LA: Træk støtten til Post Danmark

POST: Det skal være slut med, at Post Danmark får støtte fra staten til at udføre sine ydelser på postmarkedet, mener Liberal Alliance, der også gerne vil afskaffe befordringspligten. Socialdemokraterne vil beholde befordringspligten, da den sikrer ens service og priser i hele landet.

Foto: Torben Christensen/Scanpix
Emma Qvirin Holst

Det skal være slut med statens støtte til Post Danmark, hvis det står til Liberal Alliance.

"Der er simpelthen ikke længere nogen grund til, at vi politisk skal understøtte og regulere postmarkedet, som vi har gjort før i tiden, for der er ikke nogle ydelser, som markedet ikke kan levere enten billigere eller bedre," siger Laura Lindahl, postordfører for Liberal Alliance, i en pressemeddelelse.

Post Danmark er i dag underlagt en befordringspligt, hvilket betyder, de er forpligtet til at stå for landsdækkende omdeling af blandt andet adresserede breve, magasiner, aviser og pakker.

Til gengæld får Post Danmark momsfritagelse på de varer og ydelser, der er omfattet af befordringspligten, samt tilskud fra en udligningsordning, hvor andre postselskaber bidrager til at udligne Post Danmarks underskud på befordringsområdet.

Men det vil Liberal Alliance nu gøre op med. Partiet peger på, at postmarkedet har ændret sig, og at en række private virksomheder i dag kan varetage de opgaver, som Post Danmark har.

Afskaf befordringspligten
Helt konkret vil Liberal Alliance undersøge, om man kan indføre en model i Danmark, der ligner den, man har i Tyskland, hvor man har afskaffet befordringspligten og lader private virksomheder stå for den landsdækkende postomdeling.

"Vi bør se på postområdet med friske øjne og gøre op med al den direkte og indirekte statsstøtte, vi har givet til Post Danmark," siger Laura Lindahl.

Udover at afskaffe befordringspligten ønsker Liberal Alliance at fjerne udligningsordningen og momsfritagelsen.

S lodret imod
Socialdemokraternes postordfører, Christian Rabjerg Madsen, er lodret uenig med Liberal Alliance og bakker op om befordringspligten.

”Problemet er, at hvis man lader det private marked varetage posten, så vil man få nogle meget forskellige priser landet over, fordi det er forbundet med en lang større udgift at dele pakker og breve ud i Tønder end at gøre det på Østerbro,” siger han.

Han mener desuden, at det kan diskuteres, hvorvidt der er tale om støtte, når Post Danmark eksempelvis får en momsfritagelse.

”Det er forkert at tale om en støtte. Man har befordringspligt, fordi man synes, at postudlevering er en vigtig del af vores infrastruktur. Så får virksomheden en momsfritagelse, så de kan få nogle vilkår, hvor det kan lade sig gøre økonomisk at drive posten i hele landet,” siger han.

Liberal Alliances udmelding kommer oven i transportminister Hans Christian Schmidts (V) forhandlinger med Folketingets partier om en ny postlov. I følge DR er et politisk flertal klar til at ændre på Post Danmarks serviceforpligtelser, således at Post Danmark ikke skal levere post hver dag. Ændringerne skal hjælpe med at spare i Post Danmark, som er ramt af, at færre og færre danskere sender breve.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Christian Rabjerg Madsen

MF (S), politisk ordfører, fhv. indenrigs- og boligminister
cand.scient.pol. (Aarhus Uni. 2012)

Laura Lindahl

Chef for partnerskaber i privatafdelingen, Tryg, rådmand og gruppeformand (K), Frederiksberg Kommune
cand.merc. i filosofi (CBS 2011), HD Marketing Management (CBS 2014)

0:000:00