Debat

HK: Danmark skal kunne omfavne det næste Uber

DEBAT: Uber er smidt ud af Danmark og de første chauffører er nu idømt bøder for piratkørsel. Men måske var det ikke det bedste, der kunne ske, skriver Kim Simonsen, formand for HK.

Vi skal sikre os, at virksomheder som Uber kan blive en del af det danske arbejdsmarked, skriver Kim Simonsen, formand for HK.
Vi skal sikre os, at virksomheder som Uber kan blive en del af det danske arbejdsmarked, skriver Kim Simonsen, formand for HK.Foto: /ritzau/Joachim Rode
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Af Kim Simonsen
Formand, HK

Uber-chauffører idømt store bøder

Sådan lød overskriften i Altinget tirsdag 29. august, mens teksten fortalte, at fagforeninger jublede, og flere sager kan være på vej.

Misforstå mig ikke. Jeg er, som resten af fagbevægelsen, glad for, at en virksomhed, der bevidst overtræder loven, virker på stærkt konkurrenceforvridende vilkår, og som byder deres chauffører urimelige forhold, er blevet stoppet.

Fakta
Deltag i debatten!
Send dit indlæg til [email protected]

Men jeg jubler ikke kun – jeg ærgrer mig også.

Vi skal kunne rumme Uber
Først og fremmest ærgrer jeg mig over, at Uber slet ikke var villig til at indgå aftaler med den danske stat om skat og med fagbevægelsen om ordnede forhold for chaufførerne og sikkerhed for forbrugeren.

Jeg ærgrer mig over, at Danmark endnu ikke har fundet en måde at få love, regler og overenskomster til at fungere for det nye arbejdsmarked, som Uber er en del af.

Kim Simonsen
Formand, HK

Men jeg ærgrer mig også over, at Danmark endnu ikke har fundet en måde at få love, regler og overenskomster til at fungere for det nye arbejdsmarked, som Uber er en del af. Når en virksomhed hopper ind på det danske marked, råber ”vi er en del af deleøkonomien” og begynder at operere på ulovlige vilkår, så har vi ingen redskaber til at få dem til at blive en del af det danske arbejdsmarked:

Så er der kun rettens vej, og så må Uber ud, og chaufførerne må idømmes bøder.

Det er ikke optimalt. Vi bliver nødt til at tænke nyt, for Uber er kun begyndelsen. Uber er den enkle udgave af et helt nyt arbejdsmarked.

Nyt arbejdsmarked rundt om hjørnet
Rundt om hjørnet venter et væld af nye virksomheder, hvor digitale selvstændige kan udbyde deres arbejdskraft til skiftende arbejdsgivere via en app, og hvor vi stadig mangler en løsning på … alt. Hvordan sikrer vi, at digitale selvstændige får en ordentlig løn eller et ordentligt honorar? Hvordan sikrer vi dem ferie, barsel, løn under sygdom? Vel at mærke uden at de nye virksomheder flygter skrigende?

Regeringen har nedsat et Disruptionråd, der skal finde løsningerne. Og ros for det. Det er på høje tid.

Men i skrivende stund har vi i Rådet afholdt to ”indledende møder” på fire måneder. Vi er slet ikke begyndt på arbejdet endnu.

Imens har vore skandinaviske nabolande Norge og Sverige gennem de seneste år nedsat kommissioner, der er dedikeret til arbejdet med at gennemtrawle lovmateriale og finde løsninger på, hvordan man bedst integrerer den nye økonomi på landenes arbejdsmarkeder.

Jeg kan kun opfordre regeringen til, at vi også går i gang med arbejdet. For alvor.

Der ligger både arbejdspladser og indtægtsmuligheder for Danmark og venter, hvis vi skynder os. Vi skal ikke gøre som med Uber: Juble over, at de forlader Danmark og så ellers uddele bøder til chaufførerne. Vi skal arbejde konstruktivt på at få de nye virksomheder tilpasset en dansk model.

Også når der kommer et nyt Uber.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Kim Simonsen

Formand, AKF-Holding , Refshaleøen Ejendomsselskab, næstformand, Sampension a/s, DRC-Dansk Flygtningehjælp
(Grenaa Handelsskole 1979)

0:000:00