Debat

Frie Funktionærer: Fagbevægelsen skal fokusere på medlemmerne, ikke sig selv

DEBAT: Hvis fagbevægelsen skal holde fast på lønmodtagerne, skal det enkelte medlem sættes i centrum. I dag trækker de individuelle tilbud nemlig mere end fællesskabet, skriver direktør i Frie Funktionærer Jørgen G. Jørgensen.

Nøglen til fagforeningernes fremtidige succes er at gøre sig relevant for medlemmerne, lyder det fra Jørgen G. Jørgensen, som er direktør i Frie Funktionærer.
Nøglen til fagforeningernes fremtidige succes er at gøre sig relevant for medlemmerne, lyder det fra Jørgen G. Jørgensen, som er direktør i Frie Funktionærer.Foto: Pressefoto
Line Jenvall
GDPRDeleted
Vis mere
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Af Jørgen G. Jørgensen
Direktør i Frie Funktionærer og bestyrelsesmedlem i AK Samvirke 

Hvordan skal fagbevægelsen holde sig relevant for lønmodtagerne, lød det retoriske spørgsmål forleden. Ifølge HK Service var svaret at gøre som dem og organisere medlemmerne til at deltage i aktivisme. 

Jeg vil give dem ret så langt som at sige, at engagerede medlemmer ofte også er trofaste, og det derfor er en effektiv måde at sikre, at de også så at sige bliver i stalden på. 

Men i virkeligheden burde spørgsmålet jo i stedet dreje sig om, hvordan fagbevægelsen kan blive bedre til at give medlemmerne det, de rent faktisk ønsker og har brug for gennem hele deres arbejdsliv. 

Fakta
Vil du blande dig i debatten?
Send dit indlæg til [email protected].

Fagforeningerne bliver fravalgt
For vi bliver nødt til at erkende, at tiderne har ændret sig, og det fællesskab, som HK Service og LO fremhæver som nærmest helligt, bliver valgt fra af et stort antal danskere. 

Knap én million står uden for hovedorganisationerne og er enten medlem af en såkaldt gul fagforening eller slet ikke medlem nogen steder. 

At gøre sig attraktiv handler ikke alene om at appellere til fælles sympati for enkeltsager, men også at vise folk, hvorfor man er relevant for netop dem og lige der, hvor de står i deres arbejdsliv. 

Jørgen G. Jørgensen
Direktør i Frie Funktionærer

Det er en stor andel, for hvem fællesskabet ikke har været tilstrækkeligt attraktivt. Mange af dem vælger derfor i stedet andre fagforeninger, der netop har fokus på individet og tager udgangspunkt i den enkeltes behov. 

At gøre sig attraktiv handler derfor ikke alene om at appellere til fælles sympati for enkeltsager, men også at vise folk, hvorfor man er relevant for netop dem og lige der, hvor de står i deres arbejdsliv. 

Det individuelle trækker 
Det er en udbredt misforståelse, at de såkaldte gule fagforeninger udelukkende konkurrerer på prisen, og at niveauet for kontingentet afspejler sig direkte i kvaliteten. Tværtimod er de lykkedes med opgaven om at hjælpe dem, som ikke føler, at kampen for fællesskabet er det vigtigste i deres arbejdsliv.

Noget, der beviser det, er for eksempel Frie Funktionærers lønsikringsprodukt, der ikke kun handler om at forsikre sin økonomi, men ligeså meget om at få hjælp til at forbedre sin egen situation. 

Med karrierecoaches og relevant, individuel rådgivning kan fagforeningerne dermed tilbyde en ydelse, der skræddersyes til den enkelte. 

Det er det, der skal til, for at gøre fagforeningerne, røde som gule, relevante for medlemmerne. 

Først, når de bliver det, vil flere kunne se fordelen ved at være medlem og dermed fremtidssikre fagbevægelsen.  

 

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion


0:000:00