Ny måling: Danske medier kæmper med troværdigheden

TILLID: De etablerede medier har problemer med troværdigheden, hvis man spørger den danske befolkning. Det er blevet mere legitimt at sværte medierne til, siger forsker.

Foto: Mathias Løvgreen Bojesen/scanpix
Peter Pagh-Schlegel

2016 var året, hvor begrebet fake news for alvor blev introduceret til den brede offentlighed. De traditionelle medievirksomheder har i forbindelse med sociale mediers udbredelse fået nye konkurrenter i form af web-medier med klare politiske slagsider, hvor dokumentation ofte er en mangelvare.

Men også de etablerede medier har problemer med troværdigheden, hvis man spørger den danske befolkning. Det viser en ny måling, som Norstat har foretaget for Altinget.

Her svarer 61 procent af danskerne, at de etablerede medier har problemer med troværdigheden. 13 procent svarer ”ja, meget” til spørgsmålet, 48 procent svarer ”ja, til dels”, mens 28 procent svarer ”nej”.

 

(Artiklen fortsætter efter figuren)

Haagerup: Vigtigt med autoriteter
Ifølge DR’s nyhedsdirektør Ulrik Haagerup er målingen udtryk for et alvorligt problem for ikke kun journalistikken og mediebranchen, men også demokratiet.

Han mener, at det er vigtigt, at nyhedsmedierne har en autoritativ rolle i den offentlige debat, hvilket den nuværende udvikling bevæger sig væk fra.

”Medierne har i mange år fungeret som autoriteter i den offentlige debat, som man har kunne læne sig op af. Men i takt med, at tv-stationerne og omnibusaviserne har mistet deres autoritet, så er det dem, der råber højest og er grovest, som løber med opmærksomheden,” siger han.

Og ifølge Ulrik Haagerup har mange medier – også de seriøse af slagsen – begået den fejl at deltage i kapløbet med de mindre seriøse platforme om opmærksomheden.

 

Flere ekstreme stemmer på bloggen
Lektor i journalistik ved SDU Morten Skovsgaard er enig med Ulrik Haagerup i, at de etablerede medier til en vis grad har formet sig efter udviklingen med højtråbende medier på internettet.

Han mener dog ikke, at det er hele forklaringen bag befolkningens mistillid til medierne.

"Vi kan ikke komme uden om, at medierne også er under heftig beskydning. Selvom det langt fra er i samme grad, som det vi ser i USA, så er det også i Danmark blevet mere legitimt for politikere at kritisere medierne for at være utroværdige," siger han og fortsætter:

"For eksempel var diskussionen om røde lejesvende en ting, der fyldte meget i 1970erne. Men den har de seneste år igen kørt på fuldt blus, mens også venstrefløjen griber muligheden for at kalde medierne utroværdige, hvis dets historier ikke falder i deres smag," forklarer Morten Skovsgaard.

 

TV-stationer har højst troværdighed
I undersøgelsen fra Norstat er respondenterne desuden blevet bedt om at rangere forskellige medieplatforme efter troværdighed. Her lyder danskernes dom, at tv-mediet har størst troværdighed efterfulgt af radiostationer, mens landets morgenaviser indtager en tredjeplads.

Læs hele artiklen på Altinget: kultur (kræver abonnement). Tegn gratis prøveabonnement her.

Dokumentation

Meningsmålingen er foretaget på Norstats internetpanel for Altinget blandt 1.002 svarpersoner fra et repræsentativt udsnit af befolkningen over 18 år.

Data er vægtet efter Altingets seneste gennemsnit af meningsmålinger, så de også er politisk repræsentative.

Svarene er indsamlet i perioden 22. februar til 1. marts 2017.


Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Bertel Haarder

Fhv. MF og minister (V)
cand.scient.pol. (Aarhus Uni. 1970)

Ulrik Haagerup

Direktør, Constructive Institute, fhv. nyhedsdirektør, DR, fhv. chefredaktør, Jyllands-Posten, medlem af regeringens medieansvarsudvalg.
Stanford MBA-program (Stanford Uni., USA 1993), journalist (DJH 1986)

0:000:00