EU om nye tal for trafikdræbte: Alarmklokkerne ringer

SIKKERHED: Ny rapport fra EU-Kommissionen viser, at antallet af trafikdrab på de europæiske veje næsten ikke faldt i 2014. EU's transportkommissær er bekymret. I Danmark ser ekspert og Rådet for Sikker Trafik mere positivt på udviklingen.

Trafiksikkerheds-tal for 2014 skuffer transportkommissær Violeta Bulc. <br>
Trafiksikkerheds-tal for 2014 skuffer transportkommissær Violeta Bulc.
Foto: Colourbox
Hjalte T. H. Kragesteen

Det vækker stor bekymring hos EU's transportkommissær, at antallet af trafikdræbte i Europa stort set ikke længere er faldende.

Transportkommissær Violeta Bulc mener, at de nye tal, der blev offentliggjort tirsdag, "bør få alarmklokkerne til at ringe".

"Bag tallene og statistikkerne er der sørgende ægtefæller, forældre, børn, søskende, kolleger og venner. De er også en påmindelse om, at trafiksikkerhed kræver konstant bevågenhed og en yderligere indsats," siger hun i en pressemeddelelse.

Her lyder det også, at Kommissionen vil iværksætte en række initiativer (se faktaboks), så EU-målet om at halvere antallet af trafikdræbte i 2020 stadig vil være inden for rækkevidde.

Jeg tror stadigvæk, at vi kan komme ned i nærheden af 2020-målet. Men det bliver en hård kamp, for der er ikke så mange lavthængende frugter tilbage.

Mogens Kjærgaard Møller
Direktør, Rådet for Sikker Trafik

De nye tal fra EU-Kommissionens første rapporter om antallet af trafikdræbte i 2014 viser, at det kun faldt med en procent fra 2013. Det kommer efter to år, hvor faldet har ligget på otte procent. Opgørelsen er en beregning af, hvor mange der bliver dræbt i trafikken ud af en million indbyggere. Samlet set blev der dræbt 51 i 2013, og det tal er faldet til 50,5 i 2014. Det svarer til et fald på en procent. Det er noget mindre end den tendens, der har gjort sig gældende siden 2010, hvor faldet i EU-landene samlet set har været 18 procent.

(Artiklen forsætter under tabellen)

Tabel: Trafikdræbte i EU

  Trafikdræbte per million indbyggere Udvikling i trafikdræbte
  2010 2013 2014 2010 - 2014 2013 - 2014
Belgium 77 65 64 -15% -1%
Bulgaria 105 83 90 -16% 9%
Czech Republic 77 62 61 -20% -3%
Denmark 46 34 33 -28% -4%
Germany 45 41 42 -8% 1%
Estonia 59 61 59 -1% -4%
Ireland 47 41 43 -7% 4%
Greece 112 79 72 -37% -9%
Spain 53 36 36 -32% 0%
France 64 51 53 -15% 4%
Croatia 99 86 73 -28% -16%
Italy 70 57 52 -23% -6%
Cyprus 73 51 52 -25% 2%
Latvia 103 88 106 -3% 18%
Lithuania 95 86 90 -11% 4%
Luxembourg 64 84 65 13% -20%
Hungary 74 60 63 -15% 6%
Malta 36 43 26 -27% -39%
Netherlands 32 28 - -11% -
Austria 66 54 51 -22% -5%
Poland 102 87 84 -17% -3%
Portugal 80 61 59 -34% -3%
Romania 117 93 91 -24% -2%
Slovenia 67 61 52 -22% -14%
Slovakia 65 46 54 -18% 16%
Finland 51 48 41 -18% -14%
Sweden 28 27 29 3% 6%
United Kingdom 30 28 29 -4% 3%
EU 62 51 50,5 -18% -1%

Det Europæiske Transportsikkerheds Råd er også bekymret for udviklingen:

"Der er ingen tvivl om, at EU og mange af medlemslandene har flyttet trafiksikkerhed længere ned på dagsordenen de senere år. Hvis du skærer ned på politikontrol og vejvedligeholdelse, hvis du ikke gør nok for at beskytte det stigende antal fodgængere og cyklister, og hvis du ignorerer nye tendenser såsom distraktion, er det åbenlyst, at antallet af dræbte ikke bare vil stagnere. Det vil begynde at stige," siger Antonio Avenso, der er direktør i ETSC, i en pressemeddelelse.

Danmark i toppen
Tager man de nationale briller på, er tendensen stort set den samme, som i resten af EU. I perioden fra 2010-2014 har der således været et fald på 28 procent, men ser man på udviklingen fra 2013-2014 er faldet kun fire procent.

Det fremgår imidlertid også af tallene, at Danmark hører til i den europæiske top. Herhjemme har vi nemlig 33 trafikdræbte per million indbyggere, hvilket kun bliver overgået af fire lande: Sverige, Holland, Storbritannien og Malta.

I spørgsmålet om at nedbringe trafikdrab er Danmark over den fireårige periode også i top, da man har nedbragt antallet af trafikdræbte med 28 procent. Her kommer vi ind på en delt fjerdeplads efter Grækenland, Portugal og Spanien, som alle har reduceret drabstilfælde med mere end 30 procent siden 2010.

Råd ser ingen alarmklokker
Spørger man direktøren i Rådet for Sikker Trafik, Mogens  Kjærgaard Møller, så ser han imidlertid ikke nogen alarmklokker i de nye tal fra Kommissionen. Han hæfter sig i stedet ved, at man gennem en længere periode er lykkes med at nedbringe antallet af trafikdræbte.

"Du kan ikke se på det fra år til år. Og man må bare sige, at hvis man ser på det over en længere periode, har vi haft en fantastisk udvikling, selvom der har været et lille tilbageslag sidste år," siger Mogens Kjærgaard Møller.

Han kan imidlertid godt ane en tendens til, at det politiske fokus på trafiksikkerhed er blevet mindre i Danmark. Han peger konkret på, at politikernes interesse med arbejdet i Færdselssikkerhedskommissionen er blevet mindre:

"Gennem årene har jeg kunnet fornemme et stigende fravær af politikere. Så jeg kan godt genkende billedet af, at det politiske fokus er blevet en smule mindre," siger Mogens Kjærgaard Møller, der har siddet i Færdselssikkerhedskommissionen siden 2000.

Derudover mener han, at det politiske fokus på vækst og arbejdspladser har fået særligt de borgerlige partier til at ønske hævede fartgrænser. Det advarer han klart imod:

"Der er mange ting, der peger i den rigtige retning. Men det bekymrer mig, at vi har politikere - særligt i blå blok - der ønsker at hæve hastighedsgrænserne på de danske landeveje. Det vil modvirke den positive tendens," siger Mogens Kjærgaard Møller.

Tror stadig på målet
Færdselssikkerhedskommissionens nationale handlingsplan for 2013 til 2020 lægger, som EU-målet, op til, at antallet af trafikdræbte skal halveres. Og selvom det er gået trægt siden 2013, så mener Mogens Kjærgaard Møller fortsat på, at målet er realistisk.

"Jeg tror stadigvæk, at vi kan komme ned i nærheden af 2020-målet. Men det bliver en hård kamp, for der er ikke så mange lavt hængende frugter tilbage," siger han.

Mogens Kjærgaard Møller peger på, at man i særlig grad bør have fokus på de bløde trafikanter fremadrettet, hvis målet om en halvering skal nås.

"Danmark er et land med rigtigt mange bløde trafikanter. Og derfor er det et meget vigtigt område at have fokus på. I København handler 79 procent af ulykkerne om de  bløde trafikanter. Så der er ingen tvivl om, at de bløde trafikanter er en central udfordring fremadrettet," siger han.

Reduktioner kommer i ryk
Trafikforsker ved Aalborg Universitet Harry Lahrmann fortæller, at der ofte er en stor sammenhæng mellem økonomisk krise og antallet af dræbte i trafikken. Det kan muligvis forklare, hvorfor det er faldet meget siden 2010 for så at stagnere, i takt med at der kommer mere gang i hjulene. Heller ikke han vil lægge alt for meget i tendenser fra år til år.

"Hvis du ser historisk på det, så er der meget tæt sammenhæng mellem den økonomiske udvikling og udvikling i ulykker. Nedbringelse af dræbte er altid sket i ryk, hvor det indimellem har stået stille," siger Harry Lahrmann.

Han sætter stor lid til, at teknologien kommer til at sikre en fortsat reduktion i antallet af trafikdræbte, og han peger i den forbindelse på, at der bør sikres, at biler ikke kan overskride hastighedsbegrænsningerne. Men her er det vigtigt, at politikerne presser på:

"Teknologien findes, så man kunne sætte gang i at indføre hastighedsbegrænsere i morgen, hvis man ville. Og det vil sandsynligvis kunne halvere antallet af dræbte," siger han.

 

Dokumentation

Det vil Kommissionen gøre:

  • En foreløbig rapport om EU’s trafiksikkerhedspolitik færdiggøres. Heri gøres der status over resultaterne, og en dagsorden opstilles for de næste fem år. Rapporten forventes offentliggjort i maj 2015.
  • Der arbejdes videre med den nye analyse af alvorlige kvæstelser i forbindelse med trafikulykker. En undersøgelse vil blive iværksat i efteråret 2015 for at vurdere mulighederne for eventuelle foranstaltninger, der tilsigter at reducere disse skader.
  • Reglerne om erhvervschaufførers uddannelse og kvalifikationer vil blive gransket. Kommissionens forslag forventes at blive vedtaget ved udgangen af 2016.
  • EU’s ramme angående forvaltning af vejinfrastrukturens sikkerhed granskes. Kommissionens forslag forventes at blive vedtaget ved udgangen af 2016.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Harry Lahrmann

Lektor, Institut for Byggeri og Anlæg, Aalborg Universitet
cand.polyt. (DTU 1978)

Mogens Kjærgaard Møller

Adm. direktør, Rådet for Sikker Trafik
cand.jur. (Københavns Uni. 1985)

Violeta Bulc

Fhv. EU-kommissær for transport (Miro Cerar, Slovenien)
cand.scient. i informationsteknologi (Golden Gate Uni.), MBA (Bled)

0:000:00