Kritik af Kattegatforbindelse: Vi når ikke klimamålene

KATTEGAT: Regeringen og DF åbner for en ren bilbro mellem Jylland og Sjælland over Kattegat. Det møder kritik fra oppositionen, og trafikforsker mener, at det vil gøre det sværere at nå klimamålene.  

Foto: Mads Claus Rasmussen / Ritzau Scanpix
Christina Houlind

Transportminister Ole Birk Olesens (LA) ønske om at genoplive planerne for en Kattegatforbindelse får en hård modtagelse i oppositionen.

Det skyldes dog ikke selve broen, men at ministeren lægger op til at sløjfe jernbaneforbindelsen på broen.

Tidligere blev forbindelsen vurderet for dyr, men nye beregninger viser, at statskassen ikke behøver at punge ud, hvis broen er en ren bilforbindelse. Derfor meldte ministeren og Dansk Folkeparti onsdag ud, at man vil undersøge mulighederne for en ren bilbro nærmere.

Men det huer ikke oppositionen.

”At lave en bro uden at tænke offentlig transport ind er måske billigere nu, men det er en kortsigtet løsning,” siger infrastruktursordfører Roger Matthisen fra Alternativet til Altinget.

Han foreslår, at hvis der overhovedet skal være tale om en bilbro, skal det være en del af en langsigtet klimapolitik på transportområdet.

”Så skulle man eksempelvis lade el-biler køre gratis over og give rabat, hvis man fylder bilen op. Der er brug for, at vi tænker mere langsigtet. Ellers når vi ikke målene i Paris-aftalen,” siger Roger Matthisen.

Ren bilbro er nybrud i transportpolitkken
En ren bilbro vil gøre det svært at nå klimamålene. Sådan lyder det fra trafikforsker ved Aalborg Universitet Harry Lahrmann, der kalder transportministerens nye planer for Kattegatbroen et nybrud i dansk transportpolitk, som vil gøre det svært at nå klimamålene.

”Det er klart, at udfordringerne med at gøre transportsektoren CO2-fri bliver større, når du rykker ved konkurrencefladerne mellem biler og toge i bilernes favør,” siger Harry Lahrmann, der forklarer, at især fjernbusselskaber som Flixbus og Sortbillet vil få en konkurrencefordel i forhold til DSB, der i så fald ikke vil kunne konkurrere på kattegatstrækningen.

Transport-, bygnings-, og boligminister Ole Birk Olesen (LA) mener dog at biler, når broen står færdig, vil være langt mere miljørigtige. 

"I takt med, at flere biler bliver eldrevne og kan køre på grøn energi fra vindmøller og lignende, så vil bilerne gradvist blive lige så miljøvenlige som eltog. Det samme gælder elbusser. Til den tid, hvor en Kattegatforbindelse vil kunne stå klar, vil bilparken se meget anderledes og grønnere ud end i dag," skriver han i en skriftlig kommentar til Altinget. 

R og S: Jernbanen skal med
Harry Lahrmann peger på, at når der er tale om så store investeringer i infrastruktur, skal der helst være bredt forlig bag. 

Her kan regeringen måske se mod de to oppositionspartier Socialdemokratiet og Radikale. De tager nemlig pænere imod regeringens nye planer for en Kattegatforbindelse.  

Socialdemokraterne er positive over for broen. Men de ser gerne, at det bliver med en jernbaneforbindelse. Det er dog ikke på grund af klimaet.

”Vi synes først og fremmest, at jernbanen er en god idé for at begrænse den trængsel, vi får i fremtiden," siger Rasmus Prehn.

Så klimaet er anden prioritet?

"Ja.”

Rasmus Prehn vil dog ikke udelukke, at Socialdemokratiet vil støtte op om en ren bilforbindelse.

Hos Radikale er man begejstrede for tanken om en Kattegatforbindelse. Men den skal indeholde en jernbanebro.

”Dejligt, at regeringen har skiftet holdning og vil have Kattegatbro. Vil være fantastisk for Danmark. Dog skal tog med,” skriver transportordfører Andreas Steenberg (R) på Twitter.

Kattegatforbindelsen blev droppet i 2015 af den tidligere venstreregerings transportminister Hans Christian Schmidt på baggrund af en analyse, der viste, at byggeriet ville koste 118 milliarder. Cirka tre gange prisen for forbindelsen over Storebælt.

Ministerens kommentar er tilføjet 23. marts 2018 klokken 15.47

Dokumentation

Ifølge Transportministeriet ville en etablering af både bil- og jernbanebro samlet koste 124 milliarder kroner, og statsfinansieringen ville ende på 42 milliarder kroner.

De nye beregninger viser, at en ren vejforbindelse over Kattegat vil kunne finansieres alene gennem brugerbetaling og være tilbagebetalt på 32 år.

Beregningen er en skønsmæssig vurdering fra Vejdirektoratet, som er forbundet med stor usikkerhed. Ministeren vil derfor igangsætte en nærmere undersøgelse af potentialet for en ren vejforbindelse over Kattegat. Den vil blandt andet omfatte et opdateret anlægsskøn og en opdateret trafikprognose, hvor der tages hensyn til den seneste aftale om takstnedsættelse på Storebælt. 

Den nærmere undersøgelse forventes at være klar til december 2018.


Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Andreas Steenberg

Public affairs executive, Systematic, fhv. MF og politisk ordfører (R)
cand.scient.pol. (Aarhus Uni. 2011)

Harry Lahrmann

Lektor, Institut for Byggeri og Anlæg, Aalborg Universitet
cand.polyt. (DTU 1978)

Rasmus Prehn

MF (S), fhv. minister for fødevarer, landbrug og fiskeri og for udvikling
cand.scient.soc. (Aalborg Uni. 2002)

0:000:00