Forsker: Partitoppen tager magten

INTERVIEW: Partierne samler en stadig større del af magten i toppen af organisationen. Fodfolkene rundt omkring i landet mister indflydelse, men der er stadig markante gradsforskelle partierne imellem, vurderer forsker.

Mens de fleste partier formelt kan forpligtes af for eksempel deres landsmøde, stikker Radikale lidt ud fra flokken, vurderer forsker.
Mens de fleste partier formelt kan forpligtes af for eksempel deres landsmøde, stikker Radikale lidt ud fra flokken, vurderer forsker.Foto: Det Radikale Venstre
Michael Hjøllund

Flere og flere beslutninger træffes af stadig færre personer. Sådan er tendensen inden for de danske partier på tværs af både rød og blå blok.

Professor ved Syddansk Universitet Michael Baggesen Klitgaard arbejder med et forskningsprojekt om partier i Europa, og han ser en klar tendens:

"Når partier første gang kommer i regering, begynder der en strømlining af partiorganisationen, hvor man sørger for, at toppen kan agere relativt uafhængigt af baglandet. Det er sådan set lige meget, om vi taler om SF i Danmark eller De Grønne i Tyskland. Det er nøjagtigt det samme, man ser," siger han.

Forklaringen ligger blandt andet i de politiske indrømmelser, et regeringsparti må give over for sine koalitionskolleger. Det kræver fleksibilitet, og nogle gange må man lade partiprogrammet ligge i skuffen.

Fakta
Sådan styres partierne
Venstre
Venstres formand er valgt af de delegerede på årsmødet. Årsmødet er Venstres højeste myndighed. Årsmødet vælger desuden medlemmer til Venstres hovedbestyrelse og forretningsudvalg. Forretningsudvalget er centralt i partiets arbejde, men hovedbestyrelsen har også stor indflydelse.

Socialdemokratiet
Socialdemokratiets formand vælges af kongressen, men hvis en kandidat ikke opnår ¾ flertal, så skal valget afgøres ved urafstemning blandt medlemmerne. Kongressen er Socialdemokratiets øverste myndighed, men den 39 medlemmer store hovedbestyrelse samt ledelsen af Folketingsgruppen er desuden indflydelsesrige.

Socialistisk Folkeparti
 Formanden vælges ved urafstemning blandt medlemmerne. Hvis der er mere end to kandidater, stemmer landsmødet sig frem til de to kandidater, som der skal stemmes på. Partiforeningerne vælger de delegerede til landsmødet, som er SF's højeste myndighed, og hvor SF's politik bliver besluttet. Landsmødets beslutninger bliver ført ud i livet af landsledelsen, der mødes jævnligt året igennem.

Radikale
De Radikales politiske leder vælges af Folketingsgruppen. Landsmødet vælger hovedbestyrelsen og kan vedtage såkaldte resolutioner om partiets politik, men Folketingsgruppen agerer meget frit i forhold til landsorganisationen.

Konservative
Den politiske leder vælges af Folketingsgruppen, mens de Konservatives formand vælges af Landsrådet. Konservative har i de seneste år samlet organisationens formandspost og posten som politisk leder, mens man tidligere i perioder har adskilt de to poster. Landsrådet er partiets højeste myndighed i alle politiske spørgsmål, men i det daglige er det hovedbestyrelsen og et forretningsudvalg, der iværksætter nye initiativer.

Dansk Folkeparti
Formanden vælges af årsmødet på forslag fra hovedbestyrelsen eller 25 delegerede. Dansk Folkepartis struktur betyder, at hovedbestyrelsen med to tredjedeles flertal kan ekskludere medlemmer, organisationer og lokalforeninger. Det giver den relativt lille hovedbestyrelse med 12 medlemmer stor indflydelse over partiet.

Enhedslisten
Enhedslistens hovedbestyrelse betegnes oftest som den mest indflydelsesrige blandt partiernes bestyrelser. Her sidder 25 medlemmer, der skal tages med på råd i større politiske prioriteringer og blandt andet er inddraget i partiets forhandlinger om finanslov. Enhedslisten har ingen formand, og hovedbestyrelsen har heller ingen leder. I de senere år har Johanne Schmidt Nielsen været politisk ordfører, hvor ledelsen tidligere har været kollektiv.

Liberal Alliance
Liberal Alliances forretningsudvalg, som består af seks personer fra både landsorganisationen og Folketingsgruppen, har stor indflydelse, blandt andet kan den lille kreds ekskludere medlemmer. Folketingsgruppen vælger partiets politiske leder, mens landsformanden vælges af landsmødet. 

Den konflikt, der kan opstå, når baglandsindflydelse og regeringsdeltagelse mødes, så man for eksempel i SF, da baglandsfavoritten Annette Vilhelmsen indtog regeringskontorene efter Villy Søvndal.

"Hende blev det hurtigt problematisk for. I samme øjeblik hun kommer ind i regeringskontoret, bliver hun ramt af at være forpligtet på regeringssamarbejdet, og så har man balladen," siger Michael Baggesen Klitgaard.

Ændrede grundvilkår
Udover krav om duelighed blandt partier med regerings-aspirationer, er den "store forklaring" på centralisering af magt i partierne, ifølge forskeren, at partierne ikke længere repræsenterer bestemte klasser i samfundet.

Det var her ideer til politisk forandring traditionelt kom fra, mens politikerne selv mere optrådte som en slags forlænget arm.

I dag kommer de store partiers vælgere fra mange forskellige samfundslag, er mindre trofaste, og samtidig har partierne mistet mange medlemmer. Dermed er der ikke samme grundlag for at inddrage baglandet som tidligere, pointerer Michael Baggesen Klitgaard.

EL er undtagelsen
Venstre er det af de gamle partier, der er længst fremme i processen, sammen med de to yngre partier; Dansk Folkeparti og Liberal Alliance. Også Konservative har centraliseret magten i toppen, men at det har været en lang proces, illustreres ved, at partiet i sin seneste storhedstid under Poul Schlüter (K) gik tilbage fra 90.000 medlemmer i halvfjerdserne til cirka 30.000 i 1993. 

I den modsatte ende af skalaen placerer forskeren Enhedslisten, hvor udviklingen ikke har været lige så markant.

Her har partiets hovedbestyrelse en stor del af magten, idet alle større beslutninger skal have baglandsrepræsentanternes stempel, inden folketingsgruppen kan handle.

At den struktur er rimelig intakt, mener forskeren, hænger sammen med, at partiet ikke har ambitioner om at komme i regering, men i stedet søger at påvirke regeringernes politik udefra.

Den strategi kan et magtfuldt bagland dog også være med til at vanskeliggøre.

"Partiets top er relativ ufleksibel og er ikke i stand til at reagere med den hastighed, der nogle gange kræves, når der skal laves et forlig," siger Michael Baggesen Klitgaard.

Uhyre stabile
Skoleeksemplet på den moderne centralisering af magten i partierne finder forskeren hos Dansk Folkeparti.

Her er det partitoppen, som har snor i resten af organisationen, og ikke omvendt. Det var tydeligt at se, da partiet udgjorde VK-regeringens parlamentariske grundlag fra 2001 til 2011.

"De fyrede en konservativ minister, når de syntes, det var tid til dét, men de vaklede ikke, og var uhyre stabile," siger han.

Folketingets yngste parti, Liberal Alliance, har på mange måder fulgt Dansk Folkepartis eksempel.

Her har man for nylig ansat en direktør, der skal sikre partiet "maksimal eksekveringskraft", og blandt andet deltage i politikudvikling, lyder det i jobbeskrivelsen.

Atypiske Radikale
Mens de fleste partier formelt kan forpligtes af for eksempel deres landsmøde, stikker Radikale lidt ud fra flokken.

Her er der ingen, der står højere end folketingsgruppen.

Ifølge Michael Baggesen Klitgaard bunder den struktur i partiets historie.

"Radikale har aldrig repræsenteret en stor massiv klasse i samfundet. Hvor Socialdemokraterne har haft et stærkt og formaliseret samarbejde med fagbevægelsen og mobiliseret rigtig mange mennesker, har Radikale aldrig repræsenteret et tilsvarende stort velorganiseret bagland," siger han.

Socialdemokraterne placerer forskeren i en kategori, hvor indflydelsen fra baglandet er svag. Til gengæld er de menige partisoldater mere vant til den position, da partiet har en lang tradition for at gå i regering.

Baglandet slår igen
Selvom tendensen går mod en centralisering af magten i partierne, er det ikke helt sort-hvidt.

Michael Baggesen Klitgaard peger på SF-baglandets succes med at få Annette Vilhelmsen som formand i 2012, og senest Lars Løkke Rasmussens tøj-sag fra foråret som eksempler.

Selvom Venstre er langt fremme i feltet over partier med mest magt i toppen, måtte formand Lars Løkke Rasmussen kæmpe for sit politiske liv på et møde med partiets hovedbestyrelse.

"At han kun overlevede på deres nåde, viser, at der er flere nuancer i denne historie end som så," siger forskeren.


Denne artikel er en del af Altinget : magasin. Læs hele magasinet her. 

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion


0:000:00