Debat

SF: Schmidt saboterer kollektiv trafik

DEBAT: Transportminister Hans Christian Schmidt (V) har brugt sit første år på at begrænse den kollektive trafik. Det burde ellers være åbenbart, at Danmark har brug for investeringer i tog, letbaner og busser, skriver Karsten Hønge (SF).

Foto: ft.dk
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Karsten Hønge (SF)
Transportordfører

Så gik det første år med en regering, der elsker veje, og som i bedste fald kan leve med kollektiv transport. Det mest positive, jeg kan sige, er vel, at der er gået et år. Så er vi et år tættere på næste folketingsvalg.

Transportminister Hans Christian Schmidt forsømmer ikke en lejlighed til at fortælle om sin glæde for vejprojekter. Det sker med perspektivløse udtalelser som: ”Nu må det være vejenes tur”, og han forsøger at bakke det op med udokumenterede mavefornemmelser, om at veje skaber vækst og velstand.

Men som den gamle bilfabrikant Henry Ford sagde: ”For hver ny vej, der anlægges, stiger efterspørgslen efter biler. Og for hver ny bil stiger efterspørgslen efter veje”. Det har vist sig at være en evig spiral og illustrerer, at vi skal have andre løsninger.

Fakta
Deltag i debatten!
Send dit indlæg til [email protected]

Schmidts første år som sabotør
Hvert år spildes 18 millioner timer med at sidde i bilkø, og det koster cirka fire milliarder kroner i tabt produktion. Det svarer til, at der konstant sidder 10.000 mennesker i bilkø. Forurening og klimaforandringer er en anden del af prisen for en utidssvarende infrastruktur. Det burde være åbenbart for alle, at Danmark har brug for ambitiøse og visionære investeringer i jernbanenettet, togmateriellet, letbaner og i busser.

Spørgsmålet er, hvor selvstændige de enkelte ministre, herunder Hans Christian Schmidt, får lov til at optræde. De får ikke lang snor af finansminister Claus Hjort.

Regeringen og transportministeren opfører sig som talibanere, der med mellemrum kommer ned fra bjergene for at sabotere samfærdslen.

Karsten Hønge (SF)
Transportordfører

Regeringen og transportministeren opfører sig som talibanere, der med mellemrum kommer ned fra bjergene for at sabotere samfærdslen. Angrebsformationerne ændrer sig, og rollerne skifter mellem de borgerlige partier, men målet er at begrænse den kollektive transport. Der skal samles penge sammen til skattelettelser og til motorveje frem for tog, letbaner og busser.

Togfond og letbane har stået for skud
Ministeren har især haft to konkrete aftaler i sigtekornet, nemlig togfonden og letbanen omkring København.

Der er brug for større mobilitet, som understøtter vækst og beskæftigelse i et Danmark, som skal hænge bedre sammen. Borgere uden egen bil skal også komme frem til arbejdspladsen eller uddannelsesstedet. Ældre og syge skal ubesværet blive transporteret til læge, sygehus eller til familien, der måske bor langt væk. Vi skal fastholde perspektiverne i togfonden.

Store projekter med investeringer i milliardklassen kræver modige politikere og partier, som ikke ryster på hænderne eller i bukserne. Aftaler, som rækker mange år frem i tiden, skal indgås mellem partier, som kan modstå angreb. Lige fra sin tiltræden har regeringen sat ind med nålestiksaktioner rettet mod Dansk Folkeparti, og de viste sig hurtigt som forligskædens svageste led. Der er ingen grund til at få dårlige nerver over den gamle nyhed, at oliepriserne svinger op og ned. Lidt is i maven kan hjælpe på dømmekraften, men DF blev væltet omkuld af en vejsidebombe fra regeringen.

Er næste mål letbanen på Ring 3? 
Letbanen på Ring 3 rundt om København er en aftale til 4,5 milliarder kroner og vil løfte den kollektive trafik markant i hovedstaden. Men de borgerlige, med ministeren i spidsen, leder med lys og lygte efter en undskyldning til at sprænge aftalen i luften. Udadtil fastholder regeringen, at de står ved aftalen, og det lykkedes under ministerens skrig og skrål at få vedtaget en anlægslov i maj 2016.

Men ministeren har allerede sendt mange faretruende signaler, om at regeringen vil benytte enhver lejlighed efter udbudsrunden foråret 2017 til at køre projektet ud på et sidespor.

Kollektiv transport har en svær tid med Venstre-regeringen.

Dette indlæg har tidligere været bragt på Altinget: transport i juni.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Karsten Hønge

MF (SF), medlem, SF’s landsledelse og daglige ledelse, 3. næstformand, Folketingets Præsidium
tømrer (Aarhus. 1983), journalist (DMJX 2013)

0:000:00