke typen, der optager al plads i rummet. Han er en jovial type, som ofte byder ind med en humoristisk bemærkning i afdæmpet stil.

Møgsager preller af
Derimod har han fået prædikatet teflon-minister, fordi han har en særlig evne til at håndtere møgsager. I 90'erne var det især i tiden som fødevareminister, hvor salmonella-skandalerne virkelig skabte røre i befolkningen, og hvor pressen var fyldt med skandalehistorier. Det fik han håndteret med sin rolige stil, der genskabte tilliden hos forbrugerne. Og samtidig uden at love det store.

Betalingsringen fik han som transportminister godt nok ikke håndteret, men det kendetegner Henrik Dam Kristensen, at det ikke er ham, der bliver husket for et af regeringens største løftebrud. Aben endte mere hos Helle Thorning-Schmidt og Villy Søvndal dengang.

Så i den forbindelse passer beskæftigelsesområdet sådan set godt til Henrik Dam Kristensen, som nu skal tage ansvar for regeringens største problem: Det evigt tilbagevendende dagpengespørgsmål.

Kamp mod social dumping
Udover dagpengespørgsmålet bliver det den nye ministers opgave at implementere en lang række af de reformer, som Mette Frederiksen har forhandlet hjem med den borgerlige fløj. Det gælder kontanthjælp, førtidspension, fleksjob og beskæftigelsesreformen fra før sommer.

Derudover barsler Carsten Koch-udvalget med rapport nummer to, som skal komme med anbefalinger til, hvordan de ikke-arbejdsmarkedsparate kontanthjælpsmodtagere kan komme i job.

Desuden må man forvente, at Henrik Dam Kristensen nu kommer til at spille en central rolle i den social dumping-dagsorden, hvor regeringen har en klar kant til den blå fløj.

Det er desuden også et område, som han har stiftet bekendtskab med i sin tid som transportminister, hvor han stod i spidsen for at stramme de danske fortolkninger af reglerne for østeuropæiske chaufførers adgang til at køre på de danske veje. Det var et spørgsmål, der virkelig delte vandene i transportbranchen, men her leverede han et kompromis, som alle kunne se sig selv i efterfølgende.

 

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion


0:000:00