Mercedes-ansatte lavede street art på Vesterbro

REPORTAGE: Corporate volunteering kom til København tirsdag, da ni foreninger fik en hjælpende hånd fra 100 Mercedes-frivillige. De lagde blandt andet perler med psykisk sårbare på Vesterbro.

Foto: Thomas Sjørup
Rasmus Dahl Løppenthin

Ved det grønne værn langs metrobyggeriet på Vesterbro har en gruppe hættetrøjer gjort ophold. Det er sidst på eftermiddagen, men selvom skumringen nærmer sig, har de skatende drenge et stenkast derfra frit udsyn til den lille forsamling, som nu har fundet hammer og søm frem. 

Perlerne er linet op til Outsiderens gæste-frivillige fra Mercedes.
Perlerne er linet op til Outsiderens gæste-frivillige fra Mercedes. Foto: Thomas Sjørup

Daimler, står der på ryggen af deres hættetrøjer.

Gæsterne kastede sig hurtigt over perlepladerne.
Gæsterne kastede sig hurtigt over perlepladerne. Foto: Thomas SJørup

Daimler Financial Services.

"Weird is the new black," skrev Vanessa (i grå trøje) fra den hollandske salgsafdeling. Hun var imponeret over de psykisk sårbares åbenhed. Foto: Thomas Sjørup

En håndfuld timer tidligere er jeg fuld af tabloid forventning, da jeg bevæger mig mod Scandic Hotel ved søerne i København. Mercedes Benz’ finansielle afdeling er i København og skal på et noget alternativt medarbejderseminar arbejde frivilligt i 9 organisationer i København. Fotografen er preppet; linsen er allerede gjort klar til at skyde tilknappede jakkesæt få jord under neglene i mødet med den frivillige muld.

Daimler-gruppens street art.
Daimler-gruppens street art. Foto: Thomas Sjørup

Moderne CSR
Foran hotellobbyen indser jeg dog hurtigt, at jeg burde have efterladt den forsimplede skabelon hjemme på redaktionen. For de omkring 100 ansatte fra 20 forskellige lande går ikke rundt i stramme suits, mens de checker aktiekurser på mobilen. De spankulerer afslappet rundt i grå hættetrøjer.

Der var plads til store smil, da værkerne endelig skulle op på Metro-væggen.
Der var plads til store smil, da værkerne endelig skulle op på Metro-væggen. Foto: Thomas Sjørup

“Vi har fokus på diversitet, og det er vigtigt for os, at medarbejderne kan interagere med og være en integreret del af communitiet omkring dem,” siger Svenja Kluckow, der er koordinator for Corporate Volunteering hos Daimler, der er Mercedes’ finansielle afdeling.

Her har man arbejdet med såkaldt corporate volunteering gennem flere år og lader ansatte arbejde frivilligt i arbejdstiden.

“Det er vores bedste måde at arbejde med CSR på. Som finansiel afdeling har vi ikke noget konkret produkt. Derfor er det meget mere værdifuldt at give vores frivillige arbejdskraft, forklarer Svenja Kluckow.

Men hvorfor ikke bare give penge?

Dokumentation

Corporate Volunteering opstod omkring 1990.

Konceptet betyder, at virksomheder giver ansatte lov til at arbejde frivilligt, mens de får løn.

Det er vokset massivt de senere år, og i dag benytter 90 procent af de største 500 amerikanske virksomheder sig af metoden.

Data viser, at de amerikanske virksomheder hver især giver 1.3 millioner frivilligtimer til civilsamfundet.

Resultaterne er foreløbigt bemærkelsesværdige. Blandt andet tyske studier viser, at det øger arbejdsglæden hos de ansatte ret markant.

Daimler, Mercedes' finansielle afdeling har benyttet sig af Corporate Volunteering de seneste fire år.

Corporate Volunteering-eventet i København blev arrangeret i samarbejde med Frivilligcenter Vesterbro- Kgs. Enghave og DIT: KBH.










0:000:00