Debat

Forsker: Telemedicin viser stort potentiale under svære vilkår

DEBAT: Rom blev ikke bygget på én dag, og telemedicin fungerer heller ikke med det samme i et komplekst samarbejde mellem flere sektorer, skriver AAU’s ph.d.-studerende Jannie Christensen. Men potentialet er større, end vi tror, mener hun.

<span>Telemedicin har vanskelige vilkår, men potentialet er lovende, skriver Jannie Kristine Bang Christensen, der er ph.d.-studerende på Aalborg Universitet.</span>
Telemedicin har vanskelige vilkår, men potentialet er lovende, skriver Jannie Kristine Bang Christensen, der er ph.d.-studerende på Aalborg Universitet.Foto: AAU
Line Jenvall
GDPRDeleted
Vis mere
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Af Jannie Kristine Bang Christensen
Ph.d.-studerende ved Center for Organization, Management and Administration på Aalborg Universitet

Telemedicin – hvad er skidt, og hvad er kanel? Debatten om telemedicin og dens potentialer eller faldgruber har kørt heftigt de seneste år. 

I 2015 kom de længe ventede resultater fra de to danske storskalaprojekter: KIH og TeleCare Nord-projektet. Resultaterne var ikke helt så positive, som man havde estimeret med i de respektive business cases, men de var heller ikke så dårlige, som pessimistiske røster havde forudsagt.

Særligt viste resultaterne fra TeleCare Nord, at der både var sundhedsøkonomiske og patientnære gevinster at hente for patienter med svær KOL (GOLD 3). Hvad disse resultater ikke afslører, er, at TeleCare Nord i den grad har været en frontløber i forhold til at skabe en tværsektoriel telemedicinsk løsning, hvor kommuner, region og praktiserende læger har samarbejdet intenst om at skabe et samlet tilbud til KOL-patienterne. 

Fakta
Vil du blande dig i debatten?
Send dit indlæg til [email protected].

Mod og tillid blev til kompromisser
Processen har bestemt ikke været nem. 

For det første har den krævet mod, tillid og velvilje fra politikere og topledelsen i de respektive organisationer.  

At implementere en tværsektoriel telemedicinsk løsning er ikke noget, man gør med et fingerknips. Men hvis det lykkes, kan potentialerne ved telemedicin vise sig at være endnu større end i TeleCare Nord, hvor konceptet stadig udvikler sig. 

Jannie Kristine Bang Christensen
Ph.d.-studerende på Aalborg Universitet

At kaste sig ud i et projekt, hvor potentielle gevinster og udgifter er ukendt land, kræver i den grad tillid til ens samarbejdspartnere – tillid til at ingen løber med gevinsterne eller stikker af fra udgifterne. 

For det andet kræver realiseringen af et projekt på tværs af sektorgrænser, at hver part har været villig til at gå på kompromis, søge fælles løsninger og sluge både faglige og organisatoriske kameler. 

Telemedicin udfordrer de eksisterende siloer og strukturer i sundhedsvæsenet. Hvor placerer vi bedst telemedicinske opgaver? Hvem har kompetencerne til at løse de telemedicinske opgaver? Hvem har ressourcerne til at løse opgaverne? 

Spørgsmål som disse har medført utallige forhandlinger og kompromisser, om hvor opgaverne bedst blev placeret. Derfor er telemedicin en svær størrelse. 

Vilkårene er vanskelige
Det er jo ikke blot en ny teknologi, der implementeres. I stedet er det et organisationsforandringsprojekt, hvor eksisterende praksis, faglige roller og samarbejdsformer redefineres. 

Hvad der gør det endnu vanskeligere, er, at telemedicin lander ned i et tværsektorielt samarbejdslandskab af tidligere succeser og fiaskoer. 

Tidligere positive erfaringer hjælper en tværsektoriel telemedicinsk løsning på vej, velviljen og de gode historier fra tidligere samarbejde er der allerede. 

Modsat skaber dårlige erfaringer og negative stereotype forestillinger om samarbejdsparten vanskelige vilkår for sådan en tværsektoriel løsning.

Erfaringer, man kan bygge videre på
Hvis en tværsektoriel telemedicinsk løsning udbredes nationalt, så er der gode erfaringer at hente fra TeleCare Nord-projektet. 

Først og fremmest er et tæt og konstruktivt samarbejde på topledelsesniveau nødvendigt for at sikre opbakning og ressourcer til en tværsektoriel løsning. 

For det andet er det vigtigt at håndtere de konflikter, der unægteligt vil opstå, når man udfordrer eksisterende sektor- og faglige grænser. 

For det tredje skal der ske en lokal tilpasning, hvor konceptet tilpasses de lokale forhold i de involverede organisationer og samarbejdslandskabet. 

For det fjerde kræver implementering af telemedicin kontinuerlig fokus og justeringer. Det er en langvarig og iterativ proces, hvor det er vigtigt at skabe en tæt forbindelse mellem (top)ledelse og det udførende niveau for løbende at justere implementeringen og konceptet.

At implementere en tværsektoriel telemedicinsk løsning er ikke noget, man gør med et fingerknips. Men hvis det lykkes, kan potentialerne ved telemedicin vise sig at være endnu større end i TeleCare Nord, hvor konceptet stadig udvikler sig. 

 

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion


0:000:00