Debat

Folketingets Ombudsmand: En ny børneinstans er velkommen

DEBAT: Det er et politisk spørgsmål, om der skal oprettes en særlig Børneombudsmand, men sker det, vil den være velkommen, siger Folketingets Ombudsmand, Jørgen Steen Sørensen. Det bliver dog afgørende med en klar definition af instansens rolle, siger han.

 I ombudsmandsinstitutionen er de glade for at tilføre børneområdet deres kompetencer, men kan der findes en bedre samlet model, er det kun godt. Det mener Folketingets Ombudsmand, Jørgen Steen Sørensen.
 I ombudsmandsinstitutionen er de glade for at tilføre børneområdet deres kompetencer, men kan der findes en bedre samlet model, er det kun godt. Det mener Folketingets Ombudsmand, Jørgen Steen Sørensen.Foto: Rasmus Flindt Pedersen/Altinget
David Laungaard Lose
GDPRDeleted
Vis mere
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Af Jørgen Steen Sørensen
Folketingets Ombudsmand

Det er en vigtig debat, som Altinget har taget op, og det har været interessant at følge den. Jeg er glad for de mange venlige ord om Børnekontorets arbejde, men jeg er også opmærksom på, at mange efterspørger noget mere.

Først nogle vigtige fakta:

  • Børnekontoret skulle angiveligt afvise langt de fleste børn. Det er helt enkelt forkert. Vi afviser absolut ingen børn, de kommer tværtimod allerforrest i køen. Der er tale om en ren misforståelse af vores statistiksystem.
  • Børnekontoret kan ikke gå formelt ind i en sag, før alle andre klagemuligheder er udtømt. Vi kan hjælpe børn videre til den rigtige myndighed, og vi kan presse på for, at der bliver truffet en afgørelse. Men vi kan ikke kortslutte den almindelige myndighedsstruktur.
  • Børnekontoret arbejder ligesom resten af ombudsmandsinstitutionen inden for en juridisk ramme. Vi kan tage stilling til, om lovgivningen er overholdt. Men vi kan ikke tage stilling til, om f.eks. en skoles mobbepolitik er fagligt god eller dårlig.
  • Børnekontoret består af seks jurister og en børnesagkyndig. Vi er derfor nødt til at prioritere vores indsats meget stramt. Det betyder, at der kan være sager, som det ville være godt at gå ind i, men som vi ikke går ind i. Fordi der er andre sager, som efter vores vurdering er endnu vigtigere.

Mit indtryk er, at langt de fleste synes, at det har været et fremskridt at oprette Børnekontoret. Det er jeg i al beskedenhed enig i, for listen over spørgsmål, som vi har afdækket og afklaret, er efterhånden lang.

En helt ny institution
Eksempler: Hvordan skal kommunerne håndtere indberetninger om socialt udsatte børn? Hvor langt kan de gå i spareplaner uden at overtræde lovgivningen på anbringelsesområdet? Hvilke rettigheder har adoptivbørn, der ønsker at genetablere kontakten til deres biologiske forældre? Skal børn på privatskoler høres, før de kan bortvises? Hvilken vejledning skal forældre til handicappede børn have? Kan børn anbringes på hotel som akutforanstaltning? Hvor langt rækker ordningen om frit skolevalg på specialundervisningsområdet?

Vores kernekompetence er altså at afklare vigtige juridiske spørgsmål for børn. Det sker i klagesager, i sager, som vi tager op på eget initiativ, og i forbindelse med tilsynsbesøg på institutioner for børn og unge.

Vores eneste ønske er, at man finder den struktur, der bedst bidrager til at beskytte og styrke børns rettigheder.

Jørgen Steen Sørensen
Folketingets Ombudsmand

De fleste deltagere i Altingets debat efterspørger imidlertid noget mere. Men der er meget forskellige holdninger til, hvad dette ”mere” skal være.

Nogle efterspørger en egentlig Børneombudsmand, altså en helt ny institution på området.

Det er et politisk spørgsmål, om der skal oprettes en sådan ny instans. Og hvis dette er ønsket, skal vi hos ombudsmanden være de første til at byde den velkommen. Men det må selvfølgelig afklares, hvad en ”Børneombudsmand” egentlig skal være for en størrelse. Hvad er det f.eks. for kompetencer, den skal have? Skal den kunne træffe afgørelser? Hvordan skal den indpasses i det samlede Børneombud (Børnerådet, Børns Vilkår og Ombudsmandens Børnekontor)? Det er der næppe nogen, der har haft lejlighed til helt at gennemtænke.

Ingen forhastede beslutninger
Andre efterspørger en øget ”markedsføring” af Ombudsmandens Børnekontor. Børnekontoret skal gøres langt mere kendt, så flere børn henvender sig til os.

Det siger sig selv, at Børnekontoret kompetent og professionelt skal kunne modtage børn, der henvender sig til os. Det kan vi også, og vi lægger mange kræfter i det – selvom langt de fleste sager om børn nu meget naturligt kommer fra voksne, f.eks. fra børnenes forældre.

Men er det nødvendigvis et rigtigt succeskriterium, at flest mulige børn skal kende os? Hvor mange instanser skal børn kunne holde styr på? Hvis man – som mange er inde på – ønsker én indgang for børn, ville det så i virkeligheden være mere rationelt at fastholde, at denne indgang er Børns Vilkår (BørneTelefonen), der allerede i dag modtager 35.000 henvendelser om året fra børn? Og som muligvis kunne blive skarpere på at formidle de rigtige sager videre til Børnekontoret (i dag er det meget få)? Kunne det faktisk tænkes at være en bedre udnyttelse af alles ressourcer? Og ikke mindst mere overskueligt for det enkelte barn?

I debatten har det endelig været anført, at det er vigtigt ikke at træffe forhastede beslutninger. Det er jeg meget enig i. I ombudsmandsinstitutionen ser vi gerne, at der kommer en politisk afklaring af strukturen på dette vigtige og vanskelige område, men som mangfoldigheden i indlæggene illustrerer, er det ikke så enkelt. Og en præcis og gennemarbejdet diagnose er i alle tilfælde den første forudsætning for at udskrive den rigtige medicin.

Jeg vil i første omgang se frem til resultatet af Socialministeriets igangværende opfølgning på den eksisterende ordning. I ombudsmandsinstitutionen er vi glade for at tilføre børneområdet vores kompetencer, men kan der findes en bedre samlet model, er det kun godt. Vores eneste ønske er, at man finder den struktur, der bedst bidrager til at beskytte og styrke børns rettigheder.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Jørgen Steen Sørensen

Højesteretsdommer, fhv. Folketingets Ombudsmand
cand.jur. (København Uni. 1990)

0:000:00