Dagblade: Indfør nulmoms på digitale tilbud

DAGBLADE: Avisernes økonomi har det skidt, men indførelse af nulmoms på digitale medier kan være en hjælp, ligesom der skal være ro om den statslige mediestøtte, mener Netværket Dagbladene.

Redaktionen

Dagbladene ønsker, at nulmomsen på avissalg udstrækkes til digitale tilbud, hvor der i dag må lægges 25% moms på prisen.

"Dagbladenes økonomi vedbliver nemlig at være under pres, og fraregner vi mediestøtten, havde dagbladsbranchen et samlet underskud på en kvart milliard kroner i 2015," sagde formanden for Netværket Dagbladene, adm. direktør Jesper Rosener, på netværkets møde i København onsdag. Det oplyser Danske Medier.

Jesper Rosener tilføjede, at dagbladene også i 2016 har mistet omsætning, ligesom annonceomsætningen er faldet. Han sagde, at disse tal bør give alle et behov for omtanke i forbindelse med de forestående forhandlinger om mediestøtten.

"Vores konkurrencesituation er ikke nem. På annoncedelen udfordres vi af globale aktører som Google og Facebook. For så vidt det redaktionelle indhold bliver vi i stigende omfang udfordret af DRs ageren på nettet. Vi har derfor ikke brug for, at der sættes spørgsmålstegn ved mediestøtten," sagde Jesper Rosener.

Netværet Dagbladene er overordnet tilfreds med den nuværende ordning, men ønsker, at opgørelsesperioden for, om et medie opfylder kravene til redaktionelt indhold, blødes op, og at reglerne om at dagblade skal leveres på samme vilkår over hele landet justeres med udgangspunkt i de ændrede distributionsvilkår.

Dagbladene ser gerne at nulmomsen, som gælder for trykte dagblade, udvides også til digitale ydelser.

Indtægterne fra digitale abonnementer kan på nuværende tidspunkt slet ikke opveje indtægterne fra de trykte dagblade. Vi vil derfor advare mod indførelse af en digital nulmoms, der finansieres af den direkte mediestøtte. En digital nulmoms bør kunne finansieres af det fald, der er sket i værdien af nulmomsen for de trykte medier, sagde Jesper Rosener og henviste til, at værdien af nulmomsen for de trykte medier er faldet med mere end en halv milliard kroner siden 2008.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Jesper Rosener

Adm. direktør, JFM, næstformand, Danske Medier, formand, DMA, bestyrelsesmedlem, Odense Letbane, bestyrelsesmedlem, BoligGruppen
revisor, Syddansk Universitet

0:000:00