Debat

LA: Fredningen af DSB koster milliarder

DEBAT: Næste gang du står og spejder forgæves efter toget, bør du overveje muligheden for øget privat togdrift i Danmark. Sådan lyder opfordringen fra Liberal Alliances transportordfører Villum Christensen, der her lister problemerne ved DSB’s monopol.

"Fordelene er klare: Bedre og mere effektiv togdrift til fordel for passagererne," skriver Villum Christensen om privat togdrift.
"Fordelene er klare: Bedre og mere effektiv togdrift til fordel for passagererne," skriver Villum Christensen om privat togdrift.Foto: Steen Brogaard
Minna Møbjerg Stevnhoved
GDPRDeleted
Vis mere
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Af Villum Christensen
Transportordfører i Liberal Alliance

Du husker måske, at der for nogle år siden fandtes en lilla dukke med rødt hår ved navn Harry, som optrådte i en række tv-reklamer for DSB.

Over for Harry spillede Søren Pilmark rollen som Bahnsen, der flittigt benyttede toget, når han skulle fra A til B.

Bahnsen var ret begejstret for DSB og oplevede tilsyneladende aldrig, at toget var forsinket eller aflyst. Men ude i virkeligheden ser hverdagen desværre ganske anderledes ud for rigtig mange mennesker.

Fakta
Deltag i debatten!
Send dit indlæg til [email protected]

Intet incitament til forbedring
I årets første tre måneder levede DSB ikke op til målet om rettidighed på hele 12 ud af 19 strækninger. På kun en tredjedel af strækningerne formåede DSB altså at få over 82 procent af passagererne frem til tiden.

Flemming Jensen, DSB’s administrerende direktør, har erkendt, at det ikke er godt nok, men betyder det så, at vi kommer til at se en mærkbar forbedring fremover? Det har jeg svært ved at tro.

Roden til problemerne er, at DSB besidder et monopol på togdrift, og den rod har man helt undladt at gribe fat om. Det er på tide, at vi tager ordentligt fat.

Villum Christensen (LA)
Transportordfører

DSB behøver nemlig ikke at frygte, at passagerne går over til konkurrenten, for der er ingen.

Jo, passagererne kan selvfølgelig tage bilen i stedet for toget – og man må efterhånden sige, at bilen synes ret attraktiv sammenlignet med et tog, som kun måske afgår til tiden, og hvor frustrerede passagerer ofte står som sild i en tønde. Men hvis man stadigvæk foretrækker toget eller ikke har andre muligheder, er man afhængig af DSB.

Kundeflugt
At der ikke er noget alternativ er problematisk, for det betyder, at DSB populært sagt ikke behøver at gøre sig umage for at behage passagererne – de skal nok stige på toget alligevel.

Så når DSB ikke opnår sine mål og ikke opfylder sine aftaler med staten, fortsætter man bare stort set ufortrødent, alt imens historier om ublu billetpriser, mærkværdige ledelsesbeslutninger, meningsløse køreplaner, forsinkelser, aflysninger og generelt besvær for de rejsende bliver ved med at dukke op.

Men på længere sigt kan man ikke tvinge folk ind i en butik, hvor hverken service eller pris er tilfredsstillende.

Symptombehandling
Det kan ikke komme bag på nogen, at vi i de seneste år – på trods af DSB’s stærke position på markedet – har set en udvikling, hvor folk i stigende grad vælger toget fra til fordel for busser og deleøkonomiske tjenester som GoMore. Når de dårlige historier om DSB ikke engang er overraskende længere, begynder folk helt naturligt at søge over mod andre løsninger.

Man har forsøgt at løse problemerne ved eksempelvis at rense ud i DSB’s ledelse, men intet lader til at virke. Og det er egentlig ikke så underligt, for alt, man har gjort indtil videre, har været symptombehandling.

Roden til problemerne er, at DSB besidder et monopol på togdrift, og den rod har man helt undladt at gribe fat om. Det er på tide, at vi tager ordentligt fat.

Et skadeligt monopol
DSB’s monopol går nemlig ud over passagererne. Hvis vi privatiserer og konkurrenceudsætter togdriften, giver vi de forskellige leverandører en tilskyndelse til hele tiden at blive bedre. Det er sådan en tilskyndelse, der skal til, hvis vi helt alvorligt ønsker tog til tiden i Danmark.

Alene muligheden for konkurrenceudsætte togdriften vil tilskynde DSB til løbende at arbejde for effektivitetsforbedringer, siger Produktivitetskommissionen.

Samme kommission har beregnet, at der er et effektiviseringspotentiale på omkring to milliarder kroner ved at sætte flere strækninger i udbud. Konkurrence og afhængighed af passagerernes tilfredshed er vejen frem og vil utvivlsomt give kunderne mere for pengene.

Hvis vi skal have togdriften tilbage på sporet, er det nødvendigt at give passagererne mulighed for at vælge en anden leverandør end DSB. Derfor er det ærgerligt og egentlig også uforståeligt, at Transportministeriet har givet DSB en garanti imod nye udbud på jernbanen frem mod 2020.

Man har de facto fredet DSB’s monopol i de næste tre-fire år.

Hvis tyskerne kan, så kan vi også
”Ja ja, det lyder meget godt i teorien,” tænker du måske, ”men virker det?”. Svaret er et rungende ja.

Det har vi allerede set herhjemme, hvor Arriva har overtaget togdriften på en række strækninger i Midt- og Vestjylland. I 2012 konkluderede Rigsrevisionen, at staten derved har sparet omkring 300 millioner kroner i perioden 2003-2010.

Hvis man derudover kigger ud i Europa, har andre lande ikke haft problemer med at overlade store dele af togdriften til private leverandører, og erfaringerne er positive. I Tyskland melder Deutsche Bahn om en besparelse på 25 procent som følge af konkurrenceudsættelse.

Hvis tyskerne kan, hvorfor skulle vi så ikke også kunne?

Privat togdrift vil sætte passageren i centrum
Fordelene er klare: Bedre og mere effektiv togdrift til fordel for passagererne. Og samtidig er der ingen åbenlyse ulemper. Det koster for eksempel ingenting at overlade togdriften til private.

Tværtimod er der efter alt at dømme penge at spare for staten – og dermed også for passagererne i sidste ende, der foruden billetprisen også har betalt til DSB over skatten.

Der vil selvfølgeligt givetvis være strækninger, hvor det er umuligt at tjene penge for private, fordi der simpelthen er for få kunder. I de tilfælde kan det være fornuftigt at beholde en del af togdriften i statsligt regi. Men der er ingen grund til at frygte privat togdrift, for det vil i højere grad sætte passagererne i centrum.

Det synes jeg, du skal tænke på, næste gang du står på perronen og spejder forgæves efter toget.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Villum Christensen

Viceborgmester (LA), Slagelse Kommune
cand.phil. (Københavns Uni. 1980), cand.scient.pol. (Aarhus Uni. 1981), MPM (Syddansk Uni. 2005)

0:000:00