Sikker Trafik: Fint at hæve fartgrænse

FART: Rådet for Sikker Trafik bakker op om at hæve hastigheden på motortrafikveje fra 90 til 100 km/t. Forsker mener omvendt, at lovændringen vil koste menneskeliv.

Foto: Colourbox
Frederik Tillitz

Øg farten med 10 km/t ekstra på udvalgte motortrafikveje.

Sådan lyder et lovforslag, der behandles i Folketinget fredag. Rådet for Sikker Trafik bakker op om forslaget.

”Der er strækninger, hvor det er forsvarligt at hæve fartgrænsen. Vi mener, at man godt kan udpege, hvor det er forsvarligt, og at det faktisk vil have en positiv påvirkning på trafikafviklingen,” siger Mogens Kjærgaard Møller, direktør i Rådet for Sikker Trafik.

Derfor skriver Rådet for Sikker Trafik i et høringssvar til lovforslaget:

”Rådet for Sikker Trafik kan tilslutte sig forslaget om lokalt at give mulighed for at hæve hastighedsgrænsen på motortrafikvejsstrækninger, hvor det er trafiksikkerhedsmæssigt forsvarligt.”

De pointerer dog, at der på de udvalgte strækninger skal udføres jævnlige fartkontroller, og at ændringerne skal følges og evalueres.

Koster menneskeliv
Lovændringen møder dog kritik og modstand. Harry Lahrmann, lektor ved Aalborg Universitet er umiddelbart imod en hævning af fartgrænsen.

”Virkeligheden er, at vi får flere ulykker med den nye lovændring, med mindre vi sikrer samtlige krydsninger på de danske motortrafikveje,” siger han.

Rådet for Bæredygtig Trafik, en forening som arbejder for bedre vilkår for bæredygtige trafikanter, mener heller ikke, at lovforslaget vil have positive effekter på samfundet.

”Umiddelbart er vi ikke tilhængere af de foreslåede ændringer, idet vi navnlig er betænkelige ved den øgede forurening og risikoen for flere og mere alvorlige ulykker,” lyder det i høringssvaret fra Rådet for Bæredygtig Trafik.

De pointerer desuden, at lovforslaget vil medføre økonomiske konsekvenser for det offentlige igennem øget slitage på vejene og udgifter for sygehusvæsenet.

Læs hele artiklen på Altinget : transport (kræver abonnement). Få gratis prøveabonnement her.

Dokumentation

Med lovforslaget foreslås det at forhøje færdselslovens mulighed for lokalt at fastsætte en højere hastighedsgrænse end den generelle hastighedsgrænse på motortrafikveje fra 90 til 100 km/t. på de motortrafikveje, som er indrettet trafiksikkerhedsmæssigt forsvarligt hertil. Det foreslås desuden, at sanktionen for hastighedsoverskridelser på motortrafikveje, hvor hastighedsgrænsen måtte blive forhøjet til 100 km/t., sidestilles med hastighedsoverskridelser på motorveje med en hastighedsgrænse på 100 km/t. eller derover.

Kilde: Transport- og Bygningsministeriet


Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Harry Lahrmann

Lektor, Institut for Byggeri og Anlæg, Aalborg Universitet
cand.polyt. (DTU 1978)

Mogens Kjærgaard Møller

Adm. direktør, Rådet for Sikker Trafik
cand.jur. (Københavns Uni. 1985)

0:000:00