Facebook lukker for digitale indsamlinger i Danmark. Brancheorganisation er meget overraskede og kede af det
Organisationerne går glip af millionvis af kroner. Og så har over 100 danske indsamlingsorganisationer siden 2020 brugt kræfter på at dygtiggøre sig til at bruge indsamlingsværktøjet Facebook fundraiser. Det arbejde er nu så godt som spildt.
Gitte Skotby-Young Ballenstedt
RedaktørArtiklen er opdateret mandag den 29. april med svar fra Meta.
Fra 1. juli 2024 kan organisationer og enkeltpersoner ikke samle ind til kræftsyge børn, klimaflygtninge eller ofre for krig eller sultkatastrofer via Facebook.
Den melding kom temmelig meget bag på Kenneth Kamp Butzbach, generalsekretær i Indsamlingsorganisationernes Brancheorganisation, Isobro.
Især er jeg ked af, at organisationerne har investeret tid, kræfter og ressourcer i at lære at arbejde med det her værktøj. Og nu lukker det, inden de har nået at høste frugten af det arbejde.
Kenneth Kamp Butzbach
Generalsekretær, Isobro
Selskabet bag Facebook, Meta, sendte torsdag aften tidligere brugere en mail og udsendte en pressemeddelelse.
“Vi er meget overraskede over, at Facebook lukker fundraiser fra den ene dag til den anden. Vi har været i dialog med dem, men intet hørt om eventuel nedgang i brugen af fundraiser eller hvad der ligger bag beslutningen,” siger han til Altinget.
Kenneth Kamp Butzbach oplyser, at over 100 af Isobros 241 medlemsorganisationer aktivt bruger Facebook fundraiser.
Og han skønner, at nedlukningen af fundraiser vil betyde mistede indtægter for millionvis af kroner for organisationerne hvert år, uden at han dog kan sætte et tal på.