Kulsort bilpark vil trække oliespor langt ind i næste årti. Nu foreslår parti at klodse salgsbremsen i

Enhedslisten foreslår at indføre et stop for import og salg af fossilbiler fra 2025 for at nedbringe CO2-udledningen fra transportsektoren hurtigere. Forslaget vil have en markant større betydning for klimaet end EU's 2035-stop, men vil være i strid med EU-lovgivningen og blev blandt andet derfor onsdag aften afvist af regeringen. 

Foto: Mads Claus Rasmussen/Ritzau Scanpix
Daniel Bue Lauritzen

Selvom bilparken står overfor en grøn revolution, når bilisterne over de kommende år skifter deres osende modeller ud med elbiler, vil danske benzin- og dieselbiler stadig sende millioner af ton CO2 ud i atmosfæren langt ind i det næste årti.

Ifølge Energistyrelsens seneste klimafremskrivning vil de sorte biler således være i overtal i bilparken helt frem til 2035, hvor CO2-udledningen fra personbilismen stadig vil være på langt over fire millioner ton.

Det er baggrunden for, at Enhedslisten onsdag i folketingssalen foreslog at indføre et stop for salg af sorte biler allerede i 2025.

“Hvis vi skal i mål med vores mål om grøn omstilling af den danske bilpark, er det derfor helt nødvendigt, at vi handler og handler hurtigt," argumenterede partiets transportordfører, Jette Gottlieb, da hun sent onsdag aften fremlagde forslaget.

Enhedslistens forslag er imidlertid ikke realiserbart på grund af Danmarks deltagelse i EU, hvor det indre marked står i vejen for forbudsforslaget, pointerede klima-, energi- og forsyningsminister Lars Aagaard (M). 

“Det er ikke nogen hemmelighed, at Danmark gerne havde set et EU-forbud allerede i 2030. Omvendt vil et forbud mod salg af fossilbiler allerede i 2025 være for tidligt. Derfor kan regeringen ikke støtte det. Det kan vi heller ikke, fordi det vil være ulovligt," sagde han fra Folketingets talerstol. 

Artiklen fortsætter under grafikken. 

  

EU har, som nævnt af ministeren, sit eget forbud mod klimabelastende biler på vej.

0:000:00