Kæmpe forskel på kommuners arbejdskrav til ledige

225-TIMERSREGLEN: Der er meget stor forskel på, hvordan kommunerne håndterer de skærpede krav til ledige, og det får ekspert til at efterlyse retssikkerhed for de ledige. Se kort over, hvor mange der fritages for 225-timersreglen i din kommune.

Foto: Torben Christensen/Scanpix
Søren Elkrog Friis

I Kerteminde eller Struer bliver langt de fleste ledige pålagt at skaffe sig mindst seks ugers arbejde om året, hvis ikke de vil risikere at blive trukket i kontanthjælp. I Randers, København eller Holstebro forholder det sig nærmest omvendt. Her kan omkring tre ud af fire se sig fritaget for at leve op til den såkaldte 225-timersregel.

Der er stor forskel på, hvordan kommunerne håndterer de skærpede krav til ledige, som blev vedtaget i forbindelse med den omdiskuterede aftale om kontanthjælpsloftet.

Det fremgår af en ny opgørelse fra Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering, som indgår i et svar til Folketingets Beskæftigelsesudvalg.

En ekspert i socialret vurderer, at de store forskelle udgør et stort problem for retssikkerheden.

Der er simpelt hen for store udsving til, at det alene kan være forårsaget af den demografiske sammensætning. Det skaber en meget stor usikkerhed for den enkelte

Nina von Hielmcrone
Lektor i socialret

"Der er simpelthen for store udsving til, at det alene kan være forårsaget af den demografiske sammensætning. Det skaber en meget stor usikkerhed for den enkelte," siger Nina von Hielmcrone, der er lektor ved Juridisk Institut på Aalborg Universitet.

Troels Lund: Rimeligt og sund fornuft
Intentionen med 225-timersreglen er, at de kontanthjælpsmodtagere, der kan arbejde, reelt står til rådighed.

"Opfylder man ikke kravet, bliver man trukket i ydelse. Det er både rimeligt og sund fornuft," skriver beskæftigelsesminister Troels Lund Poulsen (V) i en mail til Altinget.

Reglerne er som sådan ikke komplicerede. Men fordi fritagelsen fra arbejdskravet beror på et individuelt skøn fra kommunens side, er der et meget stort midterfelt i målgruppen, for hvem afgørelsen let kan falde ud til den ene eller anden side, vurderer Nina von Hielmcrone.

"Man kunne få indtryk af, at der er nogle kommuner, der mener, at de har en stor handlefrihed i forhold til, hvilke borgere, som skal omfattes af 225-timersreglen," siger hun.

KL: Ingen kender det rigtige niveau

Ifølge Kommunernes Landsforening (KL) er der dog ingen, som på nuværende tidspunkt kan sige, hvor det rigtige niveau ligger.

Aalborg-borgmester Thomas Kastrup-Larsen (S), der er formand for KL’s Arbejdsmarkeds- og Erhvervsudvalg, peger på, at kontanthjælpsgruppen er forskellig fra kommune til kommune. Han understreger, at KL er i tæt dialog med landets jobcentre om anvendelsen af de nye regler.

"Der er fuldt fokus på denne opgave. Det er en kompliceret reform, som skal implementeres meget hurtigt, men det er vores forventning, at variationen alt andet lige bliver mindre," siger han.

9.000 færre fritages for arbejdskrav
Ifølge Troels Lund Poulsen kan der være gode forklaringer på de kommunale udsving.

"Men som opfølgning har Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering sendt den første opgørelse til kommunerne, så de kan orientere sig i tallene og overveje, om alt er på plads i administrationen. Det er kommunerne, der kender vurderingen i de enkelte sager og foretager de individuelle vurderinger. Vi følger naturligvis samtidig udviklingen tæt," skriver han til Altinget.

Overordnet ser det ud til, at færre ledige fritages for 225-timersreglen. I forhold til 1. oktober var der ved den seneste opgørelse 1. november cirka 9.000 færre personer i målgruppen, som er fritaget for arbejdskravet.

Læs hele artiklen på Altinget: arbejdsmarked (kræver abonnement). Tegn gratis prøveabonnement her

Dokumentation

225-timersreglen
225-timersreglen blev vedtaget 17. marts af et flertal i Folketinget bestående af Venstre, Dansk Folkeparti, Liberal Alliance og Konservative – og kommunerne fik kun 14 dage til at implementere de nye regler, som trådte i kraft 1. april.

Man kan blive undtaget fra arbejdskravet på 225 timer, hvis kommunen vurderer, at ens arbejdsevne ikke rækker til at arbejde 225 timer inden for et år.

95.200 personer på kontanthjælp, uddannelseshjælp og integrationshjælp var 1. november i målgruppen for 225-timersreglen. Heraf blev 57.100 – eller godt 60 procent – undtaget fra reglen, viser opgørelsen fra Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering.

56.000 var aktivitetsparate, mens under to procent af dem, som blev fritaget, af kommunen var vurderet som jobparate. Det betyder, at 73,5 procent af de aktivitetsparate overordnet er fritaget.


Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Thomas Kastrup-Larsen

Direktør for Professionshøjskolen UCN Erhverv, fhv. borgmester (S), Aalborg Kommune
cand.scient.adm. (Aalborg Uni. 1999)

Troels Lund Poulsen

Vicestatsminister, forsvarsminister, partiformand, MF (V)
Student (Tørring Amtsgymnasium 1995)

0:000:00