Debat

Odense: Udvidelse af fynsk motorvej haster

DEBAT: Der er behov for at udvide den vestfynske motorvej meget snart, for fra den dag gravemaskinerne kommer i gang, går der ca. 5 år, til et ekstra spor kan tages i brug. Det mener Odenses borgmester Anker Boye (S).

I efteråret 2014 kunne daværende transportminister Magnus Heunicke åbne det tredje spor på motorvejen mellem Middelfart og Nr. Aaby på Vestfyn, en strækning på 10 km. Men siden har der været meget stille fra politikerne på Christiansborg. Det mener Anker Boye (S), borgmester i Odense Kommune.
I efteråret 2014 kunne daværende transportminister Magnus Heunicke åbne det tredje spor på motorvejen mellem Middelfart og Nr. Aaby på Vestfyn, en strækning på 10 km. Men siden har der været meget stille fra politikerne på Christiansborg. Det mener Anker Boye (S), borgmester i Odense Kommune.
David Laungaard Lose
GDPRDeleted
Vis mere
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Af Anker Boye (S)
Borgmester, Odense Kommune

Den vestfynske motorvej er i dag en trafikal flaskehals, som langt fra kun kan betegnes som et fynsk problem, men et nationalt problem. Mere end 90 % af al persontrafik og stort set al lastbiltrafik mellem Øst- og Vestdanmark passerer hen over Fyn. Derfor er der behov for et tredje spor på den vestfynske motorvej på hele strækningen fra Odense til Middelfart hurtigst muligt.

I efteråret 2014 kunne daværende transportminister Magnus Heunicke åbne det tredje spor på motorvejen mellem Middelfart og Nr. Aaby på Vestfyn, en strækning på 10 km. Men siden har der været meget stille fra politikerne på Christiansborg.

Anlægsloven for udvidelsen er for længst vedtaget, så entreprenørmaskinerne kan gå i gang, så snart pengene bevilges fra Christiansborg. Men denne helt afgørende detalje mangler fortsat. Stilheden fra de ansvarlige politikere, der skal prioritere, at trafikken mellem Øst- og Vestdanmark ikke sander til, er et dagligt problem for trafikanter fra hele landet.

Fakta
Deltag i debatten!
Send dit indlæg til [email protected]

Trængselsproblemerne hæmmer erhvervslivet og væksten ikke bare på Fyn, men i en stor del af Danmark. Køer og trafikuheld hører nærmest til hverdagen på strækningen fra Odense til Nr. Aaby, hvor der dagligt passerer mere end 60.000 køretøjer.

En ny tidsalder
Byggeriet af det tredje spor på E-20 hen over Fyn er vores vigtigste infrastrukturprojekt på Fyn lige nu. Men det er mindst i lige så høj grad et nationalt projekt, der har stor betydning for trafikken på tværs af vores land og dermed mobiliteten for en stor gruppe af danskere hver dag.

Stilheden fra de ansvarlige politikere, der skal prioritere, at trafikken mellem Øst- og Vestdanmark ikke sander til, er et dagligt problem for trafikanter fra hele landet.

Anker Boye (S)
Borgmester, Odense Kommune

Der er dagligt trængselsproblemer på strækningen, og Vejdirektoratet har tidligere vurderet, at allerede i 2020 vil der være alvorlige trængselsproblemer på netop den strækning. Derfor er der behov for at gøre noget meget snart, for fra den dag gravemaskinerne kommer i gang, går der ca. 5 år, til et ekstra spor kan tages i brug.

E-20 er en vigtig brik i den udvikling vi er i gang med i Odense i øjeblikket. Der investeres 34 milliarder i Odense hen over en 10-årig periode. Vi bygger en ny bydel i centrum, hvor der før var en firesporet vej. Vi bygger en letbane i Odense, som skal gøre transporten i byen mere effektiv, og der bygges et nyt supersygehus lige op til motorvejen syd om Odense, lige ved siden af Syddansk Universitet, der også udbygges kraftigt.

Vi er godt på vej til at bringe Odense ind i en ny tidsalder med en attraktiv by med et attraktivt arbejdsmarked. Men væksten i Odense er afhængig af en velfungerende motorvejsstrækning, der gør det muligt at pendle til og fra Odense uden at skulle spilde unødig tid på daglige køer på motorvejen. Ellers får vi svært ved at fastholde og tiltrække de virksomheder, vi gerne vil.

En vigtig brik i den lokale infrastruktur
Det får enorm betydning for Fyn og hele Region Syddanmark, at man kan komme hurtigt og smertefrit via motorvejen til det nye supersygehus og det ekspanderende universitetsområde, hvor 60.000 personer dagligt skal til og fra. Klods op ad motorvejen ved det nye sygehus og universitetet bliver der etableret et stort park and ride anlæg, hvor bilisterne kan stille bilen og tage letbanen videre til sygehuset, universitetsområdet eller videre ind til centrum af Odense. Motorvejen er dermed en vigtig brik i brugen af den nye letbane, der står klar til brug i 2020, og dermed en vigtig brik i den lokale infrastruktur.

Det er helt åbenlyst, at det er til gene for enormt mange mennesker, at en helt central del af det danske motorvejsnet ser ud til ikke at blive udbygget i tide, selvom anlægsloven er vedtaget. Udvidelsen af den fynske motorvej vil samlet skabe ca. 8.500 jobs i anlægsfasen, og investeringen vil spare virksomheder og resten af samfundet for 225 millioner kr. om året i spildt arbejdstid. Det betyder at udgiften til et tredje spor er tjent hjem på bare 8-12 år.

Så der er ingen gode undskyldninger for, at Christiansborg ikke prioriterer det tredje spor på den vestfynske motorvej. En velfungerende motorvej hen over Fyn vil være til gavn for resten af det danske motorvejsnet og til gavn for hele Danmark.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Anker Boye

Fhv. borgmester (S), Odense Kommune, fhv. formand for KL (1998-2002)
maler (1970)

0:000:00