Grønne organisationer banker landbruget på tillid

MENINGSMÅLING: Danskerne har begrænset tillid til Landbrug & Fødevarer, men til gengæld stor tillid til idealistiske organisationer på fødevareområdet, som Dyrenes Beskyttelse. Ifølge flere eksperter er folkelig opbakning et middel til at få politisk indflydelse.
Organisationer med mere ideelle værdier og mål er mere tillidsvækkende end erhvervsorganinastionerne på fødevareområdet. Det viser en ny meningsmåling.
Organisationer med mere ideelle værdier og mål er mere tillidsvækkende end erhvervsorganinastionerne på fødevareområdet. Det viser en ny meningsmåling.Foto: Oskar Herrik Nielsen/Altinget.dk
Sara Fleckner Vilstrup
Kampen for natur og dyrebeskyttelse er mere tillidsvækkende end varetagelse af landmændenes interesser. Det viser en ny meningsmåling af A&B analyse lavet for Altinget.dk.

Her har danskerne angivet deres tillid til otte organisationer på fødevareområdet. Den organisation, hvor flest svarpersoner har angivet, at de har stor tillid eller meget stor tillid, er Dyrenes Beskyttelse - efterfulgt af Danmarks Naturfredningsforening. I den nedre ende ligger Landbrug & Fødevarer, Bæredygtigt Landbrug og helt i bund Fødevareforbundet NNF.

Tillid er en ressource
Professor Anne Skorkjær Binderkrantz fra Aarhus Universitet forsker i interesseorganisationer i politiske arenaer, og hun peger på, at folkelig opbakning kan være en ressouce for de organisationer, der har det.

"Det er en såkaldt outsiderressource, som gør, de står stærkt i medierne. De appellerer til befolkningen, og det ved journalisterne godt. Kommer de i medierne, så vil politikerne gerne lytte til dem, og nogle politikere vil gerne ses i selskab med de organisationer, fordi de repræsenterer populære sager," siger hun.

Netop de ideelle organisationer som Dyrenes Beskyttelse og Danmarks Naturfredningsforening står for at kæmpe for sager, som har en bred folkelig appel, forklarer Anne Skorkjær Binderkrantz.

Politikerne kan mærke på befolkningen, hvilke organisationer det er en fordel at være på hold med, og det spiller ind på den politiske dagsorden.

Rulle Grabow Westergaard
Kommunikationsrådgiver

Der er dog en grænse for den folkelige opbakning, når metoderne bliver mere rabiate i kampen for interessevaretagelsen, forklarer hun. Derfor scorer Greenpeace lavere end de andre idealistiske organisationer.

(Artiklen fortsætter under tabellen)

Organisation Andel af stor tillid og meget stor tillid Hvor stor en procentdel kender ikke organisationen 
Dyrenes Beskyttelse551
Danmarks Naturfredningsforening51
Økologisk Landsforening32 24
Greenpeace281,8
Det Økologiske Råd2624 
Landbrug & Fødevarer26 17 
Bæredygtigt Landbrug25 27 
Fødevareforbundet NNF18 32 

Indflydelse uden folkelig appel er muligt
Organisationer, som har den folkelige appel, kan - ifølge Anne Skorkjær Binderkrantz - bruge det til at få opmærksomhed og til at få politikerne i tale.

Samtidig påpeger hun, at organisationer, som Landbrug & Fødevarer, har andre ressourcer at trække på, som betyder, at de også får indflydelse på det politiske plan.

"Landbrug & Fødevarer har måske ikke så stor en folkelig appel, til gengæld ved de rigtig meget om, hvad der foregår i landbruget. Derfor sidder de også med omkring bordet, når der skal træffes beslutninger på det her område," siger hun.

Godt at være på befolkningens hold
Kommunikationsrådgiver og tidligere lobbyist Rulle Grabow mener også, at det er en styrke i forhold til politisk indflydelse at have befolkningens opbakning og tillid.

"Vi har en samfundsstruktur nu, der understøtter, at image betyder noget. Politikerne kan mærke på befolkningen, hvilke organisationer det er en fordel at være på hold med, og det spiller ind på den politiske dagsorden. Hvis befolkningen peger nogle ud for det negative, er det sværere for dem at få deres dagsorden igennem," siger hun.

Folkelig tillid er vigtigere for nogle organisationer
Ud over politisk indflydelse mener Rulle Grabow også, det er forskelligt, hvor meget den folkelige opbakning betyder for organisationer.

"Fuldstændig firkantet sagt er folkelig tillid fuldstændig ligegyldig for Landbrug & Fødevarer, for de arbejder for at have maksimal politisk indflydelse til deres medlemmer. De skal sørge for, at love og tiltag generelt er så fordelagtige for deres medlemmer som overhovedet muligt," siger Rulle Grabow, der selv har været ansat i Landbrug & Fødevarer. Hun understreger dog, at virkeligheden ikke er helt så firkantet.

Handler det om Dyrenes Beskyttelse, er tilliden hos befolkningen mere essentiel.

"For Dyrenes Beskyttelse, som lever direkte af kontingentkroner og gamle damer, der efterlader dem deres arv, er det vigtigt, de har et image, der signalerer, man ikke bruger mange penge på lækre kontorer og høje lønninger - men på at sikre dyr ordentlige forhold," siger Rulle Grabow.

Dyrenes Beskyttelse: Tillid giver ballast
Hos målingens topscorer, Dyrenes Beskyttelse, kalder direktør Britta Riis målingen et skulderklap til organisationen og til de folk, som arbejder deri.

Hun mener, den høje tillid bunder i, at deres holdninger og arbejde er baseret på et fagligt fundament, som folk kan stole på. I den sammenhæng betyder det også meget, at foreningen er til stede både på lokalt plan i dyreværnssager og på mere overordnet plan i forhold til at få politisk indflydelse. Hun mener ligeledes, at Dyrenes Beskyttelse kan drage nytte af tilliden på flere måder.

"Vi er en privat forening, som bruger kræfter på fundraising. Her er tilliden afgørende. Også i forhold til det politiske arbejder giver det en ballast, at der er en folkelig opbakning," siger hun.

L&F vil øge tilliden ved at komme med løsninger
Landbrug & Fødevarer har gjort en massiv indsats for at øge kendskabet til organisartionen - blandt andet gennem tv-reklamer. Kommunikationsdirektør Leif Nielsen er godt tilfreds med målingen, som placerer Landbrug & Fødevarer på en delt femteplads af otte.

Han mener, det er tilfredsstillende for en organisation, der kun er fire år gammel, at kendskabet ligger på det niveau. De vil dog fremadrettet stadig arbejde for at øge tilliden.

"Vi er et videnhus med et hav af eksperter, som vi vil smide på banen i politiske sager. Vi vil ikke bare være kritiske, men være en del af løsningen og byde ind med konstruktive forslag," siger han.

Behovet for kendskab er forskellig
Målingens bundskraber er Fødevareforbundet NNF. Kommunikationsrådgiver Rulle Grabow mener ikke, det er så underligt. De har nemlig ikke samme behov som andre organisationer for at opnå folkelig appel for at styrke deres interesser.

"NNF skal bare være sexede for de mennesker, som de kunne tænke sig, meldte sig ind i. Det er jo ikke den generelle dansker. Det er slagterimedarbejderne, de er interesserede i og varetager interesser for," siger hun.

Ole Wehlast, forbundsformand i Fødevareforbundet NNF, forklarer da også, at de ikke arbejder målrettet på at øge kendskabet til forbundet blandt befolkningen generelt, men derimod blandt ansatte i fødevarebranchen. Og han er samtidig ikke i tvivl om, at alle indenfor fødevareområdet kender forbundet.

"Vi er ikke sat i verden for at matche de andre organisationer i målingen. Vi er en fagforening og gør ikke noget ud af at være kendt i befolkningen. Vi er kendte af vores samarbejdspartnere, og det lægger vi større vægt på," siger han og fortsætter:

"Spørger du i Bæredygtigt Landbrug, hos Landbrug & Fødevarer og blandt politikerne på Christiansborg, som arbejder med fødevarepolitik, så er vi meget kendte - også hos ministrene. Det prioriterer vi, for det er dem, som skal hjælpe med at løse de udfordringer, vi har. Derfor har vi lavet vores indsats der."

 

Dokumentation
Sådan har vi spurgt: Hvor stor tillid har du til følgende interesseorganisationer?

Valgmuligheder: Meget lav tillid, Lav tillid, Middel tillid, Stor tillid, Meget stor tillid, Ved ikke, Kender ikke organisationen.

Målingen er foretaget af A&B Analyse for Altinget.dk og er indsamlet i perioden 14. maj til 20. maj. 1168 personer har svaret på nettet til målingen. Data er vægtede efter Altinget.dks seneste gennemsnit, så de er politisk repræsentative.


Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion


0:000:00