Debat

Forsker: Børns livsglæde skal ikke dræbes i børnehaveklassen

DEBAT: Det overdrevne fokus på små børns læring risikerer at få alvorlige konsekvenser for deres livsglæde og kreativitet. Det er tid til at indse, at beslutningen om at gøre børnehaveklassen tvungen og mere skoleagtig var forkert, skriver børneforsker Erik Sigsgaard.

Foto: Jens Nørgaard Larsen/Ritzau Scanpix
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Af Erik Sigsgaard
Lektor emeritus, børneforsker

Danske børn er i forvejen blandt de mest institutionaliserede i verden. Alligevel hører vi igen og igen, at der skal mere skole ind i de pædagogiske tilbud.

Som det hed for et års tid siden: Der skal ske en ”mellemrumspotentialisering”.

Nogle skolechefer forstod det straks og tog skridt til at afskaffe frikvartererne eller i det mindste implementere noget undervisning i dem, så børnene ikke spildte tiden med leg og sludren. Andre forsvarede frikvartererne som små oaser i et ellers skemalagt liv.

Fakta
Deltag i debatten!
Skriv til [email protected]

Bedst som man troede, det var gået i sin mor igen, dukker der nu et nyt angreb på en lille oase i børnenes liv op, nemlig de par måneder, skolebegyndere får i SFO, inden den rigtige skolegang begynder.

Hvordan er det at gå i SFO? En pædagog i børnehaveklassen fortæller: Allerede om morgenen forhandler børnene intenst om, hvem der skal lege med hvem i SFO.

Det er spild af tid at terpe bogstaver. Ja, det kan skade børns udvikling af læsningen og læselysten.

Erik Sigsgaard
Lektor emeritus, børneforsker

Der kan de nemlig selv bestemme, om de vil lave smykker i Kristines værksted eller dit eller dat. Hvor længe, hvordan og med hvem. Ikke så underligt, for det er jo da også børnenes frie tid, de få timer der er tilbage, når skolen har taget sit.

Men nu er det så dette lille mellemrum i børnenes liv, der skal ”potentialiseres”.

Ikke i børnenes tarv
Man argumenterer for harmonisering mellem børnehave og skole: Der er for meget fri leg bag skuret i SFO, siger Stig Broström i et indlæg i Altinget.

Det ligner ikke rigtig skolen, og det gør børn urolige. Men "heldigvis" er folketinget ved at vedtage et forslag, der skal tvinge SFO'erne til enten at gøre som i børnehaven med læreplaner og målstyring eller som i skolen med endnu mere styring.

For børnenes skyld, siger han sørme. Mon dog?

Danske børns leg er på grund af den voldsomme institutionalisering i det hele taget stærkt truet.

Og dermed børnenes glæde ved sig selv og livet, deres eksperimenteren, deres kreativitet, deres sprog og deres selvregulering.

Som en 7-årig sagde om at gå i skole: ”De laver timer hele tiden!”

Skal SFO nu også til at lave timer hele tiden, så børnene vænner sig til deres skæbne?

Hvad med at se lidt anderledes på det?

Spild af tid at terpe bogstaver
Man kan se ugerne i SFO før skolestarten som børnenes sidste chance for at lege løs og for selv at bestemme, hvad de vil lave, hvor og hvornår - inden 10 år på skolebænken går i gang.

Man kunne også indse, at beslutningen om at gøre børnehaveklassen tvungen og mere skoleagtig var forkert. Og lade forældre og børn frit bestemme om barnet skal blive et år mere i børnehaven - og blive rigtig klar til skolen.

Det ville spare børnene for mange tidlige nederlag. Og kommunerne for store udgifter til behandling af de skader, der rammer en del børn på grund af for tidlig skolestart.

Hver uge går der besked ud til forældre om, at man nu i børnehaveklassen er nået til bogstaverne M, N og O.

Forældrene bedes om på legende vis at arbejde med disse bogstaver i den beskedne tid, de har med deres børn i dagligdagen. Ville folketinget gøre noget for børnene, så afskolificer børnehaveklasserne!

Det er spild af tid at terpe bogstaver. Ja, det kan skade børns udvikling af læsningen og læselysten.

Og forældre og børn har vigtigere ting at drøfte over maden.

En børnehaveklasseleder i Sæby sagde for mange år siden: Et godt år er et år, hvor børnene har leget ude og klatret i træer næsten hele tiden.

Jeg håber, de stadig gør sådan i Sæby, men jeg har ikke turdet tage derop og se efter i samfulde 25 år. Jeg er for bange.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Erik Sigsgaard

Partistifter (VS), fhv. MF (SF og VS), børneforsker
lærer (Statsseminariet på Emdrupborg 1960), cand.pæd. (Danmarks Lærerhøjskole 1982)

0:000:00