Debat

S: Ryanairs ansatte betaler de billige flybilletter

DEBAT: Flyselskabet Ryanair udnytter huller mellem EU-landes skatte- og arbejdsmarkedslovgivninger og har skabt sig en forretningsmodel, der baserer sig på social dumping og massiv regelshopping, skriver Ole Christensen (S). 

Ryanair har for længst smidt deres ansattes arbejdsvilkår over bord, skriver Ole Christensen (S).
Ryanair har for længst smidt deres ansattes arbejdsvilkår over bord, skriver Ole Christensen (S).
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Af Ole Christiensen (S)
Medlem af Europa-Parlamentet

I sidste uge kunne Ryanairs kommercielle direktør, David O’Brien, løfte sløret for, at det irske discountflyselskab Ryanair har landet en aftale med Københavns Lufthavn og gør deres indtog i Kastrup allerede i år.

Ryanair reklamerer med en tur til London for 149 kroner. Det betyder, at en flyrejse på små 1000 kilometer koster det halve af en togtur på 250 km mellem København og Odense. Hvordan i alverden kan det hænge sammen?

Smider arbejdsvilkår over bord
En stor del af forklaringen skal findes i, at Ryanair har gjort det til deres varemærke at betale så lidt skat som overhovedet muligt gennem udspekulerede selskabskonstruktioner og vikarordninger. Samtidig har Ryanair for længst smidt deres ansattes arbejdsvilkår over bord.

Fakta

Deltag i debatten!

Send dit indlæg til [email protected]

Så sent som i sidste uge blev Ryanair kendt skyldig i en sag i Frankrig, fordi selskabet ansatte lokale arbejdstagere på irske kontrakter. Hermed blev lønomkostningerne mindre, og samtidig undgik Ryanair at betale sociale bidrag til den franske statskasse. Sidste år blev kontrakter offentliggjort, der viste månedslønningerne på 10.000 kroner, ingen løn under sygdom eller for ekstraarbejde, og de ansatte skulle selv betale for eksempelvis uniformen.

Til sammenligning er det cirka det halve af, hvad en overenskomstdækket ufaglært ansat hos DSB tjener om måneden - vel at mærke uden tillæg. Ryanair har regnet ud, at det er lønnen og de sociale bidrag, der lettest kan skæres ned på. Men ved at udnytte huller mellem EU-landes skatte- og arbejdsmarkedslovgivninger har de skabt en forretningsmodel, der baserer sig på social dumping og massiv regelshopping.

Ryanair er flybranchens svar på burægget - med den klare forskel, at det ikke er dyrevelfærd, man går på kompromis med, når man køber en flybillet, men i stedet anstændige arbejdsforhold for mennesker af kød og blod.

Ole Christensen (S)
MEP

Flybranchens svar på buræg
Man skal være klar over, at det er de ansatte, der betaler prisen for flybilletten, hvis man køber den hos Ryanair. En flybillet med Ryanair er flybranchens svar på burægget - med den klare forskel, at det ikke er dyrevelfærd, man går på kompromis med, når man køber en flybillet, men i stedet anstændige arbejdsforhold for mennesker af kød og blod.

Derfor skal vi stille krav til Ryanair, når de lander i Kastrup lufthavn. Vi skal stille krav om, at Ryanair opretter en base i København og betaler dansk skat, så deres ansatte er socialsikret i Danmark. Ryanair skal ikke lave samme finte som i Frankrig.

Derudover opfordrer jeg på det kraftigste Ryanair til at indgå overenskomst. Derved kan vi sikre, at Københavns lufthavn ikke bliver en landingsbane for løndumping og en højborg for de flyselskaber, der kun er optaget af at tjene penge og dybest set ikke bekymrer sig om de vilkår, deres ansatte arbejder under.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Ole Christensen

Fhv. MEP (S), fhv. viceborgmester, Brovst Kommune
butiksuddannet, merkonom

0:000:00