Dam: Vi låner ikke til billigere billetter

BETALINGSRING: Transportminister Henrik Dam Kristensen afviser at låne penge til billigere billetter, før betalingsringen etableres. Enhedslisten er lamslået.
Transportministeren afviser, at regeringen agter at låne penge til at sænke priserne i den kollektive trafik, inden betalingsringen står klar.
Transportministeren afviser, at regeringen agter at låne penge til at sænke priserne i den kollektive trafik, inden betalingsringen står klar.Foto: Vejdirektoratet
Hjalte T. H. Kragesteen
Trods forlydender om det modsatte, kommer der ikke billigere kollektiv trafik for lånte penge, inden betalingsringen er en realitet.

Det slår transportminister Henrik Dam Kristensen (S) fast.

"Hvis folk tror, at der er tale om, at vi låner os til billigere kollektiv trafik, så har de misforstået noget," siger Henrik Dam Kristensen til Altinget | Transport.

Rygterne om et muligt lån til en kæmpe milliardinvestering - ved at lade Sund & Bælt stå for driften - har ellers floreret i medierne på det seneste, hvor også billige billetter har været nævnt som en mulighed. Men den påstand maner ministeren i jorden:

"Vi låner os ikke til billigere billetter. Og de milliardbeløb, der er svunget rundt i medierne, dem kan jeg ikke rigtig genkende," siger han med henvisning til, at op til 10 milliarder kroner har været nævnt som en mulighed.

Vi låner os ikke til billigere billetter. Og de milliardbeløb, der er svunget rundt i medierne, dem kan jeg ikke rigtigt genkende.

Henrik Dam Kristensen
Transportminister (S)

Det rykker imidlertid ikke ved målet i regeringsgrundlaget om at bruge indtægter fra betalingsringen til "bedre og billigere kollektiv trafik i og omkring Hovedstadsområdet". Men Henrik Dam Kristensen mener, at det vil være økonomisk uansvarligt at låne sig til billigere kollektiv trafik, når den generelle økonomiske situation er så usikker.

Midler til investeringer
Ministeren fastholder imidlertid, at regeringen overvejer muligheden for at låne midler til en eller anden form for investering, inden betalingsringen står klar.

Socialdemokraternes trafikordfører, Rasmus Prehn, fortalte i sidste uge, at et eventuelt lån først og fremmest handler om "at skaffe flere siddepladser i togene, flere busser og parkeringsanlæg", men det hverken be- eller afkræfter transportministeren.

"Der er meget stor forskel på, om vi taler billigere billetter eller investeringer. Det kan godt være, at vi kan låne penge til nogle investeringer, men alt det bliver vi meget klogere på om fjorten dage til tre uger, hvor der kommer et konkret lovforslag," siger Henrik Dam Kristensen.

Han varsler således også, at man ikke nødvendigvis når at få lovforslaget på plads 25. januar, som ellers tidligere har været nævnt som dato for offentliggørelse.

Enhedslisten: Ikke hvad han siger til os
Transportministerens afvisning af at lånefinansiere billigere billetter bliver mødt med stor forundring hos Enhedslisten, der bestemt ikke er begejstret for ministerens melding.

"Det er helt nyt for mig. Vi har hele tiden haft den opfattelse, at billige billetter, før ringen står klar, er til debat," siger trafikordfører Henning Hyllested (EL), der peger på, at det også er et ønske hos SF.

SF har billigere kollektiv trafik som erklæret mærkesag, og partiet lovede under valgkampen billigere billetter inden 2012. SF's trafikordfører, Anne Baastrup, ønsker dog ikke at kommentere, om et eventuelt lån bør bruges til at sænke priserne.

Enhedslisten holder sig ikke tilbage, og finder det dissideret underligt, at transportministeren nu udtaler sig så kategorisk imod en sænkning, uden at partiet selv får noget at vide under forhandlingerne.

"Det her kommer som en overraskelse, for vi har ikke mødt nogen afvisning af, at vi skal sænke taksterne, inden ringen kommer," siger Henning Hyllested.

Men har han omvendt sagt, at han gerne vil være med til det?

"Nej, det har han selvfølgelig ikke, men han har hele tiden gået med på tankegangen om, at vi skal finde en balance mellem billigere og bedre kollektiv trafik. Men vi har selvfølgelig også godt kunnet høre på ham, at han er mest optaget af, at den kollektive trafik bliver udbygget," siger Henning Hyllested, der fortsat kalder en sikring af billigere billetter for et "kernepunkt" for Enhedslisten.

Høring i fire uger
Transportministeren afslører også, at høringsperioden for lovforslaget er blevet lagt fast. Den bliver fire uger som normalt:

"Det her lovforslag handler om takster, undtagelser og teknologi. I forhold til meget andet lovgivning i Folketinget, er det altså ikke særlig kompliceret. Så det bliver fire uger, ligesom vi plejer at gøre," siger Henrik Dam Kristensen.

Han har været anklaget for at haste lovforslaget igennem, men han mener ikke, at der er behov for at sikre en længere høringsfase end normalen.

"Betalingsringen er noget af det allermest gennemdrøftede, jeg kan huske. Det fyldte meget i en hel valgkamp, min kalender har været fyldt med møder om det, og vi har holdt en stor offentlig høring. Det er ikke rimeligt at sige, at den er hastet igennem," siger Henrik Dam Kristensen.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Henrik Øregaard Dam

direktør, PLO bestyrelsesformand, Odense Bys Museer, fhv. formand, Det Kriminalpræventive Råd
cand.jur. (Københavns Uni. 1991), Ph.d. (Københavns Uni. 1996), dr.jur. (Københavns Uni. 2005)

Rasmus Prehn

MF (S), fhv. minister for fødevarer, landbrug og fiskeri og for udvikling
cand.scient.soc. (Aalborg Uni. 2002)

Henning Hyllested

Fhv. MF (EL), transportordfører, landdistrikts- og øordfører, turismeordfører
Havnearbejder (Esbjerg Havn)

0:000:00