Ole Birk lander bred taxi-aftale

AFTALE: Regeringen har sikret en aftale om ny taxi-lov, der liberaliserer taxibranchen, men uden umiddelbar plads til Uber. Ole Birk Olesen (LA) ville gerne være gået længere. Regeringen har ikke fået ret meget igennem, mener DF.

Hjalte T. H. Kragesteen

Transportminister Ole Birk Olesen (LA) har landet sin første store aftale.

Partierne på Christiansborg er således enige om, hvordan taxiloven skal ændres.

”Et bredt flertal af partier vil gerne være med til at afskaffe den kommunale planøkonomi, så taxierhvervet bliver et almindeligt erhverv på linje med andre,” sagde Ole Birk Olesen på et pressemøde om den nye aftale torsdag formiddag.

Læs også: Overblik: Sådan bliver taxiloven ændret

Der er ikke ret meget af regeringens politik, der er kommet igennem.

Kim Christiansen (DF)
Transportordfører

Han glæder sig over, at der på mange områder bliver sat færre begrænsninger for taxikørsel med færre krav til chaufføruddannelsen, og at taximarkedet bliver åbnet langt mere op end i dag. Der skal ikke længere være krav til, hvor i landet den enkelte taxi-chauffør kan køre. Og grænsen for hvor mange tilladelser til taxikørsel, den enkelte vognmand kan få, bliver også ophævet.

Der stilles ikke krav om nogen speciel selskabsform for taxivirksomhederne. Til gengæld lægger partierne op til at stramme op på kontrollen med skattebetalingen. Der bliver således stillet krav til, at kørselskontorerne – der organiserer taxikørslen – skal indhente og opbevare data om de enkelte ture.

Strid Uber-debat
Aftalen er kommet på plads efter et længere forløb, som til tider har været præget af hård retorik mellem parterne. Det er spørgsmålet om ny teknologi og ikke mindst, hvilken plads kørselstjenesten Uber skal spille i fremtiden, som har delt vandene. Med aftalen kan Uber ikke fortsætte i sin nuværende form, slog alle fast.

I den forbindelse har de nuværende krav til kontrolapparatet i bilerne stået centralt. Her har DF og S i debatten afvist ministerens ønske om at dele taxikørslen op i gadeture og bestilte ture, fordi der ikke stilles de samme krav til taxametre i bilerne. Anden teknologi – det kunne eksempelvis være en smartphone – kan også være anvendelig og give plads til flere aktører, har transportministeren slået på.

DF: Regeringen har ikke fået meget igennem
Her har S og DF fået deres vilje. Ole Birk Olesen erkendte, at han ikke var kommet så langt, som han ønsker. Han tog dog også de positive briller på og udlagde aftalen som en åbning for Uber, hvis tjenesten ellers bare tilpasser sig de nye regler.

Det hældte DF’s transportordfører Kim Christiansen ned ad brættet:

”Det er overfortolkning, at ministeren ligefrem siger, at det er en åbning for Uber. Men der er ikke ret meget af regeringens politik, der er kommet igennem. Så jeg har fuld forståelse for, at ministeren fokuserer på de få ting, der er kommet igennem,” sagde han.

Kim Christensen mener, at det aftalte gør det svært for Uber at etablere sig i Danmark. Men det ville Ole Birk Olesen ikke høre tale om.

”Helt nøgternt og objektivt så er det blevet nemmere for alle virksomheder – uanset hvem de er – at etablere sig i Danmark i dag. Med den gamle lov var der et maksantal for, hvor mange taxier, der må køre forskellige steder, ” sagde Ole Birk Olesen.

S: Fremragende aftale
Transportordfører Rasmus Prehn (S) anlagde en mere forsonende stil.

”Det er fremragende, at vi har landet en meget bred aftale, hvor det for danskerne bliver nemmere og bedre at køre taxa. Men også hvor der ikke kan snydes med skat, og hvor social dumping fra Uber bliver stoppet,” sagde han og fortsatte:

”Ministeren har jo ret i, at hvis Uber lever op til de nye regler, så kan de fortsætte. Men det kræver sædefølere og taxamtre. Og det ikke så dyrt.”

Han glæder sig også over, at der bliver bedre vilkår for personer med handicap.

EL frygter social dumping
Enhedslisten står sammen med Alternativet uden for aftalen. Ifølge transportordfører Henning Hyllested handler det om, at den nye aftale øger risikoen for pres på løn- og arbejdsvilkår i branchen og åbner for social dumping og unfair konkurrence.

Henning Hyllested anerkender, at aftalen ikke er så vidtgående, som regeringens oprindelig udspil.

”Men altså ikke nok til at forhindre, at erhvervet vil udvikle sig til et erhverv for lykkeriddere og konkursryttere og åbner for socialt dumping,” siger Henning Hyllested i en pressemeddelelse.

Aftalen skal evalueres i 2018.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Henning Hyllested

Fhv. MF (EL), transportordfører, landdistrikts- og øordfører, turismeordfører
Havnearbejder (Esbjerg Havn)

Ole Birk Olesen

MF (LA), medlem af Borgerrepræsentationen, Københavns Kommune
journalist (DJH 1999)

Rasmus Prehn

MF (S), fhv. minister for fødevarer, landbrug og fiskeri og for udvikling
cand.scient.soc. (Aalborg Uni. 2002)

0:000:00