Kommentar af 
Jarl Cordua

Cordua: Hvilket hemmeligt tryllemiddel har LA mod DF's veto?

KLUMME: Der er økonomisk råderum – også til skattelettelser. Spørgsmålet er, om der også er et særligt magisk mix af velfærdsgoder og skattelettelser, der kan få DF med i en aftale, uden at LA lider politisk skibbrud.

GÅDEN: Hvad er det, LA vil lokke DF med ved forhandlingsbordet?
GÅDEN: Hvad er det, LA vil lokke DF med ved forhandlingsbordet?Foto: Keld Navntoft/Scanpix
Jarl Cordua

Samfundsfaglig-matematisk student fra Bornholms Amtsgymnasium i Rønne 1988

Cand.polit. fra Københavns Universitet 1998

Bor nu i Hellerup ved København (Bosat 1993-2008 på Islands Brygge)

Arbejder nu som freelancejournalist, klummeskribent, boganmelder, foredragsholder, konsulent, kommentator og radiovært.

jarlcordua.dk

Vis mere
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Folketingsåret 2016/17 lakker mod enden. VLAK-regeringen humper i mål uden at have revolutioneret landet. Den største sejr, hvis man kan kalde den det, er at den bundne opgave med at få vedtaget en boligskattereform er løst til flest muliges umiddelbare tilfredsstillelse.

Det skulle da lige være dem blandt Liberal Alliances vælgere, som vitterligt troede på partitoppens forsikringer om, at med LA i regering og Anders Samuelsen som udenrigsminister, ville der virkelig ske ting og sager, som ellers aldrig ville være sket alene med Venstre og Konservative ved roret. Hertil er at sige: Verden venter endnu. De rigeste boligejere i København slap ikke for progressiv ejendomsbeskatning. Det sørgede DF for.

Og med boligskatten har Konservative en mærkesag mindre. Gad vide, hvad de nu skal finde på? Og hvordan får en overbebyrdet justitsminister, Søren Pape, nogensinde tid til at udvikle ny politik for sit parti? Det må guderne vide.

Vi lever i et land, hvor det ellers går ret godt økonomisk. Nu siger vismændene, at vi frem mod 2025 vil opleve vækstrater på to procent eller derover. Statsfinanserne er også i balance, og der er et økonomisk råderum til enten at give skattelettelser, eller at øge det offentlige forbrug.

Hvorfor i alverden skulle DF give LA den indrømmelse? Det vil kun gøre dem sårbare for angreb fra socialdemokraterne, der vil forsøge at afsløre DF som de gustne, isblå, kapitalistiske lejesvende.

Jarl Cordua

Det gør det alt andet lige sværere at ”male fanden på væggen” over for vælgerne og bede dem om at gå senere på pension end ellers. I al fald syntes ikke engang LA's vælgere om idéen.

Læs mere: Overblik: Her er regeringens 2025-plan

Konklusionen er i al fald, at regeringen her ved afslutningen af folketingsåret står underligt afpillet tilbage, efter at Kristian Thulesen Dahl igennem årets løb har nedlagt veto mod dens politik.

Jarl Cordua

Reformens beherskede muligheder for at blive vedtaget burde statsministeren nok have indset længe inden, at han i forrige uge tog den af bordet. Formentlig havde Løkke og hans finansminister, Kristian Jensen, intet andet valg end at gøre forsøget, fordi de følte et pres fra især LA for at skaffe flere penge til skattelettelser senere på året.

Konklusionen er i al fald, at regeringen her ved afslutningen af folketingsåret står underligt afpillet tilbage, efter at Kristian Thulesen Dahl igennem årets løb har nedlagt veto mod dens politik. Den seneste ydmygelse var så total, at Weekendavisens nye chefredaktør, Martin Krasnik, måtte ud og opfordre Løkke-regeringen til at gå af.

I dag i folketingssalen udtalte Løkke, at ”Danmark står bomstærkt”. Væk er al snak om den brændende platform. Nu gælder det mere om at tage æren for alt det, der går godt. Den store beskæftigelse. Den lave arbejdsløshed. De bundsolide statsfinanser.

For stadig at ligne en regering, som kunne tænkes at have lidt indflydelse på landets udvikling, sætter regeringen nu med sin efterhånden kraftigt beskårede 2025-plan fuld damp på at nå i mål med den anden bundne opgave i denne valgperiode: At gøre noget effektivt ved, at det ikke kan betale sig for store grupper af lønmodtagere at spare op til deres egen pension, fordi de blandt andet bliver modregnet i folkepension og andre offentlige ydelser.

Alle anerkender problemet, at det er uholdbart at straffe folk for ikke at spare op til pension, og så længe løsningen består af gulerødder frem for pisk, stiger interessen blandt partierne for at medvirke til en løsning. Det ville derfor være mærkeligt, hvis ikke regeringen kan præsentere et forlig inden sommerferien.

Regeringen ser naturligvis også en anledning til at stikke en kile ind mellem 'veto-duoen' S og DF i denne sag. I al fald har regeringen udelukket S fra forhandlingerne med en ikke voldsomt troværdig teknisk begrundelse for udelukkende at satse på en aftale med DF. Man kan se denne ”eksklusivitet” som en straffeaktion mod S, fordi de ikke ville være med til en pensionsalderreform, og for at have været lovligt dygtige til at trække DF væk fra forhandlingsbordet.

Se mere: Løkke til afslutningsdebat: Danmark står bomstærkt

Banalt set er initiativet naturligvis også et forsøg på at genetablere samarbejdet med DF, der fortsat hævder at udgøre regeringens parlamentariske grundlag, for ellers får regeringen ingen politik igennem. Det vil nok også kunne fjerne lidt af billedet af en regering, der drives hjælpeløst rundt i manegen.

Et lynforlig køber regeringen lidt tid, hvorefter alle problemerne med 2025-planen bliver skubbet til efteråret. Det mest iøjnefaldende er naturligvis, hvor mange – eller rettere, hvor få – skattelettelser, DF vil lægge stemmer til, når vi når dertil?

Vi ved, at der er et økonomisk råderum – også til skattelettelser. Spørgsmålet er, om der findes et mix af velfærdsgoder og skattelettelser, der kan tilfredsstille DF, så de går med i en aftale? Det vil naturligvis være lettere for DF at forsvare skattelettelser i bunden af indkomstskalaen frem for i toppen.

Tidligere har DF accepteret, at man hævede indkomstgrænsen for hvornår man skulle betale topskat. Omvendt har LA tidligere – før de kom i regering – været meget insisterende på, at topskatteprocenten SKULLE ned. Tidligere var smertegrænsen for LA som bekendt en lettelse på fem procent.

DF har tidligere blankt afvist alle forslag i den retning. Spørgsmålet er, hvad der kan ændre sig, når vi når til efteråret?

Hvad er det mon for et hemmeligt tryllemiddel, som LA har i posen inde ved forhandlingsbordet, som pludselig vil bortvejre alle betænkeligheder hos Kristian Thulesen Dahl, sådan at han pludselig slår til og går med i en aftale? Ingen ved det. Det er en af de store gåder på Christiansborg. Men vi ved, at det findes. For det har LA forsikret deres egne vælgere om i årevis.

Problemet for LA er især, at topskattelettelser er deres helt eget succeskriterium. Og hvorfor i alverden skulle DF give LA den indrømmelse? Det vil kun gøre dem sårbare for angreb fra socialdemokraterne, der vil forsøge at afsløre DF som de gustne, isblå, kapitalistiske lejesvende.

Læs mere: Hørt til afslutningsdebat: Thulesen takker Frederiksen for en god tur i Cirkusbygningen

Kommer LA ikke i mål med topskattelettelserne denne gang, så kunne det være, at de røster i partiet, der mener, at prisen for at sidde i regering er blevet for høj, vil lyde betydeligt højere.

Det vil næppe heller få Kristian Thulesen Dahls puls til at stige, hvis Anders Samuelsen truer med, at han så ikke længere vil være udenrigsminister. Nok snarere tværtimod. Næppe mange uden for LA ville blive kede af at undvære danmarkshistoriens fagligt mest kompetente udenrigsminister. Truslen vil heller ikke blive fremsat.

Det bliver i al fald spændende at høre, hvilken forklaring LA til den tid fremkommer med på, hvorfor de heller ikke fik gjort noget ved topskatteprocenten i denne omgang.

......

Jarl Cordua er liberal-borgerlig politisk kommentator, fast klummeskribent på Altinget og vært på radioprogrammet Cordua & Steno på Radio24syv. Klummen er alene udtryk for skribentens egne holdninger.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Jarl Cordua

Radiovært, kommentator
cand.polit. (Københavns Uni. 1998)

0:000:00