Data-analyse: Betyder sociale medier noget i valgkampen?

ANALYSE: Der er blevet talt meget om de sociale mediers betydning for valgkampen, men har det flyttet stemmer? Mikkel Krogsholm ser nærmere på sammenhæng mellem partiernes indsats på sociale medier og deres stemmetal.

"Når partierne bruger Facebook og skaber indhold, som vælgerne interagerer med, så spreder det sig gennem vælgerhavet og rammer nye og endnu flere vælgere," skriver Mikkel Krogsholm. 
"Når partierne bruger Facebook og skaber indhold, som vælgerne interagerer med, så spreder det sig gennem vælgerhavet og rammer nye og endnu flere vælgere," skriver Mikkel Krogsholm. 
Mikkel Freltoft Krogsholm
Jeg skrev i begyndelsen af maj, at Facebook-likes er ligegyldige i politik. Det gjorde jeg, fordi jeg mener, det er vigtigst at holde øje med engagementsniveauet på Facebook, nemlig det tal Facebook kalder ”Talking about”.
 
Talking about måler groft sagt al interaktion med en Facebook-side. Det er vigtigt, da det er interaktion med en side og dens indhold, der får det til at sprede sig. Likes har nemlig en ubehagelige tendens til at gå hen og dø. Og ”døde likes” taler ikke, og de får heller ikke dit indhold til at spredes.
 
Men hvordan er det så gået på de sociale medier, og er der en sammenhæng mellem partiernes indsats på sociale medier og deres stemmetal. Jeg dykker ned i tallene her:
 
Likes
Overordnet er der for partierne en svag sammenhæng mellem at have mange likes og få mange stemmer. Men det er ikke nogen klokkeklar sammenhæng. Det ser ud til at stritte lidt i øst og vest.
Likes og stemmer på valgdagen
Men vi kan se på likes, at der ser ud til at være to under-populationer i datasættet. Nemlig de store partier, der fik over 500.000 stemmer og de partier, som fik under. For de store partier er der ingen rigtig sammenhæng, men det er der derimod for de mindre partier. Plotter vi de små partier alene, ser vi en klar sammenhæng.
Likes og stemmer på valgdagen (små partier)
Delkonklusion: For små partier er der en klar sammenhæng mellem likes og stemmer.

Engagement
Anderledes ser det ud for talking about-tallene på Facebook og antallet af stemmer. Her er der for partierne en større overordnet sammenhæng mellem engagement og stemmer. Hvilket også giver god mening: Hvor likes godt kan inkludere døde likes, der reelt set ikke bør tælles med, så indeholder talking about-tallet i sagens natur kun ”levende” interaktioner med en side.



Talking about og stemmer på valgdagen
Men partiernes talking about-tal har varieret meget henover valgkampen. Der har været nogle ret store udsving: Eksempelvis havde Socialdemokraterne en helt vild interaktion under den første del af valgkampen, hvorimod Venstre først rigtigt kom i gear hen mod slutningen.
Partiernes talking about score i valgkampen

Har partierne én gang været bredt ude under valgkampen, har de givetvis efterladt et indtryk hos de vælgere, de har været i kontakt med. Derfor giver det god mening at se på gennemsnittet af talking about-tallene henover valgkampen og ikke kun for talking about-tallet på valgdagen. Gør man det, får man et meget tydeligt billede: Der er en klar sammenhæng mellem det engagement, partierne har på deres Facebook-sider, og deres stemmetal.
Talking about (gns for valgkamp) og stemmer

Delkonklusion: Interaktioner (såkaldt engagement) betyder noget for alle partier uanset størrelse.

Twitter
Vi diskuterer tit, om sociale medier virker i valgkampen, herunder især om Twitter betyder noget. Ved at se på sammenhængen mellem Twitter-følgere og stemmer må det blive et stort rungende nej! Twitterfølgere ser overhovedet ikke ud til at have nogen sammenhæng med det endelige stemmeresultat.
Followers og stemmer på valgdagen
Desværre offentliggør Twitter ikke et engagementsmål ligesom Facebooks ”talking about”, og derfor kan vi ikke umiddelbart måle på interaktion og stemmetal.

Delkonklusion: Twitter betyder ingenting i valgkampen.

Sammenhæng mellem sociale medier og stemmetal
Ud fra ovenstående tal kan vi konkludere, at der er en sammenhæng mellem sociale medier og stemmetal. Men kun når det kommer til Facebook – det har ingen effekt på Twitter.
 
Det giver umiddelbart også rigtig god mening, da Facebook er det ”folkelige” sociale medie, hvorimod Twitter (sat lidt på spidsen) er det sociale medie, hvor DR 2’s seere drøfter det, de har set på DR 2.

Når partierne bruger Facebook og skaber indhold, som vælgerne interagerer med, så spreder det sig gennem vælgerhavet og rammer nye og endnu flere vælgere. Partierne har i Facebook deres egen multimedie-kanal, hvor de kan sprede artikler, videoer og grafikker – og der er en klar sammenhæng mellem de partier, der gør det godt, og det antal stemmer, de får.
 

---
Mikkel Freltoft Krogsholm er direktør i 56North, som hjælper virksomheder med at analysere data. Han er tidligere medlem af Liberal Alliances hovedbestyrelse. På Altinget skriver han analyser om dansk politik med udgangspunkt i alt fra støvede registerdata til sociale medier. Analysen er alene udtryk for skribentens egne holdninger.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion










0:000:00