S: Ryanairs ansatte betaler de billige flybilletter

DEBAT: Flyselskabet Ryanair udnytter huller mellem EU-landes skatte- og arbejdsmarkedslovgivninger og har skabt sig en forretningsmodel, der baserer sig på social dumping og massiv regelshopping, skriver Ole Christensen (S). 

Af Ole Christiensen (S)
Medlem af Europa-Parlamentet

I sidste uge kunne Ryanairs kommercielle direktør, David O’Brien, løfte sløret for, at det irske discountflyselskab Ryanair har landet en aftale med Københavns Lufthavn og gør deres indtog i Kastrup allerede i år.

Ryanair reklamerer med en tur til London for 149 kroner. Det betyder, at en flyrejse på små 1000 kilometer koster det halve af en togtur på 250 km mellem København og Odense. Hvordan i alverden kan det hænge sammen?

Smider arbejdsvilkår over bord
En stor del af forklaringen skal findes i, at Ryanair har gjort det til deres varemærke at betale så lidt skat som overhovedet muligt gennem udspekulerede selskabskonstruktioner og vikarordninger. Samtidig har Ryanair for længst smidt deres ansattes arbejdsvilkår over bord.

Så sent som i sidste uge blev Ryanair kendt skyldig i en sag i Frankrig, fordi selskabet ansatte lokale arbejdstagere på irske kontrakter. Hermed blev lønomkostningerne mindre, og samtidig undgik Ryanair at betale sociale bidrag til den franske statskasse. Sidste år blev kontrakter offentliggjort, der viste månedslønningerne på 10.000 kroner, ingen løn under sygdom eller for ekstraarbejde, og de ansatte skulle selv betale for eksempelvis uniformen.

Til sammenligning er det cirka det halve af, hvad en overenskomstdækket ufaglært ansat hos DSB tjener om måneden - vel at mærke uden tillæg. Ryanair har regnet ud, at det er lønnen og de sociale bidrag, der lettest kan skæres ned på. Men ved at udnytte huller mellem EU-landes skatte- og arbejdsmarkedslovgivninger har de skabt en forretningsmodel, der baserer sig på social dumping og massiv regelshopping.

Flybranchens svar på buræg
Man skal være klar over, at det er de ansatte, der betaler prisen for flybilletten, hvis man køber den hos Ryanair. En flybillet med Ryanair er flybranchens svar på burægget - med den klare forskel, at det ikke er dyrevelfærd, man går på kompromis med, når man køber en flybillet, men i stedet anstændige arbejdsforhold for mennesker af kød og blod.

Derfor skal vi stille krav til Ryanair, når de lander i Kastrup lufthavn. Vi skal stille krav om, at Ryanair opretter en base i København og betaler dansk skat, så deres ansatte er socialsikret i Danmark. Ryanair skal ikke lave samme finte som i Frankrig.

Derudover opfordrer jeg på det kraftigste Ryanair til at indgå overenskomst. Derved kan vi sikre, at Københavns lufthavn ikke bliver en landingsbane for løndumping og en højborg for de flyselskaber, der kun er optaget af at tjene penge og dybest set ikke bekymrer sig om de vilkår, deres ansatte arbejder under.

Forrige artikel De hurtigste til EU-lovgivning De hurtigste til EU-lovgivning Næste artikel A-kasserne kan løfte opgaven A-kasserne kan løfte opgaven
  • Anmeld

    Andreas Færgeman

    Fælles EU Crew-skat.

    Som tidligere Ryanair pilot, med kendskab til firmaets nådesløse skatteshopping, ser jeg kun én løsning på skatteproblematikken. Det er en fælles EU Crew-skat, der skal betales uanset hvor man har base i EU, om den er 30, 40 eller 50% er mig mindre vigtig. Det vil være den eneste måde, at stoppe Ryanair og Norwegians skatteshopping. Fx. har flere Ryanair piloter "floating bases", dvs en ny base fra uge til uge, så på et år er piloten skattepligtig til flere lande, men ingen lande ved, at landet kan gøre krav på skatten. Denne ordning er attraktiv for piloten og firmaet, men det er EUs borgere og de ansvarlige selskaber der betaler gildet.

  • Anmeld

    Jesper S

    Svært med RyanAir

    Jeg synes hele spøgsmålet om RyanAir er svært - for går vi reelt efter manden, hvor vi burde gå efter bolden?
    RyanAir er ikke det eneste selskab, der lukrerer på billig østeuropæisk arbejdskraft. Det gør fx Wizz Air, der flyver meget fra Malmø også. RyanAir er bare de mest aggressive og derfor dem vi tager stilling til. Men hvad RyanAir gør er lovligt - som de har vist i adskillige retssager over hele Europa.
    Tilmed kan vi se at flypriserne falder, hvor RyanAir er (kilde: http://www.rejsepriser.dk/ ). Det er godt for konkurrencen.

    Den er svær.

  • Anmeld

    Kenneth Nielsen · Marketing Manager

    Der er nu gået et år ....

    ... siden Ryanair sagen rullede og endte med, at Ryaniar måtte lukke deres baser i Danmark og at fagbevægelsen vandt "en sejr".

    Men er det i virkeligheden en sejr? - JA, vi har fået klarlagt, at den danske model altid er gældende i Danmark, men har det gavnet de ansatte hos Ryanair. Næppe.

    Ryanairs ansatte har bare fået tilbuddet om at flytte til andre baser, hvor reglerne ikke er så stramme som i Danmark.

    Dansk Flyprisindex [ http://www.travelmarket.dk/danskflyprisindex/ ], der hver måned viser de billigste flypriser, viser at Ryanair stadig er dominerende på mange flyruter og stadig er en stor spiller i markedet.

    Så hvor langt er vi egentligt nået?
    Og er der i virkeligheden nogen, der har vundet rigtigt i denne sag?

  • Anmeld

    Flypenge

    rettigheder ved flyforsinkelse

    Som passager, har du en række rettigheder ved flyforsinkelse og aflysninger, som er gode at kende til. www.flypenge.dk har derfor lavet denne liste, der overordnet gennemgår dine rettigheder ved flyforsinkelse eller aflysning. Dine rettigheder er indført ved en EU forordning, og reglerne er blevet modificeret af domstolene flere gange siden. Derfor er det vigtigt, at du enten selv sætter dig grundigt ind i reglerne, eller at din sag om erstatning for flyforsinkelse bliver behandlet af noget, der har et grundigt kendskab til dine rettigheder som passager ved flyforsinkelse og aflysning.