Debat

Elberth: Det glemte sociale medie

KLUMME: Danmark er et politisk Facebook- og Twitterland. Men stop lige engang. Hvad nu hvis der er langt mere effekt at hente for politikere og erhverv på LinkedIn? Benjamin Rud Elberth giver opskriften her. 

"Det specielle ved LinkedIn er, at atmosfæren på LinkedIn er helt anderledes end på Facebook, hvor den almindelige Facebook-dansker befinder sig. Der kan siges meget godt om den almindelige dansker, men på Facebook har den almindelige dansker desværre en tendens til at udtrykke sig særdeles ubehøvlet i den politiske debat," skriver Benjamin Rud Elberth. 
"Det specielle ved LinkedIn er, at atmosfæren på LinkedIn er helt anderledes end på Facebook, hvor den almindelige Facebook-dansker befinder sig. Der kan siges meget godt om den almindelige dansker, men på Facebook har den almindelige dansker desværre en tendens til at udtrykke sig særdeles ubehøvlet i den politiske debat," skriver Benjamin Rud Elberth. Foto: Colorbox
Benjamin Rud Elberth
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

62 procent af danskerne bruger Facebook dagligt. Fire procent af danskerne besøger Twitter dagligt (ifølge DR’s medieudviklingsrapport 2015). Politikerne har, siden Anders Fogh (V) og Helle Thorning-Schmidt (S) i valgkamp 2007 battlede om flest venner, kastet alt deres kærlighed på at tvinge stemmer, medlemmer og godt omdømme ud af Facebook.

Der er brugt millioner og atter millioner af kroner på den platform – og rigtig mange af de millioner i tabt arbejdsfortjeneste, når dialogen med vælgeren, der skulle være så frugtbar, endte i udråbstegn og hån. Alt imens Facebook drejede endnu engang på algoritmerne, så de politikere, der ikke evnede at engagere, var nødt til at gribe endnu dybere i lommen for at nå ud til deres publikum.

Der er intet medie i Danmark, inklusive Den Korte Avis, der har bidraget til større polarisering i den politiske debat end Facebook, efterhånden som politikerne har fundet ud af, at de enten skal skrive noget, der forskrækker, forarger eller forbløffer for at få likes og delinger. På Twitter er de fire procent daglige besøgende de rigtige fire procent for politikerne, fordi der blandt andet sidder over 3.300 journalister eller vordende journalister på kanalen.

Det har gjort, at 149 folketingsmedlemmer lige nu bruger platformen. Desværre er en del af de 149 folketingsmedlemmer så teknisk dårlige, at de ikke kan finde ud af at få noget ud af Twitter og må ty til enten ghostwriter eller ingen effekt.

Men der er masser af potentiale – efter LinkedIn inden for det seneste år har ændret design på mobilen og ligner Facebook til forveksling, skriger platformen på substans og tanker om iværksætteri, faglige diskussioner, synspunkter der kan formes sammen med ligesindede inden for bestemte faggrupper.

Benjamin Rud Elberth

LinkedIn har potentiale
Til gengæld er der lige nu Danmarks største sweet spot på den glemte kanal, LinkedIn, mens de første politikere begynder at overveje, om det er Snapchat, der er næste mulighed for at fange et eller andet i vælgerhavet. Ifølge DR’s medieudviklingsrapport besøger kun tre procent af danskerne hver dag LinkedIn, selvom der har været registreret helt op til 1,5 millioner danske profiler, modsat Facebooks 3,2 millioner danske profiler.

Der er en grund til det lave daglige besøgstal på LinkedIn: LinkedIn har aldrig levet op til sit rigtige potentiale i Danmark af en lang række grunde – den primære: At organisationer, ledere og politikere ikke tror på platformen eller ikke har haft evner til at forsøge at få noget effekt. Der har simpelthen manglet de first movere, som Fogh og Thorning var på Facebook, og som Vestager var på Twitter.

En udfordring herfra – turd at være en af de første politikere eller erhvervsledere, der på LinkedIn’s præmisser tør diskutere faglig viden, uden politiske præ-skrevne paroler og uden Facebook-algoritme-venlig forbløffelsesretorik!


Benjamin Rud Elberth

Men der er masser af potentiale – efter LinkedIn inden for det seneste år har ændret design på mobilen og ligner Facebook til forveksling, skriger platformen på substans og tanker om iværksætteri, faglige diskussioner og synspunkter, der kan formes sammen med ligesindede inden for bestemte faggrupper. Danske virksomheder har bare ikke taget det til sig – prøv at se vores foreløbige kortlægning af danske ledere på sociale medier.

Det er helt uhørt, at store danske topledere kan være så elendige på LinkedIn – enten har de ikke udfyldt beskrivelser i deres profil, de har intet profilbillede, eller de har aldrig delt noget på platformen. Spildt potentiale. Og potentialet er der – de virksomheder, der har taget det til sig professionelt, flytter blandt andet salg med platformen. LinkedIn er endda let at bruge – ingen 140-tegnsbegrænsninger, dejligt langt kommentarfelt, man kan forklare sig i, og så er det dejligt søgestærkt, så man automatisk med en veludviklet profil har sin egen LinkedIn-profil til at sidde øverst, når vælgerne googler navnet.

Løkke kan undgå hån
Det specielle ved LinkedIn er, at atmosfæren på LinkedIn er helt anderledes end på Facebook, hvor den almindelige Facebook-dansker befinder sig. Der kan siges meget godt om den almindelige dansker, men på Facebook har den almindelige dansker desværre en tendens til at udtrykke sig særdeles ubehøvlet i den politiske debat.

Den almindelige dansker findes også på LinkedIn, men her har den almindelige dansker bare sin arbejdsplads skrevet som rygmærke i hver eneste debat, og så taler den almindelige dansker markant pænere. Samtidig sidder likes og delinger ikke lige så løst som på Facebook. Et like på LinkedIn er simpelthen i højere kurs end et like på Facebook, men det betyder også, at der er potentiale for at flytte mere, hvis man rent faktisk kan skrive noget, folk vil engagere sig i.

Et af LinkedIns store problemer lige nu er, at hvis du kommenterer i en tråd, så får du nærmest en ny notifikation hver gang en anden kommenterer i tråden. Og så er en stor dansk uddannelsesinstitution ved at ødelægge platformen ved konsekvent at spamme med betalt annoncering – og modsat Facebook kan man ikke fravælge annoncen. Til gengæld er der masser af muligheder for at skrive noget substans og få noget substans tilbage. LinkedIn åbnede for et års tid siden muligheden for at ”pulse” – at blogge direkte på kanalen. I en nem grænseflade, hvor man som skribent kan se, hvor mange øjne der er på indlægget, sætte billeder ind og meget mere.

Danske politikere på LinkedIn lige nu
Og hvad har danske politikere så brugt platformen til? Meget, meget lidt. Kim Andersen fra Venstre, der var erhvervsordfører før valget i 2015, blev ikke genvalgt. Det kan der være mange grunde til, og det viser også, at ingen sociale medier er vejen til hverken evig berømmelse, genvalg eller nødvendigvis en garanti for stemmer eller donationer.

Kim Andersen nåede dog at udmærke sig ved, at han sendte ekstremt offensive connect-anmodninger ud til danske erhvervsledere, hvor han betonede sit ønske om samarbejde på erhvervsområdet. Lars Løkke (V) har luret på platformen et par gange og har en veludbygget profil. De gange han har opdateret, har han fået effekt – i form af masser af visninger og likes.

Anders Samuelsen (LA) er der. Søren Pind er der. Men uden væsentlig aktivitet. Faktisk er der ikke rigtig nogen politikere, der er der, eller også er de der kun minimalt – samme billede som hos erhvervslederne (så nogen derude en LinkedIn-annonce for en politiker i valget 2015? Eller bare en politiker, der brugte LinkedIn med effekt? Så skriv det endelig i kommentarfeltet, så vi kan fremhæve det gode eksempel).

En udfordring herfra – turd at være en af de første politikere eller erhvervsledere, der på LinkedIn’s præmisser tør diskutere faglig viden, uden politiske præ-skrevne paroler og uden Facebook-algoritme-venlig forbløffelsesretorik! Du ender med at flytte noget.

---
Benjamin Rud Elberth er digital chef i Geelmuyden Kiese og fast politisk digital ekspert på TV 2. Han er tidligere digital chef for Socialdemokraterne og har rådgivet en lang række ministre, partier og politikere. Hver tirsdag skriver han klummen "Borgen digitalt" på Altinget. Klummen er alene udtryk for skribentens egne holdninger. 

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion


0:000:00