Publikum svigter kendte teatre i København

NEDGANG: Antallet af tomme sæder er vokset markant, når de københavnske teatre spiller. Belægningsprocenten er ofte så lav, at DF lægger op til at lukke et af de statsstøttede teatre.

Betty Nansen Teatret er blandt de københavnske teatre, der har måttet spille for  markant flere tomme stolesæder end tidligere.
Betty Nansen Teatret er blandt de københavnske teatre, der har måttet spille for  markant flere tomme stolesæder end tidligere.Foto: Asbjørn Søren Poulsen/Flickr
Erik Bjørn Møller

Tilskuerkrisen kradser på kendte statsstøttede teatre i København som Betty Nansen, Østre Gasværk og Nørrebro Teater, der jævnligt må spille for halvtomme sale.

Fire ud af fem teatre i Det Københavnske Teatersamarbejde har i teatersæsonen 2014/2015 solgt langt færre billetter end året før, hvilket har ført til lave belægninger på helt ned til 31 procent. Det skriver netavisen Altinget. 

Det voksende antal tomme sæder og de lave belægningsprocenter får nu Dansk Folkeparti til at lægge op til at lukke ét af de fem statsstøttede teatre i Det Københavnske Teatersamarbejde.

”Vi vil jo gerne have, at folk går i teatret - men vi giver ikke tilskud for, at teatrene skal spille for tomme sale. Der bliver jo sparet på kulturbudgetterne over hele landet, og derfor er vi også nødt til at se på, om der er for mange teatre i Det Københavnske Teatersamarbejde,” siger DF's kulturordfører, Alex Ahrendtsen, til Altinget.

Fakta
Det Københavnske Teatersamarbejde tæller de fem statsstøttede teatre:
  • Betty Nansen Teatret
  • Østre Gasværk Teater
  • Republique
  • Folketeatret
  • Nørrebro Teater
I sæsonen 2014/2015 havde teatrene til sammen 264.398 tilskuere.

Sæsonen før var tallet 318.452, og året før var det 332.939 tilskuere.

Kun Folketeatret kan notere sig for tilskuerfremgang og nyder godt af en belægningsprocent på 88 - de øvrige fire teatre lider under svigtende publikumsbesøg og betydeligt lavere belægningsprocenter fra 31 til 57.

"Ingen underliggende tendens"
Han peger samtidig på, at der er store forskelle på publikumstallene på de forskellige teatre.

Ifølge Steen Pade, der er direktør i Det Københavnske Teatersamarbejde, er der ikke noget usædvanligt i, at et teater kan have udsving fra det ene år til det andet.

”Det usædvanlige her er, at det er fire ud af fem teatre, der klarer sig dårligt. Men jeg tror ikke, at der er en underliggende tendens i det,” siger han til Altinget.

Ministeren vil have fremgang
Kulturminister Bertel Haarder (V) oplyser i et svar til DF's Alex Ahrendtsen, at det er op til Det Københavnske Teatersamarbejde og dets bestyrelse at sørge for, at teatrene lever op til målkravene. 

Men han understreger også, at han vil lægge vægt på, at teatersamarbejdet yder en indsats for at lokke flere tilskuere i teatret, når der senere i år skal indgåes en ny rammeaftale mellem Kulturministeriet og teatersamarbejdet.

Læs hele artiklen på Altinget: kultur (kræver abonnement). Få et gratis prøveabonnement her.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Alex Ahrendtsen

MF (DF), medlem, Nationalbankens repræsentantskab
cand.mag. i dansk, litteratur, religion og oldgræsk (Odense Uni. 1996)

Bertel Haarder

Fhv. MF og minister (V)
cand.scient.pol. (Aarhus Uni. 1970)

Steen Pade

komponist, fhv. direktør, Det Københavnske Teatersamarbejde, fhv. medlem, Akkrediteringsrådet, fhv. rektor, Musikkonservatoriet
diplomuddannelse i klaver (Det Kongelige Danske Musikkonservatorium 1980), MPA (CBS 2005)

0:000:00