Løkke: Bedre trivsel er forudsætningen for bedre faglighed

EFTERSYN: Marienborg-møderne har født et rejsehold, der skal gennemføre eftersynet med folkeskolen, sagde Lars Løkke Rasmussen (V) og understregede, at offentlige testresultater kun viser en del af billedet.
Lars Løkke Rasmussen (V) har nu overstået Marienborg-møderne og sender et rejsehold ud i Danmark for at lave eftersynet af den danske folkeskole.
Lars Løkke Rasmussen (V) har nu overstået Marienborg-møderne og sender et rejsehold ud i Danmark for at lave eftersynet af den danske folkeskole.Foto: Rasmus Nielsen/Altinget.dk
Anders Heissel

Fagligheden er kun det ene ben, når man skal udvikle på fremtidens skolelever. Det andet er kompetencer som tolerance og andre sociale egenskaber, og derfor er offentliggørelse af testresultaterne fra de nationale test kun en lille del af det samlede billede.

Det slog statsminister Lars Løkke Rasmussen (V) fast, da Marienborg-møderne fredag var slut.

I bidende kulde talte statsministeren sig varm om, at hans eget forslag om at offentliggøre resultaterne af de nationale test selvfølgelig kun giver en del af billedet af, hvordan en skole udvikler sig.

"Vi har en dyr og god folkeskole, men hvis vi skal konkurrere på internationalt plan, skal vi også sætte et mål for faglighed. Men jeg har aldrig påstået, at man får det fulde og sandfærdige billede af folkeskolen alene ved at se på, hvor dygtige eleverne er til at læse. Men det er en del af billedet, og jeg tror godt, at den danske befolkning er oplyst nok til at kunne tåle at se en del af billedet," sagde statsministeren og fortsatte:

Jeg lægger da også vægt på, at eleverne får nogle stærkt menneskelige kompetencer, men jeg vil da gerne vide som forælder, om mine børns skole magter at lære mine børn at læse.

Lars Løkke Rasmussen (V)
Statsminister

"Jeg lægger da også vægt på, at eleverne får nogle stærkt menneskelige kompetencer, men jeg vil da gerne vide som forælder, om mine børns skole magter at lærer mine børn at læse. Undskyld mig, men det synspunkt har jeg, og det tror jeg, at jeg deler med alle forældre," sagde Lars Løkke Rasmussen uden for sin embedsbolig, Marienborg.

Vi skal måle trivslen
Hvis den danske folkeskole skal nå nogle bedre mål, end den gør aktuelt, bliver vi nødt til at kigge på fagligheden, og for at opnå de bedre faglige resultater kræver det også, at vi når bedre resultater på andre faktorer, eksempelvis trivsel, sagde Løkke.

"Forudsætningen for at lære noget handler også om antimobbepolitik, at bygge bro mellem skole og hjem. Så man kan ikke måle skolen udelukkende på det faglige udbytte, men det er en del af det. Jeg ser meget gerne, at vi ved siden af målene om den hårde faglighed kunne udvikle tilsvarende mål for de andre kompetencer. Jeg har ikke et menneskesyn, der siger, at hvis man bare kan stå på et ben og gradbøje tyske verber, er man en god elev. Man skal også kunne samarbejde, være tolerant og være et helt menneske. Og i øvrigt er der en enighed om, at hvis man skal nå faglige resultater skal man trives, så på den måde bliver det at kunne noget fagligt en slags indikator på, at man kan trives," sagde Lars Løkke Rasmussen.

Rejseholdet med Jørgen Søndergaard
Han har nu oprettet et særligt rejsehold med Jørgen Søndergaard i spidsen.

"Der er bred erkendelse af, at vi skal op i gear, men der er ingen let opskrift på, hvordan vi når målet, og derfor er der brug for at nationalt partnerskab. Vi har de kommende måneder brug for et nationalt partnerskab, der skal sætte rammerne op for de mål, som vi gerne vil have, at skolen skal måles på. Og derfor har vi også nedsat et rejsehold, som skal gennemtrawle det danske skolelandskab for at få endnu mere systematik ind i diskussionen," sagde Løkke.

Og invitationen til det partnerskab kvitterede formanden for Danmarks Lærerforening, Anders Bondo Christensen for.

"Løkke vil invitere til et partnerskab, og det takker vi ja til, fordi det har vi virkelig efterlyst. Alle de seneste ændringer i folkeskolen er lavet uden samarbejde med lærerne, og det dur ikke. Hvis vi skal løfte skolens niveau, bliver man nødt til at inddrage os. Det er lærerne, som skal sikre, at ændringer bliver ført ud i livet," sagde Anders Bondo Christensen.

Formanden for Skolerådet, Jørgen Søndergaard skal være formand for det rejsehold, som regeringen nu sender rundt i landet for at undersøge folkeskolen. Hvem der skal sidde i rejseholdetog, og hvad rejseholdet præcist skal lave, kan hverken Jørgen Søndergaard eller statsministeren sige endnu.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Jørgen Søndergaard

Emeritius, Vive, bestyrelsesmedlem, Den Danske Forskningsfond, senior fellow, Kraka, medlem af kommissionen, 2. generationsreformer
cand.oecon. (Aarhus Uni. 1974)

Lars Løkke Rasmussen

Udenrigsminister, MF (M), politisk leder, Moderaterne, fhv. statsminister
cand.jur. (Københavns Uni. 1992)

Anders Bondo Christensen

Fhv. formand, Danmarks Lærerforening
lærer (Skårup Seminarium 1982), journalist (Danmarks Medie- og Journalisthøjskole, 2023)

0:000:00