Netværk om Digital Interessevaretagelse


Public Affairs og ekstern kommunikation med traditionelle virkemidler har været anvendt længe. Nu er en række danske organisationer for alvor ved at knække koden til, hvordan de bedriver digital interessevaretagelse for at få indflydelse og pleje deres interesser over for politikere, embedsmænd, potentielle kunder og vigtige stakeholders på nettet. Både inden for landets grænser i den lovgivning, der udføres af Folketinget, i EU og i den udøvende offentlige forvaltning, der ligger hos ministerier, styrelser, kommuner og regioner.

Disciplinen digital lobbyisme er ny. Men der er allerede etableret klare veje til at opnå effekt med de rigtige teknikker, hvis de bygger på både præcis taktik og gennemtænkt strategi.

Altingets nye netværk sætter fokus på, hvordan virksomheder og organisationer kan bedrive digital interessevaretagelse fra vejen til at lave strategi, over taktiske værktøjer og til selve udførelsen. Igennem fem møder om året sætter vi spot på cases og metoder til at varetage dine interesser på bedste digitale vis – fire afholdes i Børsens lokaler i København og ét på Grønbechs Hotel på Bornholm. Transport, forplejning og overnatning i den forbindelse er naturligvis inkluderet.

Til hvert møde inviterer vi interessante nøgleaktører på området – embedsmand, politiker, ekspert, lobbyist eller andet – til at komme med sit syn på en relevant problemstilling eller egne erfaringer, der hermed lægger op til refleksion og personlig erfaringsudveksling. Programmet for 2016/2017 er under udarbejdelse.

Facilitator er digital rådgiver Benjamin Rud Elberth, som udgiver en håndbog om digital interessevaretagelse i 2017. Netværket får lov at få bogen to måneder før, den udgives officielt. Benjamin Rud Elberth er desuden fast klummeskribent på Altinget og fast politisk digital kommentator på TV2.

  

Embedsmanden og den digitale lobbyist

   

Geske Fischer-Hansen, pressechef i Digitaliseringsstyrelsen

Som ansvarlig for sociale medier i Digitaliseringsstyrelsen kender Geske Fischer-Hansen til både den nye politiske virkelighed med stigende digitalisering samt hvordan man kommunikerer digitalt. Ved dagens oplæg vil hun belyse, hvordan man tilpasser sig den øgede digitalisering i det daglige politiske arbejde og kommunikerer det bedst til offentligheden.

Børsbygningen, mandag 23. januar 2017 kl. 9.00-12.00

 

Michael Teit, underdirektør i Ældre Sagen

Ældre Sagen er en af de mest indflydelsesrige interesseorganisationer i Danmark med den stærkeste udøvelse af  traditionel, strategisk lobbyisme, hvis direktør er blevet beskrevet som en "lobby-mastodont". Men med den nye digitale virkelighed er traditionel lobbyisme ikke nok. Michael Teit vil fortælle om at blive nødt til at indtage de digitale medier også - og den ekstra udfordring i at påvirke via digitale platforme, hvor deres medlemmer ofte ikke er til stede.

Begge oplæg: Børsbygningen, mandag 23. januar 2017 kl. 9.00-12.00

 

Ministeriets online satsning

Jesper Vangkilde, pressechef i Skatteministeriet

Skatteministeriet og ikke mindst ministeren har været nogle af de første inden for embedsværket til at knække koden til digitale medier. Jesper Vangkilde er blandt andet manden bag skatteminister Karsten Lauritzens "PodKarsten" - et lettilgængeligt indslag, der har til formål at indgå i dialog med borgerne og mindske politikerleden. Det ombruste ministerie har desuden været det første til at oprette en særskilt ministerside dedikeret til ministerrollen. Pressechefen i Skatteministeriet fortæller om den digitale strategi, som de har satset intensivt på, siden han kom til.

Børsbygningen, torsdag 6. april 2017 kl. 9.00-12.00

 

Digital indflydelse på EU-politikken

 

Christel Schaldemose, MEP (S)

Man bliver nødt til at mestre digital kommunikation som politiker, når man arbejder langt fra den almindelige dansker. På samme måde bliver danske interesseorganisationer nødt til at benytte sig af digitale kanaler og sociale medier for at nå MEP'erne i Bruxelles. En af de længst siddende danske MEP'ere vil fortælle om sine oplevelser med digital interessevaretagelse og kontakten mellem Bruxelles og Danmark.

Børsbygningen, fredag 9. juni 2017 kl. 9.00-12.00

 

Altingets årlige netværksdøgn - Grønbechs Hotel onsdag 13. september 2017

Netværkets årlige topmøde om digital interessevaretagelse finder sted på Grønbechs Hotel i Folkemødets hjemby, Allinge på Bornholm. Omringet af vand og natur får du gennem et døgn mulighed for at møde og diskutere med flere af landets vigtigste aktører. For at give de bedst mulige betingelser for at netværke med med- og modspillere suppleres det faglige program med en dejlig bornholmsk middag i hotellets spisestue og et besøg i hotelbaren, 'Øltinget'.

Program:

  • Fly fra København til Bornholm og transport til Grønbechs Hotel, Allinge

  • Velkomst og indlogering på hotellet

  • Formiddagsmøde og indlæg ved Christine Antorini, MF (S)

  • Fælles frokost

  • Indlæg ved Benjamin Rud Elberth, fast mødeleder og digital rådgiver

  • Eftermiddagskaffe og kage

  • Indlæg ved Anders Ladekarl, generalsekretær i Røde Kors

  • Fælles middag med bornholmske råvarer i hotellets egen 'Spisestuen' og 'Øltinget'

  • Overnatning med efterfølgende veltillavet morgenmad og transport hjem

 

Sociale medier og skolechat

Christine Antorini, MF (S)

Uddannelsespolitik og hashtagget #dkpol hittede i top 4 på sociale medier i 2016. Folketingspolitikeren og tidligere undervisningsminister Christine Antorini er inde i begge emner på de digitale kanaler og vil vurdere brugbarheden af disse redskaber og de forskellige sociale medier til forskellig slags kommunikation. Hvor viser man sig som aktiv politiker, hvordan formidler man sin dagsorden, hvordan bruger man de sociale medier til dialog, og kan man bruge det til at få mere at vide om sine vælgere og interessenter?

Grønbechs Hotel, Allinge, Bornholm, onsdag 13. september 2017 inkl. overnatning

 

Digital politisk kampagneføring

Benjamin Rud Elberth, fast mødeleder og selvstændig digital rådgiver

Hvordan har de forskellige partier succes med brugen af digitale medier? Ser man på Liberal Alliance, har de en stærk koordineret indsats med gennemtænkt design og fast grafik, hvorimod for eksempel Dansk Folkepartis kampagner og ikke mindst digitale tilstedeværelse har et helt anderledes udtryk - og begge partier har succes med netop hver deres indsats. Hvad opnår de hver især, og hvilken digital politisk strategi giver succes på de sociale medier?

Grønbechs Hotel, Allinge, Bornholm, onsdag den 13. september 2017 inkl. overnatning

 

Generalsekretæren som den digitale repræsentant

Anders Ladekarl, generalsekretær i Røde Kors

Røde Kors er en stor interesseorganisation, men generalsekretæren har haft held med at personificere organisationen og sagen ved at være personligt tilgængelig på sociale medier. Den stærke digitale tilstedeværelse har styrket både opmærksomheden, frivilligmobiliseringen og fundraisingen, og Anders Ladekarl vil fortælle om strategien og fremgangsmåden bag.

Grønbechs Hotel, Allinge, Bornholm, onsdag 13. september 2017 inkl. overnatning

 

Multipel tilstedeværelse på digitale platforme

 

Asbjørn Lindsø, kommunikationsansvarlig, og Lars Friis Farsøe, kommunikationskonsulent, Plastindustrien

Plastindustrien er aktivt til stede på mange forskellige platforme, herunder Twitter og LinkedIn, der for mange interesseorganisationer er vanskelige at bevæge sig på. Med dagens to oplægsholdere har Plastindustrien gjort en seriøs indsats i form af to kommunikationskonsulenter for at fremme medlemmernes interesse politisk ved at indse vigtigheden af det digitale.

Børsbygningen, onsdag 1. november 2017 kl. 9.00-12.00

 

Med forbehold for ændringer.

 

Om Altinget

Altinget er et prisvindende, privatejet, politisk neutralt netmedium grundlagt i januar 2000 med en af de største redaktioner på Christiansborg i ryggen. Vi udgiver 20 fagpolitiske nyhedsportaler og er blandt de mest citerede politiske medier i Danmark. Dertil kommer to gratis netaviser (en med overblik over dansk politik og en om civilsamfundet), to årlige magasinudgivelser samt flere konferencer. Efter stigende efterspørgsel fra vores læsere udvidede vi i 2016 vores online-platform med fysiske netværk, hvor medlemmerne bliver bundet sammen i eksklusive netværksgrupper med fokus på nichepolitiske problemstillinger. Vi kalder det den politiske ARENA, fordi man mødes om aktuelle, centrale politiske emner i et fælles og fortroligt rum.