Om ti år kan DSB være færdig med at køre tog

DSB: Ny DSB-aftale varsler store ændringer af selskabets rolle i fremtidens jernbanetrafik. På sigt kan DSB være helt færdig med at køre tog i Danmark og i stedet få ansvar for at bestille togtrafik fra andre selskaber.

Foto: Colourbox
Hjalte T. H. KragesteenCecilie Gormsen

Om bare 10 til 15 år kan DSB være færdig med at køre tog i Danmark. Den nye DSB-aftale lægger nemlig op til en helt ny rolle som et egentligt trafikselskab, der skal stå for at udbyde togtrafikken, men hvor det, man i dag kender DSB bedst for - at køre tog - kan være en saga blot.

Det er i hvert fald intentionen, hvis man spørger Radikale:

”Hensigten er, at al togdrift skal sendes i udbud, og at DSB ikke selv skal byde på det,” siger transportordfører Andreas Steenberg.

Så målet er, at DSB ikke skal køre tog i Danmark i fremtiden? 

”Vi ved jo ikke endnu, om der er et marked for det, og det skal vi analysere. Men udgangspunktet er, at vi skal sende det hele i udbud. Og det kan godt være, det ender med, at DSB skal køre, hvis der er nogle strækninger, som ingen vil køre på,” siger Andreas Steenberg.

Han henviser til den aftale om DSB's fremtid, som regeringen, Enhedslisten og SF blev enige om i sidste uge. Her fremgår det nemlig, at man ønsker en analyse af DSB's organisering samt en analyse, der skal danne baggrund for en masterplan for udbud af hele den danske togtrafik på længere sigt.

DSB skal være et "Movia på skinnerne"
Målet med en nye organisering er ifølge aftalen, at DSB skal foretage trafikselskabslignende opgaver som en slags "Movia på skinnerne". Movia fungerer helt anderledes, end DSB gør i dag, ved ikke selv at drive busserne i hovedstaden og på Sjælland. I stedet står Movia for det store forkromede overblik over busdriften, som bliver udliciteret til private selskaber.

DSB selv har tidligere givet udtryk for, at man er klar til en rolle som trafikselskab, der kan stå for at udbyde jernbanedriften.

”Det kunne sagtens være en model, der giver mening. På den måde vil man kunne lave et udbud, uden at det går ud over den nødvendige fleksibilitet,” sagde administrerende direktør, Jesper Lok, til Altinget i maj sidste år.

EL er skeptisk
Enhedslisten er med i aftalen, og transportordfører Henning Hyllested betegner oplægget til ændringerne i DSB's organisation som en kæmpe omvæltning. Han håber imidlertid ikke på en fremtid, hvor DSB ikke længere er togoperatør.

"DSB's rolle som operatør kan helt forsvinde. Der ligger et klart ønske fra andre partier om, at DSB slet ikke skal køre tog, men det er ikke noget, som vi er tilhængere af i Enhedslisten," siger Henning Hyllested.

Læs hele artiklen på Altinget: transport her (kræver abonnement)

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Andreas Steenberg

Public affairs executive, Systematic, fhv. MF og politisk ordfører (R)
cand.scient.pol. (Aarhus Uni. 2011)

Henning Hyllested

Fhv. MF (EL), transportordfører, landdistrikts- og øordfører, turismeordfører
Havnearbejder (Esbjerg Havn)

0:000:00