Er udlændinge skyld i højresvingsulykker?

NYHED: Politikerne vil nu have undersøgt, om udenlandske chauffører er overrepræsenterede i højresvingsulykkerne. Cyklister og DTL er enige om råd til politikerne.
Foto: Colourbox
Ole Nikolaj Møbjerg Toft

Der er bred politisk enighed om at styrke indsatsen mod højresvingsulykker. Alle er enige om, at alle skal være mere opmærksomme i trafikken. Men venstrefløjen lægger vægt på chaufførernes ansvar for at være opmærksomme i trafikken, mens højrefløjen peger på cyklisternes.

Men ellers høstede transportministeren stor ros fra både DF, S og SF for sin redegørelse af, hvad der bliver gjort, og hvad han vil gøre for at mindske højresvingsulykkerne.

SF's trafikordfører, Pia Olsen Dyhr, mener dog, at transportministeren var for hurtig til at afvise nogle af de mulige tiltag, som hans embedsværk ikke har villet anbefale. Transportministeren slog fast, at han efter rådgivning af eksperter og embedsmænd ikke ville anbefale brugen af sensorer, kameraer og andre tekniske tiltag på lastbiler.

Teknikken er ikke klar
Teknologisk er de ikke godt nok udviklede til at virke 100 procent, og de kan risikere at give falsk tryghed, begrundende transportministeren.

Fakta

Dræbte ved højresvingsuheld 2008 

2005: 11 

2006: 6

2007: 2

2008: 11 (foreløbigt)

Pia Olsen Dyhr var ikke enig i denne vurdering. Hun pegede på, at sidespejle heller ikke 100 procent forhindrer højresvingsuheld, men at de bruges, fordi de forhindrer nogle uheld.

Et andet stridspunkt var sideplader på lastbiler.  Ministeren mener ikke, at plader på siderne af lastbilerne, som skulle forhindre cyklisterne i at komme ind under hjulene, vil være en løsning.

"Færdselsstyrelsen vurderer, at lastbiler med sådanne sideplader ikke kan køre over vejbump eller kantsten. Og er sidepladerne bløde, så en lastbil kan køre over bump, vil de ikke kunne forhindre, at bløde trafikanter  trækkes ind under vognen," forklarede Lars Barfoed.
 
"Så vidt jeg er orienteret, har brugen af sideplader i Holland været en succes," sagde Pia Olsen Dyhr, da ministeren var kommet med sin redegørelse. Han lovede derefter at undersøge de hollandske erfaringer.

DF: Hvad med udenlandske chauffører
Dansk Folkeparti var ligesom oppositionen meget positive over for redegørelsen.

Men partiets trafikordfører ønsker undersøgt, om de udenlandske chauffører er overrepræsenterede i højresvingsulykkerne.

"Vi ved, at antallet af udenlandske chauffører stiger, derfor er det vigtigt, at undersøge, om de udenlandske chauffører er overrepræsenterede i disse ulykker. Samtidig må vi også sikre, at der kan stilles de samme krav til udenlandske lastbiler på som til danske," sagde Kim Christiansen, der fik ministerens opbakning til, at dette skal undersøges nærmere.

Cylister og lastbilorganisation enige
Både repræsentanter for Dansk Cyklistforbund og Dansk Transport og Logistik lyttede spændt med på samrådet. Og de var bagefter enige om to råd til politikerne om højresvingsulykkerne.

"I forhold til sensorer og kamerarer og andre advarselssystemer til lastbilerne, så mener vi ikke, man bør indføre dette, før de er 100 procent effektive, ellers frygter vi for, at chaufførerne og cyklisterne bliver mindre opmærksomme i deres tiltro til teknikken," sagde Dansk Cyklistforbunds politiske konsulent, Lise Bjørg Pedersen, med DTL's direktør Erik Østergaard nikkende ved siden af. Mens politikerne havde diskuteret de tekniske løsninger meget indgående, pegede han på betydningen af kampagner.

"I 2006 og 2007, hvor antallet af trafikdræbte ved højresvingsulykker lå meget lavt, havde Mærsk jo doneret 5 mio. til kampagner mod denne type ulykker. Og stigningen er jo sket året efter, at disse kampagnemidler er brugt op," sagde Erik Østergaard på vegne af de to organisationer.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Pia Olsen Dyhr

Partiformand (SF), MF
cand.scient.pol. (Københavns Uni. 2010)

Lars Barfoed

Kandidat til Europa-Parlamentet (M), formand for Det Kongelige Teater, Foreningen Norden og Danmarks Underholdningsorkester, selvstændig med Lars Barfoed & Company,, næstformand, By & Havn
cand.jur. (Københavns Uni. 1981), CBS Executive Bestyrelsesuddannelse (2016), Harvard Kennedy School Executive Education (2017)

Kim Christiansen

Restauratør
Handel

0:000:00