Forskere: Gevinster ved udlicitering svinder ind

KONKURRENCE: Mens udliciteringer omkring årtusindskiftet gav pæne besparelser for offentlige sektorer, så er det de senere år svundet ind til næsten ingenting, viser nyt forskningsstudie.

Rengøring er et af de områder, hvor man med fordel kan vurdere, om man har nået et passende niveau af konkurrence, mener lektor Ole Helby Petersen fra Roskilde Universitet.
Rengøring er et af de områder, hvor man med fordel kan vurdere, om man har nået et passende niveau af konkurrence, mener lektor Ole Helby Petersen fra Roskilde Universitet.
Sine Riis Lund

Inden for de kommende måneder ventes regeringen at melde et måltal ud, der skal være med til at øge konkurrenceudsættelse af opgaver i kommunerne.

Og historisk har udliciteringens indtog da også været en succes for verdens skatteborgere.

Det fastslår en gruppe af danske forskere på tværs af universiteter og højere læreanstalter i Danmark.

De har gennemgået samtlige 43 internationale videnskabelige studier fra årene 2000 til 2014 og set på de opnåede effekter.

Og i studier fra 2000 til 2004 blev der i gennemsnit opnået besparelser på ni procent.

Men de seneste resultater tyder på, at succesen kan være ved at nå sit breakeven. For mens besparelserne i de udenlandske undersøgelser fra årene 2005 til 2009 i snit faldt til seks procent, så blev der i studier fra 2010 til 2014 blot fundet besparelser på én procent.

“Det tyder på, at når man når et vist niveau af konkurrenceudsættelse på et område, så er der ikke så meget ekstra at hente ved at udlicitere endnu flere opgaver. Man kan sige, at konkurrenceudsættelse måske virker op til et vist niveau, hvor man så når en øvre grænse for, hvornår det bliver billigere,” siger Ole Helby Petersen fra Roskilde Universitet, der er forskningsleder for projektet kaldt EffektDoku.

Danske erfaringer
For fagforeningen 3F passer forskningsresultatet godt til deres oplevelser med udlicitering også i Danmark. Formanden for 3F's Offentlige Gruppe, Ellen Lykkegård, påpeger, at der ofte opnås besparelser, når der første gang sættes fokus på et område, der måske har levet sit eget stille liv i en årrække. Det gælder uanset, om opgaven i sidste ende lander på private hænder eller ej. 

“Men når man så i anden eller tredje omgang går efter at udlicitere, så er der ikke ret meget at komme efter med ny organisering eller smartere arbejdsgange, fordi man allerede har hentet de rationaliseringsgevinster, der måtte være,” siger hun. 

Markedschef i Dansk Erhverv, Jakob Scharff, mener, at en plausibel forklaring på udviklingen er, at det offentlige verden over er blevet mere omkostningseffektive. Han mener dog, at man er nødt til at se studiets begrænsning i en dansk kontekst.

Han påpeger, at en tværgående analyse af danske rapporter fra Rådet for Offentlig-Privat Samarbejde viser en gennemsnitlig økonomisk gevinst på omkring 14 procent også de senere år.

“Og nej, det er ikke forskning, men konkrete praktiske erfaringer, og det er tal fra det råd, som er nedsat af regeringen til at følge med i, hvordan det går. Så vi er meget fortrøstningsfulde over, at der stadig som oftest vil være en økonomisk gevinst,” siger Jakob Scharff.

Læs hele artiklen på Altinget : embedsværk (kræver abonnement). Få gratis prøveabonnement her.

 

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Troels Lund Poulsen

Vicestatsminister, forsvarsminister, partiformand, MF (V)
Student (Tørring Amtsgymnasium 1995)









0:000:00