DF: Udlændinge skal betale vejskat i Danmark

AFGIFT: Tyskland indfører vejskat for udenlandske bilister fra 2019. Det samme vil transportordfører i Dansk Folkeparti, Kim Christiansen, nu indføre i Danmark. V er lunkne over for forslaget. 

Dansk Folkeparti vil have udenlandske bilister til at betale for den stadig stigende belastning af det danske vejnet. 
Dansk Folkeparti vil have udenlandske bilister til at betale for den stadig stigende belastning af det danske vejnet. Foto: /ritzau/Gregers Tycho
Daniel Bue Lauritzen

Dansk Folkeparti vil efter tysk eksempel indføre vejafgift for udenlandske bilister i Danmark.

Det fortæller partiets transportordfører, Kim Christiansen, til Altinget:

”Vi skal have udenlandske biler til at betale for at køre i Danmark. På den måde får vi nogle penge ind fra den tunge trafik, men også fra alle de turister, der kører rundt på vores veje,” siger han.

Den nye vejskat skal finansiere udvidelser og vedligehold af de danske veje, der år for år bliver mere trafikerede. Siden år 2000 er antallet af kørte kilometer på de danske motorveje ifølge Vejdirektoratet steget med næsten 70 procent.

”Der bliver større og større trængsel på vores veje, og vi kan ikke blive ved med at lade skattebilletten finansiere alle de vejudvidelser, der er nødvendige både for trængselens og trafiksikkerhedens skyld,” siger Kim Christiansen.

Danskerne kan ikke direkte fritages for afgiften, men skal ifølge Kim Christiansen kompenseres enten på registreringsafgiften, vægtafgiften eller lignende.

V: Kan ende i administrations-helvede
I Venstre er man umiddelbart negativt stemt over for forslaget, der ifølge skatteordfører Louise Schack Elholm (V) ikke nødvendigvis vil bidrage positivt til statskassen.

”Han skulle prøve at få beregnet, hvad konsekvenserne af sådan en løsning vil være. Da vi jo overhovedet ikke har noget system, som de har i Tyskland, er det min formodning, at indtægterne vil blive ædt op af omkostninger til administration. Man kan ende med at etablere et kæmpe system uden rigtig at tjene penge på det,” siger hun.

Kim Christiansen forestiller sig, at billister skal købe en forrude-billet, inden de kører over den dansk/tyske grænse. Den skal suppleres af nummerplade-scanninger ved grænsen, så der kan føres kontrol med, hvor længe bilerne bliver i landet.

LA: Skal være parallelt med naboer
I Liberal Alliance vil man trods sin umiddelbare modstand mod afgifter ikke helt afvise idéen.

Men det er ifølge partiets transportordfører, Villum Christensen, vigtigt, at Danmark ikke hæver afgifterne til et niveau, der er højere end vores naboer:

"Jeg synes jo ikke, at det er fantastisk at sætte skatter og afgifter op. Men hvis vi kan komme til at stå lige med tyskerne, vil vi godt overveje det. Det skal være fuldstændig parallelt med landene omkring os. Vi må ikke ende med at opfordre bilisterne til at køre uden om Danmark," siger han. 

Efter tysk model
I Tyskland indføres en lignende vejskat for udenlandske bilister fra 2019. Her skal danskerne afhængigt af deres køretøjs miljøvurdering betale mellem 2,5 og 25 euro, hvilket giver adgang til autobahn i en ti-dages periode.

Kim Christiansen mener, at afgiften til Danmark skal koste i omegnen af 150 kroner for to uger. Og ifølge ordføreren vil den nye vejskat ikke afskrække turister fra at rejse til landet:

”Vi taler jo ikke voldsomt store penge. Hvis man har råd til at betale 60 kroner for en fadøl ovre på Vestkysten, så har man også råd til at give 75 kroner for at køre i Danmark i en uge,” siger han.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Kim Christiansen

Restauratør
Handel

Louise Schack Elholm

MF (V), fhv. kirkeminister, minister for landdistrikter og for nordisk samarbejde
cand.polit. (Københavns Uni. 2006)

Villum Christensen

Viceborgmester (LA), Slagelse Kommune
cand.phil. (Københavns Uni. 1980), cand.scient.pol. (Aarhus Uni. 1981), MPM (Syddansk Uni. 2005)

0:000:00