Ny EU-sag puster til ømtålelig løn-debat

ANKLAGE: EU-Kommissionen langer ud efter Tysklands regler for mindstelønninger til udenlandske chauffører. Det kan få principiel betydning for EU's regulering af arbejdsmarkedet, vurderer forsker. Sagen splitter Socialdemokraterne og Venstre.

Tysklands krav om mindstelønninger til lastbilchauffører rammer ned i en betændt debat om balancen mellem hensynet til EU's indre marked og medlemslandenes mulighed for at værne mod løndumping.<br>
Tysklands krav om mindstelønninger til lastbilchauffører rammer ned i en betændt debat om balancen mellem hensynet til EU's indre marked og medlemslandenes mulighed for at værne mod løndumping.
Foto: Colourbox
Michael Hjøllund

En ny EU-sag, der anfægter Tysklands regulering af transportområdet, puster til en betændt debat om balancen mellem fri bevægelighed og beskyttelse af arbejdstager-rettigheder i Unionen.

I Tyskland stiller man krav, om at alle chauffører, der kører på den tyske autobahn, får en lovfastsat mindsteløn på 8,5 euro i timen.

Kravet, der blev introduceret ved årsskiftet, har fået flere østeuropæiske lande til at kritisere Tyskland for konkurrenceforvridning. Også i Danmark har initiativet fået hårde ord med på vejen fra dele af transporterhvervet, der beskylder ordningen for at vælte bureaukrati ned over danske virksomheder, hvis chauffører kører ture gennem Tyskland.

Altinget logoArbejdsmarked
Vil du læse artiklen?
Med adgang til Altinget arbejdsmarked kommer du i dybden med Danmarks største politiske redaktion.
Læs mere om priser og abonnementsbetingelser her
0:000:00