Kommentar af 
Jarl Cordua

Cordua: Der ÜBERgang

KLUMME: Med lukningen af "samkørselsselskabet" Uber har Ole Birk Olesen og LA fået en alvorlig ridse i den liberale lak. Men er Uber helt død, eller der nærmere tale om en overgang, end selskabets regulære undergang?

ULIBERAL: Vælgernes tiltro til LA's liberale sindelag er blevet groft udvandet af Uber-sagen, mener Jarl Cordua. 
ULIBERAL: Vælgernes tiltro til LA's liberale sindelag er blevet groft udvandet af Uber-sagen, mener Jarl Cordua. Foto: Liselotte Sabroe/Scanpix
Jarl Cordua

Samfundsfaglig-matematisk student fra Bornholms Amtsgymnasium i Rønne 1988

Cand.polit. fra Københavns Universitet 1998

Bor nu i Hellerup ved København (Bosat 1993-2008 på Islands Brygge)

Arbejder nu som freelancejournalist, klummeskribent, boganmelder, foredragsholder, konsulent, kommentator og radiovært.

jarlcordua.dk

Vis mere
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Der blev spist kage hos SF og i overført betydning drukket champagne hos taxabranchen, da det amerikanske ”samkørselsselskab” Uber tirsdag på et pressemøde trak stikket på sig selv efter to år i København. Det skete i direkte konsekvens af den taxalov, som ifølge Uber selv gør det umuligt for dem at arbejde. Det vender vi tilbage til.

Ubers beslutning blev fejret som en sejr af Enhedslisten, SF, Socialdemokratiet og ikke mindst Dansk Folkeparti som en sejr for den danske model, lige konkurrence og arbejdsvilkår og dermed en kæmpe langemand til social dumping.

Især SF's Karsten Hønge var helt ekstatisk af glæde og hånede Uber ved at ønske ”god tur hjem”, som sad han på stadion, hvor hjemmeholdet førte 3-0 to minutter før dommeren fløjter af. Det var således ”en glædens dag”, lod SF’eren Altinget.dk vide, nu hvor Uber skulle køres til ophugning!

I den borgerlig-liberale lejr – plus hos de teknologibegejstrede rebeller hos Alternativet – deltog man ikke i festlighederne.

Som Radio24syvs kanalchef Mads Brügger skrev i går på Facebook: ”Hvad er værst? At være SF i regeringen mens DONG sælges til Goldman Sachs. Eller at være Liberal Alliance i regeringen, mens UBER lukker?

Især hos Liberal Alliance, hvor man også har for vane at fejre politiske sejre med champagne, hang man med næbbet. Her ser man beslutningen som et resultat af maskinstormeri og bagstræb, hvor kunstigt høje priser for persontransport vil virke væksthæmmende for samfundet og i øvrigt ødelægge 2.000 Uber-chaufførers job, og livet i øvrigt for de op mod 300.000 kunder, der har downloadet app'en.

Læse mere: LA om Uber-lukning: Ærgerligt men forventeligt

Især SF's Karsten Hønge var helt ekstatisk af glæde og hånede Uber ved at ønske ”god tur hjem”, som sad han på stadion, hvor hjemmeholdet førte 3-0 to minutter før dommeren fløjter af.

Jarl Cordua

Hele sagen har udstillet, at Liberal Alliance, til trods for at partiet kæmper for liberalisering af erhvervslivet, selv med den stærkt ideologiske transportminister Ole Birk Olesen i spidsen, har mødt en mur af politisk modvilje fra et flertal i Folketinget, hvor Ubers beslutning og sejrsstemningen hos selskabets politiske modstandere blot har understreget LA's politiske nederlag og impotens.

Især når det kommer til at kunne overtale DF og øvrige politiske modstandere om yderligere liberalisering af taxaloven, der kunne give plads til Ubers forretningsmodel. I disciplinen kaldet ”overtale DF til liberale reformer” har LA ellers i årevis hævdet, at de var VK langt overlegne. Det var de ikke altså ikke her.

Som Radio24syvs kanalchef Mads Brügger skrev i går på Facebook: ”Hvad er værst? At være SF i regeringen mens DONG sælges til Goldman Sachs. Eller at være Liberal Alliance i regeringen, mens UBER lukker?

Denne sag har for LA bekræftet den moderne politiske kommunikations tre lovmæssigheder:

  1. Der er sjældent plads til mere end én vinkel på fortællingen om Ubers exit.
  2. Den første vinkel på en sag vinder – og bliver altså fortællingen om en sag.
  3. Perception is reality. Dvs. sådan som de fleste mennesker ofte via medierne har opfattet sagen – rigtigt eller forkert – sådan forstås virkeligheden fremover af den kollektive bevidsthed.

LA har også selv fremstillet sagen som et politisk nederlag, hvor man med rette skyder skylden på det folketingsflertal, der har tvunget LA's minister til at indgå et kompromis, der indfører sædefølere og taxametre mv. i alle de biler, som fremover vil udbyde persontransport for penge.

Eller, som det hedder hos kritikerne af den nye taxalov, indføre 1980’ernes teknologi som løsning på 2017's udfordringer. (Omvendt kunne Deadline på DR2 i går dokumentere, at denne nødvendige altmodische løsning koster i omegnen af 14.000 kroner at få installeret, hvilket næppe er uoverkommeligt, om end mere omstændeligt end at tilmelde sig Ubers hjemmeside som chauffør.)

Ubers model var ulovlig både før og efter den nye taxakørsel, men sådan opleves det ikke af forbrugerne. Og heller ikke af medierne og mange iagttagere. Set med deres øjne har politikerne, herunder LA, kvalt Uber.

Det interessante er også, at hverken LA's minister Ole Birk Olesen eller ordfører Joachim B. Olsen vil bruge tid på at forsvare den taxalov, som faktisk liberaliserer taxakørsel mere end det var tilfældet før lovgivningen. Tilsyneladende accepterer LA reglen om, at ”perception is reality”. Det er ikke almindeligt, at ministre og politikere fra regeringspartier ikke vil forsvare deres egen lovgivning.

Kendsgerningen er, at det med den nye taxalov er meget nemmere at starte ud som taxachauffør nu, end det var før lovens vedtagelse.

Erhvervskørekortet bliver afskaffet. Antalsbegrænsningen for hvor mange, der må køre taxa, afskaffes. ”Berlin-muren” for taxakørsel mellem kommunerne fjernes, sammen med en lang række andre tekniske hindringer. Men den fortælling drukner simpelthen i Uber-nederlaget, der er gået hen og blevet symbolet eller lakmustesten på om LA, mens de har siddet i regering, har leveret liberal politik eller ej.

Se mere: Uber lukker i Danmark

Det svarer lidt til en situation mellem to krigsførende lande, hvor den ene part erobrer stort set hele det andet land, men ikke formår at indtage hovedstaden. For eksempel med svenskernes belejring af København i 1659. Fordi hovedstaden ikke blev indtaget af svenskerne, kan man så udlægge svenskekrigen 1657-60 som en sejr? Kun hvis erobringen af hovedstaden på forhånd er udskreget som målet for hele operationen.

I dag er der ingen i tvivl om, at Danmark fik en historisk røvfuld af svensken – også selvom vi fejrer svenskernes fejlslagne stormløb 10. februar 1659 mod København som en national sejr.

Hvis man endelig skal kritisere LA, så er det nok mere for, at deres urutinerede minister opførte sig ufornuftigt med hensyn til at ”håndtere” DF's ordfører ved ret så amatøragtigt og unødigt provokerende at udfordre ham midt under forhandlingerne, mens alle de øvrige ordførere så på. Der røg måske en indrømmelse, eller noget yderligere taxa-liberalisering på den konto. Men mon ikke Birk Olesen har lært den lektie nu.

Mere interessant er det, at Uber faktisk forbliver i Danmark med 40 arbejdspladser, selvom de altså ikke opererer længere fra 14. april 2017. Uber siger selv, at der med lukningen af app’en er tale om ”en besked” til politikerne. Man venter altså også og ser hvad der sker, formentlig med den forventning, at det om nogle år står klart for lidt flere politikere, at Ubers produkt – og andre konkurrenter med samme teknologi – er kommet for at blive.

Den ny taxalovs meget oversete liberaliserende elementer bliver indfaset gradvist, og loven skal evalueres løbende de næste seks år.

Så for taxaerhvervet og alle os andre kunder bliver det næppe der Untergang for Uber, men snarere der Übergang.

......

Jarl Cordua er liberal-borgerlig politisk kommentator og vært på radioprogrammet "Cordua & Steno" på Radio24syv. Hver onsdag skriver han klummen 'Liberale Brøl' i Altinget. Klummen er alene udtryk for skribentens egne holdninger.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Jarl Cordua

Radiovært, kommentator
cand.polit. (Københavns Uni. 1998)

Karsten Hønge

MF (SF), medlem, SF’s landsledelse og daglige ledelse, 3. næstformand, Folketingets Præsidium
tømrer (Aarhus. 1983), journalist (DMJX 2013)

Mads Brügger

Direktør og ansv. chefredaktør, Frihedsbrevet, medstifter, Mediehuset Friheden, medejer, R8dio ApS
ba.mag. i film- og medievidenskab (Københavns Uni. 2001)

0:000:00