Ngo stifter aktieselskab og tjener penge på at løfte mennesker ud af fattigdom

SOCIAL PROFIT: Danske Bestseller Foundation investerer i en amerikansk ngo, der stifter it-selskaber i udviklingslande for at hjælpe fattige uden uddannelse ind på det formelle arbejdsmarked.

To af de ansatte i Samasources it-center i Nairobi, Kenya, som Bestseller Foundation netop har investeret i. 
To af de ansatte i Samasources it-center i Nairobi, Kenya, som Bestseller Foundation netop har investeret i. Foto: Samasource
Carsten Terp Beck-Nilsson

Med penge i ryggen fra danske Bestseller Foundation er en amerikansk ngo gået erhvervsvejen og stifter nu private it-firmaer i udviklingslande. Den markedsøkonomiske tilgang skal gøre dem bedre i stand til at løfte mennesker ud af fattigdom. 

”Ved at fokusere ligeligt på effekt og profit er vi i stand til at hjælpe flere mennesker, end vi kan som ngo,” siger Tony MacDonald, CFO i den San Francisco-baserede udviklingsorganisation Samasource. 

Organisationen har datterselskaber i Haiti, Indien og Kenya. Og et nyt selskab er netop kommet til i det nordlige Uganda. Her ansætter Samasource fattige uden nogen form for uddannelse og lærer dem op i at udføre helt simpel databehandling, så de både får en fast indkomst og over tid en opkvalificering, der kan bane vej til det formelle arbejdsmarked.

Den markedsøkonomiske vej har ifølge Tony MacDonald vist sig overraskende profitabel – både socialt og økonomisk.

Vi har ikke en generel holdning om, at ngo'er partout skal forvandle sig til virksomheder. Der er brug for begge dele.

Kristian Sloth Petersen
Direktør, Bestseller Foundation

”Det er kommet bag på os, at vi faktisk har været i stand til at skabe et konsistent overskud – og samtidig nå vores effektmål på samtlige parametre,” siger økonomidirektøren.   

Turen op gennem pyramiden
Verden befinder sig i en teknologisk guldalder, hvor kunstig intelligens sniger sig ind i alt fra køleskabe og mobiltelefoner til selvkørende biler. Og det nyder de ansatte hos Samasource godt af, fortæller Tony MacDonald.

Han nævner som eksempel, at en mobiltelefon snart vil være i stand til at identificere en hvilken som helst hunderace, når man retter telefonen mod hunden. Men det kræver, at et menneske inden da har lært teknologien at kende forskel på en terrier og en dobermann ved at fodre den med millioner af billeder af hunde.

Den type opgaver kan løses uden meget oplæring. Men, tilføjer Tony MacDonald, igennem kurser og konsekvent it-oplæring er ambitionen i Samasource gradvist at hæve de ansattes kunnen, så de bliver i stand til at løse mere og mere komplicerede opgaver.

”Vores mål er at kunne levere de mest avancerede produkter udelukkende ved hjælp af folk, som er startet på bunden af pyramiden. På den måde kan vi hjælpe dem med at skabe karrierer, der er bæredygtige på langt sigt,” siger Tony MacDonald.

Sociale vækstgazeller i udviklingslande
Det er ikke mindst forbedrede muligheder for adgang til kapital, der ligger bag beslutningen om at drive udviklingsaktiviteterne gennem private virksomheder. Og her kommer danske Bestseller Foundation ind i billedet.

Som tidligere fortalt i Altinget arbejder fonden med impact investering og fokuserer på at skabe social forandring gennem virksomheder med vækstpotentiale i udviklingslande.

Med en investering på 270.000 dollar - godt og vel 1,8 millioner kroner - har Bestseller Foundation købt sig ind i det selskab, Samasource driver i Kenyas hovedstad, Nairobi. Og den investering sætter Samasource i stand til at skabe 200 nye arbejdspladser i det døgnåbne it-center.

”Jo bedre det går Samasource, desto flere etager kan de inddrage i den bygning, de bor i, og jo hurtigere kan de gå ud og rekruttere de næste 100 arbejdsløse og åbne op i en ny by eller et nyt land,” siger direktør i Bestseller Foundation, Kristian Sloth, og tilføjer: 

”Men det kan de ikke, hvis der ikke er profit.”

Forretningsideen breder sig
Samarbejdet mellem Samasource og Bestseller Foundation har været lang tid undervejs. Ikke mindst fordi Samasource har haft behov for at få tryktestet sin investor.

”Det var vigtigt for os at finde en partner, som lagde lige så meget vægt på at skabe en positiv effekt som på at få et afkast,” fortæller Tony MacDonald.

Organisationens oprindelige plan var at supplere klassiske donationer og offentlig funding med lånekapital til lav forrentning. Men efter en række samtaler med Bestseller Foundation gik Samasource all in og stiftede en privat it-virksomhed i Kenya, som den danske fond kunne købe sig ind i.

”Vi havde ikke forventet, at vi ville være i stand til at finde en partner, som på samme tid ville skabe social forandring og acceptere et lavt afkast – og som oven i købet ville være villig til at foretage en så risikabel investering,” siger Tony MacDonald og tilføjer:

”Uden Bestseller tror jeg ikke, vi overhovedet ville være gået den vej. Og i hvert fald ikke så hurtigt.”

Og mødet med den danske fond har allerede haft en afsmittende virkning.

Siden 2011 har Samasource arbejdet sammen med den internationale udviklingsorganisation Oxfam om at skaffe internet til 20 lokalsamfund i det nordlige Uganda. Nu har Samasource overtaget bygninger og udstyr mod til gengæld at give Oxfam en andel af det nystiftede selskab.

”Den tilgang er et direkte resultat af det samarbejde, vi har indgået med Bestseller Foundation,” siger Tony MacDonald.

Business-ånden er løs
Business-vejen er ikke brolagt udelukkende med begejstring, pointerer Tony MacDonald. Der er også bump af bekymring.

“Min personlige bekymring er, at vi har sluppet ånden ud af flasken. Når man har private investorer inde i sin virksomhed, kan man tale nok så meget om den sociale effekt, vi vil skabe, men markedskræfterne kan være svære at tøjle,” siger han.

Tony MacDonald fortæller, at det er en konstant overvejelse hos Samasource, som gør sig store anstrengelser for at sikre, at de og deres økonomiske partnere er på samme side i forhold til at skabe forandring. Og det samme gælder de folk, der bliver ansat i organisationen.

“De er nødt til at have en oprigtig interesse i vores mission. Det er helt essentielt for os, at vi bliver ved med at styre efter at få den størst mulige socialt effekt af vores arbejde,” siger Tony MacDonald. 

Brug for både ngo’er og virksomheder
Samasource er ikke den eneste kenyanske virksomhed, der har fået en økonomisk indsprøjtning af den danske fond. Bestseller Foundation har også investeret 150.000 dollars - godt og vel 1 million kroner - i Honeycare – en virksomhed, der står bag lokalt producerede honningprodukter til det lokale marked.

Her var transformationen fra ngo til privat virksomhed dog sket, inden fonden skød penge ind.

”Så da vi kom ind, var det for at hjælpe med at skalere aktiviteterne op, så de kan sælge flere produkter til gavn for de lokale bønder,” siger Kristian Sloth.

I 2014 gik Honeycare fra ngo til social virksomhed. Og over de kommende to år steg den årlige omsætning fra knap 2 millioner til mere end 4 millioner kroner.

”Vi kunne se, at da de private dynamikker kom i spil, så skete der virkelig noget med omsætningen,” fortæller Kristian Sloth.

Han mener, at der er nogle oplagte fordele ved virksomhedskonstruktionen.

”Der kommer en anden adgang til kapital, samtidig med at der typisk kommer en anden type mennesker ind, som har forstand på at drive forretning,” siger Kristian Sloth.

Bestseller Foundations kenyanske investeringer skal dog ikke tages som udtryk for, at alle ngo'er skal omdannes til virksomheder.

”Vi har ikke en generel holdning om, at ngo'er partout skal forvandle sig til virksomheder. Der er brug for begge dele,” siger Kristian Sloth og fortsætter:

”Men der er nogle situationer, hvor en ngo med fordel kan stoppe op og spørge sig selv: 'Har vi den rette organisationsform i forhold til de mål, vi gerne vil opnå?'”

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Kristian Sloth Petersen

Fhv. generalsekretær, Danmission
cand.scient.pol (Københavns Uni. 2003)

0:000:00