Her er de politiske Facebook-mestre

FACEBOOK: Johanne Schmidt-Nielsen fra Enhedslisten og Peter Skaarup fra Dansk Folkeparti er mestre i to forskellige discipliner på Facebook. Ny stor analyse måler politikernes Facebook-evner.

Johanne Schmidt Nielsen skiller sig ud som den danske politiker, der er bedst til at nå bredt ud på Facebook. Dansk Folkeparti markerer sig modsat som det parti, der er bedst til at aktivere egne følgere. <br>
Johanne Schmidt Nielsen skiller sig ud som den danske politiker, der er bedst til at nå bredt ud på Facebook. Dansk Folkeparti markerer sig modsat som det parti, der er bedst til at aktivere egne følgere.
Foto: Malene Anthony Nielsen/Scanpix
Mads BangTyson W. Lyall

Viser Facebook, hvad vi stemmer?
Der er langt fra de godt 150.000, der synes godt om Johanne Schmidt-Nielsen på Facebook, til de 40.725 stemmer, hun fik ved valget i 2015.

Fakta
Hvorfor hedder det Brobyggermodellen?

”Det bygger på en forestilling om, at den demokratiske samtale starter, når man anerkender for eksempel politiske modstandere og går i dialog. Det kan godt være, at man råber og der er konflikter. Men det er basen, hvorpå man kan begynde en konstruktiv samtale,” siger Jakob Bæk Kristensen, digital analytiker hos Analyse & Tal og tilføjer:

”Men når vi ser de shitstorms og tilsvininger, der er på Facebook, er det tydeligt, at vi har brug for at blive bedre til at føre digitale demokratiske samtaler.”

Men der er en sammenhæng.

Fakta
Her de bedste brobyggere

1. Johanne Schmidt-Nielsen
2. Lars Løkke Rasmussen
3. Pia Olsen Dyhr
4. Anders Samuelsen
5. Zenia Stampe
6. Uffe Elbæk
7. Mai Mercado
8. Astrid Krag
9. Kristian Jensen
10. Benny Engelbrecht
11. Mette Abildgaard
12. Dan Jørgensen
13. Inger Støjberg
14. Christian Rabjerg Madsen
15. Sophie Løhde
16. Jens Joel
17. Rasmus Prehn
18. Karen Melchior
19. Pernille Rosenkrantz-Theil
20. Rolf Bjerre
21. Niko Grünfeld
22. Nikolaj Villumsen 
23. Mette Frederiksen
24. Troels Ravn 
25. Vibeke Nørly


Se diagram over brobyggere i bunden af artiklen.

Sådan har vi lavet listen.

For når brugerne liker, deler og kommenterer, så flytter de lige så stille deres kryds. Og det kan faktisk være en indikation på, at de er ved at flytte deres kryds.

Fakta
De bedste holdledere

1. Peter Skaarup
2. Kristian Thulesen Dahl
3. Pia Kjærsgaard
4. Søren Pind
5. Frank Aaen
6. Merete Riisager
7. Martin Geertsen
8. Eva Kjer Hansen
9. Mogens Jensen
10. Per Clausen
11. Nicolai Wammen
12. Henrik Sass Larsen
13. Ellen Trane Nørby
14. Finn Sørensen
15. Brian Mikkelsen
16. Christine Antorini
17. Morten Bødskov
18. Karen Jespersen
19. Pernille Skipper
20. Henrik Dahl
21. Martin Lidegaard
22. Nick Hækkerup
23. Mette Bock
24. Mads Fuglede
25. Morten Østergaard

Se diagram over holdlederne i bunden af artiklen.

Sådan har vi lavet listen

”Forskningen kan ikke sige noget helt entydigt om det endnu. Men vi arbejder på en forskningsartikel, som peger på en sammenhæng mellem hvad vælgerne liker, og hvad de stemmer,” siger Jakob Bæk Kristensen, digital analytiker i analysehuset Analyse & Tal.

Fakta
Om analysen

Analyse & Tals SoMe-brobyggermodel kortlægger politikeres netværk i det danske medie- og politiklandskab på Facebook.

Analyse & Tal og NextWorks Facebookdatabase indsamler løbende data fra 378 politikersider og 116 mediesider på Facebook.

Brobyggermodellen kortlægger alle interaktioner på siderne – dvs. likes, kommentarer, kommentar-likes, replies, reply-likes, tags osv.

En høj brobygger-score betyder, at en aktør bygger bro mellem forskellige politiske partier – både politikere og vælgere. Dvs. at politikeren har et Facebook-netværk, der strækker sig ud over eget parti. Jo højere en politiker scorer i brobyggermodellen, jo bedre er hun forbundet til andre partier end sit eget.

En politiker med en høj holdleder-score har et Facebook-netværk, som er mere koncentreret omkring eget parti og egne vælgere, end de er i dialog med andre partier.

Brobyggermodellen bygger på analysekonceptet ”Attention triggers”, som er en digital metode til at måle politisk observans på Facebook. Metoden er udviklet af Analyse & Tal og NextWork.

Data er renset for privat information: De fleste politikere har åbne profiler, så aktiviteten kan samles i en database.

Det handler ikke kun om, hvad du gør lige nu, men om hvem du taler med, og hvor de går hen bagefter, hvem de kender og taler med.

Jakob Bæk Kristensen
Digital analytiker, Analyse & Tal
Ny udgave af Altinget: magasin, hvor du kan læse flere portrætter, interviews og baggrundsartikler om dansk politik. Læs hele magasinet her.
Ny udgave af Altinget: magasin, hvor du kan læse flere portrætter, interviews og baggrundsartikler om dansk politik.

Læs hele magasinet her.
Foto:
Johanne Schmidt Nielsen (EL)Hvad gør du for at appellere bredt med dine opdateringer?Jeg skriver faktisk bare om det, der optager mig. Ofte lange og voldsomt nørdede opdateringer. Det ville kommunikationseksperter sikkert advare imod.Men det er min oplevelse, at de omkring 150.000 følgere på min side netop godt kan lide, at siden ikke er styret af pressemedarbejdere, og at der ikke ligger en eller anden stor strategi bag. Det er bare mig, der skriver om, hvad jeg synes, er vigtigt.Jeg gør mig umage med at få svaret derinde. Ikke alle, men en del. Det, tror jeg, er en af årsagerne til, at der er stor aktivitet på siden.Har du nogen form for tommelfingerregel i forhold til opdateringer på Facebook? Jeg skriver både korte opdateringer og opdateringer på mere end en side. Nogle gange om forhold, som alle kan relatere sig til. Andre gange om en eller anden detalje. Men jeg gør mig naturligvis altid umage med at kommunikere i et sprog, som alle forstår. Uanset om jeg skriver på Facebook, står i en pensionistklub eller udtaler mig til Radioavisen.Er der emner eller forhold, du vælger fra eller til i din kommunikation på Facebook? Der er emner, som jeg ved vil frembringe mange voldsomme reaktioner, og hvor tråden derfor også kræver mere opmærksomhed end normalt, fordi trusler og tilsvininger skal slettes. Det er særligt udlændingepolitik og ligestilling. Men det får mig jo ikke til at droppe at skrive om de to yderst relevante emner.Har du en foretrukken Facebook-post fra 2016 – og i så fald hvorfor?Jeg skrev en opdatering om Langkaer Gymnasium og rektorens beslutning om at sortere eleverne på baggrund af etnicitet. Jeg var selv i tvivl om, hvad der var rigtigt og forkert i den sag. Og det skrev jeg. Der blev taget utrolig godt imod, at jeg åbnede op for tvivlen.Den opdatering viste, hvad de sociale medier kan, når de er bedst, fordi der faktisk blev samtalet. Og formålet i samtalen var ikke at vinde eller smadre løs, men nysgerrigt at blive klogere.
Johanne Schmidt Nielsen (EL)

Hvad gør du for at appellere bredt med dine opdateringer?

Jeg skriver faktisk bare om det, der optager mig. Ofte lange og voldsomt nørdede opdateringer. Det ville kommunikationseksperter sikkert advare imod.

Men det er min oplevelse, at de omkring 150.000 følgere på min side netop godt kan lide, at siden ikke er styret af pressemedarbejdere, og at der ikke ligger en eller anden stor strategi bag. Det er bare mig, der skriver om, hvad jeg synes, er vigtigt.

Jeg gør mig umage med at få svaret derinde. Ikke alle, men en del. Det, tror jeg, er en af årsagerne til, at der er stor aktivitet på siden.

Har du nogen form for tommelfingerregel
i forhold til opdateringer på Facebook?

Jeg skriver både korte opdateringer og opdateringer på mere end en side. Nogle gange om forhold, som alle kan relatere sig til. Andre gange om en eller anden detalje. 

Men jeg gør mig naturligvis altid umage med at kommunikere i et sprog, som alle forstår. Uanset om jeg skriver på Facebook, står i en pensionistklub eller udtaler mig til Radioavisen.

Er der emner eller forhold, du vælger fra eller til i din kommunikation på Facebook?

Der er emner, som jeg ved vil frembringe mange voldsomme reaktioner, og hvor tråden derfor også kræver mere opmærksomhed end normalt, fordi trusler og tilsvininger skal slettes. Det er særligt udlændingepolitik og ligestilling. Men det får mig jo ikke til at droppe at skrive om de to yderst relevante emner.

Har du en foretrukken Facebook-post
fra 2016 – og i så fald hvorfor?

Jeg skrev en opdatering om Langkaer Gymnasium og rektorens beslutning om at sortere eleverne på baggrund af etnicitet. Jeg var selv i tvivl om, hvad der var rigtigt og forkert i den sag. Og det skrev jeg. Der blev taget utrolig godt imod, at jeg åbnede op for tvivlen.

Den opdatering viste, hvad de sociale medier kan, når de er bedst, fordi der faktisk blev samtalet. Og formålet i samtalen var ikke at vinde eller smadre løs, men nysgerrigt at blive klogere.
Foto: Emil Hougaard/Scanpix

Ekspert i politisk kommunikation på sociale medier, Benjamin Rud Elberth, peger på, at nogle af teorierne bag modellen blev brugt af Barack Obama allerede for otte år siden.

”Formodningen om, at hvis du først kan få folk til at like noget og senere dele noget og måske senere give fem dollars, leder frem til, at de måske stemmer på dig, er her forsøgt sat på formel,” konstaterer Benjamin Rud Elberth.

Jeg skriver faktisk bare om det, der optager mig. Ofte lange og voldsomt nørdede opdateringer. Det ville kommunikationseksperter sikkert advare imod.

Johanne Schmidt-Nielsen (EL)
Folketingsmedlem
Peter Skaarup (DF)Hvad gør du for at appellere til dine følgere med dine opdateringer?  Mit fokus er altid DF-politik, og hvis det når bredt ud, er det en god ting. Som tidligere rets- og udlændingeordfører og formand for retsudvalget skriver jeg ret ofte om retspolitik og udlændingepolitik. Begge områder kan få mange til tasterne.Jeg opfordrer ofte mine følgere til at dele og vise, om de er enige eller uenige. Det er et fint barometer, synes jeg.Jeg holder nogle gange en spørgetime, som jeg annoncerer en dags tid inden. Her lader jeg ofte mine følgere selv bestemme emnerne. Det er ofte meget populært og hyggeligt – og jeg synes, at den direkte kontakt med følgerne er vigtig. Er der emner eller forhold, du vælger fra eller til i din kommunikation på Facebook?I princippet ikke. I hvert fald ikke af politiske emner. Jeg deler nok ikke så meget om mit privatliv som andre, men det er et helt bevidst valg. Fordi jeg er politiker, betyder det ikke, at alle mine familiegøremål skal eksponeres.Har du en foretrukken Facebook-post fra 2016 – og i så fald hvorfor?Det er svært at vælge en, synes jeg. Jeg kan godt lide markante opslag, hvor der også er markante reaktioner fra folk – både positive og negative – så længe kommentarerne er holdt i en ordentlig tone.Jeg er også glad for opdateringer om permanent grænsekontrol, fordi hver gang jeg slår noget op om dette emne, bliver jeg bekræftet i, at utrolig mange danskere har samme ønske som DF og mig – nemlig at der skal være permanent grænsekontrol.
Peter Skaarup (DF)

Hvad gør du for at appellere til dine følgere med dine opdateringer? 

Mit fokus er altid DF-politik, og hvis det når bredt ud, er det en god ting. Som tidligere rets- og udlændingeordfører og formand for retsudvalget skriver jeg ret ofte om retspolitik og udlændingepolitik. Begge områder kan få mange til tasterne.

Jeg opfordrer ofte mine følgere til at dele og vise, om de er enige eller uenige. Det er et fint barometer, synes jeg.

Jeg holder nogle gange en spørgetime, som jeg annoncerer en dags tid inden. Her lader jeg ofte mine følgere selv bestemme emnerne. Det er ofte meget populært og hyggeligt – og jeg synes, at den direkte kontakt med følgerne er vigtig.
 
Er der emner eller forhold, du vælger fra eller til i din kommunikation på Facebook?

I princippet ikke. I hvert fald ikke af politiske emner. Jeg deler nok ikke så meget om mit privatliv som andre, men det er et helt bevidst valg. Fordi jeg er politiker, betyder det ikke, at alle mine familiegøremål skal eksponeres.

Har du en foretrukken Facebook-post fra 2016 – og i så fald hvorfor?

Det er svært at vælge en, synes jeg. Jeg kan godt lide markante opslag, hvor der også er markante reaktioner fra folk – både positive og negative – så længe kommentarerne er holdt i en ordentlig tone.

Jeg er også glad for opdateringer om permanent grænsekontrol, fordi hver gang jeg slår noget op om dette emne, bliver jeg bekræftet i, at utrolig mange danskere har samme ønske som DF og mig – nemlig at der skal være permanent grænsekontrol.
Foto: Henning Bagger/Scanpix

Netværkspolitik
Modellen, som beregner politikernes placering, ser ikke blot på, hvor mange der synes om et opslag eller deler det. Modellen indeholder alle aktive handlinger, der udspringer af et opslag. Den tager højde for kommentarer, hvem der liker eller svarer på de kommentarer samt hvilke venner, der deler kommentaren eller er tagget i den.

”Det handler ikke kun om, hvad du gør lige nu, men om hvem du taler med, og hvor de går hen bagefter, hvem de kender og taler med,” forklarer Jakob Bæk Kristensen.

På den måde spreder nogle politikere deres budskaber som ringe i vandet. Enten bredt til vælgere på tværs af partier, 'brobyggerne', eller til partiets eget bagland, 'holdlederne'. Begge dele er vigtige, lyder vurderingen fra Benjamin Rud Elberth.

”I gammeldags kommunikation sendte du en pressemeddelelse. Her klæder du dine digitale ambassadører på, og så agerer de i deres netværk, og på den måde kan man nå bredt ud eller til en bestemt gruppe,” siger han.

Men hvad er bedst, at være en god holdleder eller debattør?

”Det er svært at sige. Erfaringsmæssigt er det at have styr på sit eget parti meget vigtigt. Men de mindre oprørspartier, som skal have ny vælgertilslutning, er nødt til at gå ud og i clinch med andre for at få nye vælgere,” siger Benjamin Rud Elberth.

Nyt i Danmark
Metoden er speciel i en dansk kontekst, og ifølge Benjamin Rud Elberth kan det være med til at øge bevidstheden om, hvordan Facebook har indflydelse på vælgervandringerne.

”Det er første gang, at nogen måler på folks politiske adfærd i forhold til, hvordan de klikker og agerer. Det siger potentielt meget mere end en meningsmåling. Hvis du måler på folks adfærd, så kan man ikke tage fejl,” siger Benjamin Rud Elberth.

Han understreger, at Facebook og sociale medier trods en stor betydning stadig ikke kan stå alene. Han peger på Özlem Cekic, som er god til at nå bredt ud på Facebook og ville være højt på listen, hvis hun stadig var politiker.

”I virkeligheden er Özlem Cekic et eksempel på en politiker, som har knækket Facebooks kode. Men hun blev ikke genvalgt,” siger Benjamin Rud Elberth. Han mener ikke, man kan blive valgt alene på grund af Facebook.

Men vi ser politikere, der taber valg, fordi de ikke kan bruge sociale medier,” konstaterer han.

Han tilføjer, at man allerede i efteråret vil se kommunalpolitikere, der mere professionelt bruger data til at finde ud af, hvilke temaer, der flytter likes lokalt.

De bedste brobyggere
Top fem over de politikere, der når bredest ud og diskuterer politik på tværs af partiskel, rummer to røde, to blå og en radikal. Og listen viser ifølge Benjamin Rud Elberth nogle af dem, som går meget direkte ind i debatterne gennem Facebook.

”Det er dem, der er mest aktive debattører, og dem, der tør gå direkte i clinch med deres modstandere. De er ikke bange for at tage livtag med andre politikere,” siger Benjamin Rud Elberth om listen.

Han forklarer, at top fem hos brobyggerne for eksempel rent teknisk ”tagger” de politiske modstandere, som de skriver om i opslagene. Det er en invitation til debat. Andre politikere skriver om andre i stedet for direkte til dem, og så kommer man ikke lige så bredt ud.

Samtidig afspejler partiernes kommunikation på Facebook også deres værdigrundlag og tilgang til politikudvikling.

”De Radikale åbner for eksempel op for debatten og skriver: Giv os dit bud på en løsning,” siger Benjamin Rud Elberth.

Derfor mener Benjamin Rud Elberth også, at især Uffe Elbæk burde gå efter at nå længere op på listen.

”Uffe Elbæk er meget aktiv, men han henvender sig ikke direkte til dem, han skriver om. Med den platform han har, så burde han ligge i top, men han er ikke så dialogsøgende,” siger Benjamin Rud Elberth.

Det er dog ikke nok, at den enkelte politiker går i dialog med sine modstandere. ”Man kan ikke blive en god debattør, hvis alle ens venner agerer i ekkokamre. For eksempel kan Joachim B. Olsen godt være en god brobygger selv, men hvis alle hans venner og følgere er holdledere, så kan han ikke komme i top på listen,” siger Jakob Bæk Kristensen, digital analytiker hos Analyse & Tal.

Dansk Folkeparti tager top tre
Dansk Folkeparti har sat sig tungt på de tre øverste pladser på listen over politikere, der er gode til at bruge Facebook til at nå egne støtter. Vi kalder dem holdledere, for det handler både om at vise fælles holdninger og mobilisere medlemmerne, når Peter Skaarup skriver om en kriminel udlænding, han mener bør udvises, og slutter med: ”Er du enig? Del gerne!” Det har mere end 2.200 af Skaarups følgere valgt at gøre. Det er en meget direkte måde at samle baglandet om DF’s mærkesager.

”Det optimale for et parti er at have styr på sit eget meningsfællesskab eller ekkokammer. Så alle ved, hvad man mener. Det handler om at klæde sine egne sympatisører på til at vandre ud i andres kommentarfelter og overbevise dem,” siger Benjamin Rud Elberth.

Han peger på, at Dansk Folkeparti på Facebook følger en opskrift, partiet har haft held med tidligere, da partiet lancerede Pias Ugebrev, der uge efter uge var DF-stifterens direkte kontakt med medlemmerne.

At Peter Skaarup er bedst til den disciplin, overrasker ikke Benjamin Rud Elberth. ”De knuselsker ham jo. Når han skriver noget, så liker hans følgere alt, hvad han laver,” siger Benjamin Rud Elberth, som forklarer, at Peter Skaarup og de andre DF-topfolk er gode til at få deres følgere til at bakke op.

”Dansk Folkeparti bruger tit formuleringen: ”Del, hvis du er enig”. De bruger Facebook til at bekræfte deres meningsfællesskab i, at Dansk Folkeparti er på rette vej,” siger Benjamin Rud Elberth.

 

 

Partilederne: Hvem skabte bred debat?

Ekspert i digital kommunikation Benjamin Rud Elberth mener, at Lars Løkke Rasmussen (V) har et overtag i forhold til sin hovedmodstander Mette Frederiksen på Facebook.

”Den helt store forskel på Lars Løkke Rasmussen og Mette Frederiksen er sociale medier. Løkke har et langt dårligere brand generelt, men han redder skindet på næsen gang på gang ved at være på Facebook,” siger Benjamin Rud Elberth.

”Han bruger Facebook til stadig at have sin egen stemme. Hvis han ikke havde Facebook og skulle fortælle alt gennem pressen, så ville han stå langt dårligere,” siger Benjamin Rud Elberth.

Mette Frederiksen skiller sig ikke ud som hverken debattør eller holdleder på Facebook. Og det kan være fornuftigt nok. Men Benjamin Rud Elberth mener, at det kan være et problem, at S-formanden slet ikke bruger sociale medier taktisk som Lars Løkke Rasmussen.

I slutningen af januar havde Mette Frederiksen tæt på 62.000 følgere på Facebook. Lars Løkke Rasmussen nærmer sig 200.000.

 

 

Hvad debatterede danskerne og politikerne?

Disse emner fyldte på Facebook i 2016:

17 procent af alle politikeropslag på Facebook i 2016 handlede om flygtninge-, integrations- og asylpolitik. Blandt andre brugere af Facebook var det kun 13 procent af opslagene, der handlede om det emne. Samtidig var økonomipolitik også et langt mere populært emne blandt politikere end i resten af befolkningen.

Kilde: NextWork og Analyse & Tals Facebookdatabase

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Johanne Schmidt-Nielsen

Generalsekretær, Red Barnet
ba.scient.soc. (Roskilde Uni 2007)

Lars Løkke Rasmussen

Udenrigsminister, MF (M), politisk leder, Moderaterne, fhv. statsminister
cand.jur. (Københavns Uni. 1992)

Peter Skaarup

MF (DD)
student (Aarhus Katedralskole 1982)

0:000:00