Ulandsmillioner samler støv hos Støjberg

ASYL: Mere end en milliard kroner i Inger Støjbergs ministerium kan formentlig sendes tilbage til verdens fattigste. Regeringen afventer. Men pengene kunne medvirke til at redde liv her og nu, lyder det.

For ca. en måned siden sænkede regeringen sin prognose for 2017 for antallet af nye asylansøgere fra 10.000 til 5.000. Derfor forventer Finansministeriet at efterregulere udviklingsbistanden senere. 
For ca. en måned siden sænkede regeringen sin prognose for 2017 for antallet af nye asylansøgere fra 10.000 til 5.000. Derfor forventer Finansministeriet at efterregulere udviklingsbistanden senere. Foto: Mads Nissen/Scanpix
Kasper Frandsen

Over en milliard ulandskroner til verdens fattigste kan være på vej tilbage til udviklingsbistanden.

For med et faldende antal asylansøgere skal der bruges færre penge end afsat til nye flygtninge her i landet.

Ifølge Altingets beregninger vil det formentlig kunne sende i omegnen af minimum en milliard kroner tilbage til udviklingsbistanden i år, fordi man i slutningen af marts sænkede prognosen for 2017 til 5.000 nye asylansøgere.

Godt 2,8 milliarder kroner fra udviklingsbistanden ligger nemlig i Inger Støjbergs Udlændinge- og Integrationsministerium til at finansiere de 10.000 nye asylansøgere, som man ellers først forventede ville komme i 2017.

De midler kan medvirke til at redde børns liv i disse slemt underfinansierede humanitære kriser, hvor børnene kun hænger i med det yderste af neglene.

Jonas Keiding Lindholm
Generalsekretær i Red Barnet

Men det bør gå stærkt at få sendt penge retur. For lige nu er de store internationale humanitære budgetter til lande som Mali, Syrien og Sydsudan ”grotesk underfinansieret,” lyder det fra Red Barnet.

”De midler kan medvirke til at redde børns liv i disse slemt underfinansierede humanitære kriser, hvor børnene kun hænger i med det yderste af neglene. Hvis man allerede nu har overblikket, skal pengene da tilbage med det samme ,” siger generalsekretær Jonas Keiding Lindholm og fortsætter:

”Danmark har heldigvis gjort det tidligere med den milliard kroner, der kom tilbage sidste år. Og selvom vi allerede ligger i toppen på nødhjælpsområdet, vil de ekstra penge kunne gøre meget godt.”

Også seniorforsker fra DIIS og ekspert i udviklingsbistand, Lars Engberg-Pedersen, fremhæver, at jo hurtigere pengene kommer tilbage, jo bedre er det: "Hvis pengene holdes i venteposition, bliver pengene brugt mindre effektivt. Det tager tid at finde de rigtige projekter og indsatsområder," siger han.

Afventer ny model
Men før der kan blive tale om at sende penge tilbage, skal regeringen finde en ny model for, hvordan man vil håndtere de store udsving på flygtningeområdet, der har været de seneste år.

Og det er man i fuld gang med, forklarer udviklingsminister Ulla Tørnæs (V). 

"Regeringen vil hellere bruge bistanden i udviklingslandene end på flygtningemodtagelse i Danmark. Derfor glæder det mig naturligvis, at regeringens politik virker, og der er kommet færre flygtninge til Danmark, så udgifterne til flygtningemodtagelse dermed er mindre end forventet,” skriver hun i en kommentar til Altinget.

Udgifterne til flygtninge har været under kraftig bevågenhed. I 2016 forsvandt nemlig ca. 400 millioner kroner fra ulandsbistanden, fordi det i det endelige regnskab viste sig, at man havde afsat for mange penge - og at pengene i stedet havnede i Finansministeriets kasser.

Stor bevågenhed
Det gav kritik fra rød blok, men også fra Konservative, der krævede svar fra to V-ministre, og som bad om bedre budgetstyring, fordi der ikke blev afsat det beløb til udviklingsbistanden, som man ellers havde aftalt.  

”Vi er opmærksomme på ikke at havne i samme situation næste år, som vi gjorde i år,” skriver Konservatives gruppeformand Mette Abildgaard til Altinget.

Men på grund af den interne proces om en bedre budgetstyring vil partiet ikke kommentere sagen yderligere på nuværende tidspunkt:

”Vi skal i øvrigt også huske på, at skønnet trods alt kun er et skøn, indtil året er omme. Der kan jo stadig ske store udsving, for vi ved ikke, hvad fremtiden bringer,” lyder det fra gruppeformanden.

Samråd på vej
Udlændinge- og finansordfører Josephine Fock fra Alternativet håber, at pengene hurtigst muligt kommer tilbage:

”Pengene skal bruges på det, de er afsat til. De ekstra penge skal bruges til at sikre, at Danmark minimum giver 0,7 procent af BNI i tilsagn til udviklingsbistanden, som vi ikke gjorde sidste år,” lyder det.

30. maj 2017 er udviklingsminister Ulla Tørnæs (V) og finansminister Kristian Jensen (V) indkaldt i samråd af Socialdemokraterne og Radikale om flygtningeudgifterne.

Her vil Socialdemokraternes finansordfører, Benny Engelbrecht, kræve svar fra regeringen i sagen og principperne bag beregningerne, oplyser han.

Dokumentation

Frem og tilbage mellem flygtningemodtagelse og udviklingsbistand:

Udviklingsbistanden kan ifølge internationale OECD-regler dække hovedparten af udgifterne til flygtninges første opholdsår i et land.

Milliarder af kroner er pludseligt som følge af ændrede asyltal flyttet frem og tilbage mellem flygtningemodtagelse i Danmark og udviklingsbistanden med stor politisk dramatik til følge:

2014: SR-regeringen hævede asylskønnet for 2015 sidst på året fra 7.500 til 20.000. Det betød, at der på finansloven for 2015 skulle findes 2,5 milliarder kroner fra bistanden til at håndtere det stigende antal flygtninge.

Daværende regering endte med et forlig med SF og Enhedslisten, så regningen for udviklingsbistanden i stedet kun landede på en milliard kroner. Nye penge og omlægninger sikrerede faldet.

2015: Den nye V-regering måtte i november 2015 ud og hæve udviklingsbistandens bidrag til flygtningemodtagelsen med 1,5 milliarder kroner på finansloven for 2016, fordi de hævede forventningerne til antallet af nye asylansøgere fra 15.000 til 25.000. Alle ekstraudgifterne blev taget fra ulandsbistanden via besparelser.

2016: I sommeren 2016 gik det den anden vej. Et fald i skønnet af asylansøgere for 2016 og 2017 fra 20.000 til 10.000 frigjorde ca. en milliard kroner til nødhjælp.

Men det viste sig at være for lidt. Således nåede 411 millioner kroner aldrig at blive brugt på udviklingsbistand, som de var afsat til. Det skyldtes, at pengene var låst til flygtningemodtagelse; men kom i overskud, da regnskabet blev gjort op i marts 2017. 

Det var en hovedårsag til, at regeringen ikke nåede de lovede 0,71 procent af BNI til udviklingsbistanden på finansloven. Konservative har efterfølgende krævet bedre budgetstyring af flygtningeudgifter.

Også regeringen har lovet, at der kommer bedre budgetstyring af disse udgifter.

2017: Regeringen sænkede asylskønnet for 2017 fra 10.000 til 5.000 d. 29. marts. Men foreløbig er der ikke kommet penge tilbage.

---

Bistand over grænsen?
Altinget har over en længere perioden beskrevet, hvordan Danmark bruger udviklingsbistand til at dække de stigende udgifter til flygtninge i Danmark.

Danmark bruger blandt andet ulandsbistand på integration i kommuner og repatriering, som kan være i strid med internationale regler.

Derudover har staten ved at ændre opgørelsesmetoderne flyttet milliarder af kroner fra ulandshjælp til integrationshjælp. Danmark er i forvejen et af de lande i OECD, der bruger relativt mest ulandsbistand på flygtningemodtagelse.

Rigsrevisionen er gået ind i sagen. Og OECD har inddraget integrationsspørgsmålet i forbindelse med en strømlining og tydeliggørelse af de internationale regler for ulandsbistand.

Læs hele Altingets serie om ’Bistand over grænsen?’ her.


Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion


0:000:00