DF vil smække kassen i over for Løkkes gamle klimaorganisation

GGGI: Statsminister Lars Løkkes parlamentariske støtter fra DF vil trække det danske bidrag til den ombruste klimaorganisation GGGI. Også EL bakker op om at lukke for hanerne. Det sker, efter en rapport rejser ny kritik af GGGI.

Statsminister Lars Løkke Rasmussen (V) var formand for klimaorganisationen GGGI fra juni 2012 til juni 2014.
Statsminister Lars Løkke Rasmussen (V) var formand for klimaorganisationen GGGI fra juni 2012 til juni 2014.Foto: Venstre
Kasper Frandsen

Den ombruste klimaorganisation GGGI – Global Green Growth Insitute – skal ikke længere have støtte fra dansk side.

Sådan lyder det fra blandt andre Dansk Folkeparti i forbindelse med, at en ny såkaldt 'value-for-money'-rapport igen rejser kritik af organisationen, der havde statsminister Lars Løkke Rasmussen som formand indtil sidste sommer.

”GGGI er et meget dårligt sted at lægge den danske indsats, når vi står overfor at skulle spare milliarder på bistanden. Og det er den her rapport med til at underbygge,” siger Dansk Folkepartis udviklingsordfører, Hans Kristian Skibby.

Rapporten fra revisions- og konsulentfirmet KPMG har kostet 1,25 mio. kr. og karakteriserer GGGI's resultater som kun ”delvist tilfredsstillende” i perioden 2013-2014, som er blevet undersøgt.

GGGI er et meget dårligt sted at lægge den danske indsats, når vi står overfor at skulle spare milliarder på bistanden.

Hans Kristian Skibby (DF)
Udviklingsordfører

Kritikken kommer, alt imens Venstre-regeringen fortsat mangler at melde ud, hvordan man vil spare 2,5 mia. kr. på udviklingsbistanden, der finansierer det danske bidrag til GGGI på 29 mio. kr. årligt.

Ombrust organisation
Den for offentligheden totalt ukendte klimaorganisation GGGI kom for alvor på manges læber, da det kom frem, at Lars Løkke Rasmussen i sit embede som formand for organisationen havde rejst på 1. klasse for mange hundrede tusinde kroner. Penge, som blandt andet kom fra den danske udviklingsbistand.

Senere træk daværende udviklingsminister Christian Friis Bach stikket som minister i november 2013. Det skete, fordi han blev gjort bekendt med, at han selv havde siddet med ved bestyrelsesmødet i GGGI, hvor de dyre rejser blev godkendt.

Og da SR-regeringen valgte at fortsætte støtten til organisationen efter stor politiske diskussion, blev det samtidig besluttet, at GGGI fik en pose penge hvert år i stedet for alle pengene på en gang, og at man nøje ville vurdere fremskridtene for organisationen:

”Derfor er der helt klare betingelser hæftet på den bevilling, som Danmark giver,” sagde daværende udviklingsminister Mogens Jensen (S).

Politisk kritik
Enhedslisten har utallige gange ønsket et stop for den danske støtte på ca. 30 mio. kr. årligt til organisationen. Og det ændrer den nye rapport bestemt ikke på.

”Rapporten er meget skuffende læsning. Den bekræfter, at vi skal lukke kassen i,” lyder det fra Enhedslistens udviklingsordfører, Christian Juhl.

Især set i lyset af de kommende besparelser fra regeringen på udviklingsbistanden mener Enhedslisten og Dansk Folkeparti, at man bør lade støtten til GGGI få kniven.

”Vi skal prioritere indsatsen i forhold til, hvor vi får mest for pengene. Og vi mener ikke, at GGGI giver ret meget mening for danske interesser at involvere sig mere i,” siger Hans Kristian Skibby.

Men GGGI bliver også rost for at have løftet det organisatoriske, administrative og operationelle arbejde i rapporten. Det er især organisationens arbejde i Mongoliet, der får kritik som konsekvens af blandt andet unormale transaktioner, som det hedder i rapporten.

V: Fuld tillid
I Venstre erklærer partiets udviklingsordfører, Michael Aastrup Jensen, at han har fuld tillid til GGGI:

”Vi er meget tilfredse med deres arbejde, og mange andre lande støtter med store beløb. Og der er også mange rapporter, der viser, at de klarer sig godt. GGGI er med til at skubbe på for en bæredygtig udvikling,” siger han.

I et brev til Folketinget fra 7. august i år hilser udenrigsminister Kristian Jensen (V) det velkomment, at GGGI ”generelt får et godt skudsmål i studiet”, mens han også noterer sig, at der er behov for forbedringer.

Også Udenrigsministeriet har udtrykt tilfredshed med GGGI's fremskridt:

”Studiet bekræfter dermed indtrykket af GGGI som en ung organisation, der fortsat er i færd med at finde et solidt fodfæste, hvor internationalt anerkendte regler og procedurer nok er på plads, men hvor der fortsat udestår en indsats i at sikre deres anvendelse overalt i organisationen,” skriver ministeriet.

Lige nu arbejder regeringen og embedsmændene i Udenrigsministeriet på at finde ud af, hvordan og hvornår man skal skære de bebudede 2,5 mia. kr. af udviklingsbistanden.

Dokumentation

Det skriver Udenrigsministeriet om 'value-for-money'-rapporten:

”Studiet efterlader et generelt positivt billede af GGGI's organisatoriske, administrative og operationelle arbejde. Dog er den overordnede konklusion på studiet, at GGGI i perioden 2013-2014 kun har leveret value-for-money ”partially satisfactory”. Årsagen til, at GGGI ikke vurderes ”satisfactory”, ligger især i forhold, der vedrører GGGI's program i Mongoliet. Her sætter studiet fokus på to ”abnormal transactions”:

1) at der er sket en sammenblanding af GGGI's indkøbsregler og rekrutteringsprocedurer i forb.m. ansættelse af GGGI's landerepræsentant, og 2) at GGGI har udbetalt honorarer til offentligt ansatte i forb.m. deres deltagelse i en række workshops. Dermed bliver vurderingerne af både indkøbspolitik og personalepolitik i Mongoliet-programmet ”partially satisfactory”, og det samlede billede for organisatorisk ledelse og administration i Mongoliet-programmet ”not satisfactory”.

På de øvrige felter, herunder strategi og planlægning, økonomistyring (både i Mongoliet- og Rwanda-programmet) og IT-systemer, vurderes GGGI ”satisfactory”. Overordnet vurderer studiet således, at GGGI's ”internal management, institutional systems, policies, and procedures are well designed to achieve the organization's objectives…”. Til gengæld peges der på, at de etablerede ”systems and standards are not fully implemented in practice”.

GGGI anerkendes for, at relevante enheder gør en indsats for at ”introduce and enhance the appropriate business practice to GGGI by providing guidance and training to end users”. Derfor drager studiet den konklusion, at det er sandsynligt, at GGGI's ”operations management will be operating efficiently and effectively in the near future”. Ligeledes noteres det, at GGGI er i færd med at følge op på flere af studiets anbefalinger, og at GGGI på flere områder har implementeret nødvendige tiltag. Samlet vurderes GGGI at have udviklet sig dag-for-dag mhp. at forfølge sin vision om at fremme stærk, inklusiv og bæredygtig vækst.”

Læs mere her.


Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion


0:000:00