Ophavsmand bag ny taxi-app: Jeg er ligeglad med, at den er ulovlig

PIRATKØRSEL: Ny app vil overtage markedet, hvor kørselstjenesten Uber slap. Stifter anerkender fuldt ud, at appen er ulovlig, men mener, at det er lovgivningen, der er noget galt med.

Stifteren af den nye samkørselstjeneste, Lars Kragh Andersen, er ligeglad med, at hans nye app er ulovlig.
Stifteren af den nye samkørselstjeneste, Lars Kragh Andersen, er ligeglad med, at hans nye app er ulovlig.Foto: Gregers Tycho/ ritzau
Mette Pabst

Siden kørselstjenesten Ubers afgang fra Danmark har flere andre apps forsøgt at overtage markedet.

Fredag blev det seneste skud på stammen lanceret. Appen Avanti er en kørselstjeneste, der ifølge ophavsmanden bag adskiller sig fra de andre apps på markedet på især et punkt: Appen lader ikke som om, at det, den tilbyder, er lovligt. 

"Vi prøver ikke at gemme os bag et figenblad i lovgivningen. Jeg anerkender fuldt ud, at appen er ulovlig, og jeg er ligeglad," siger stifter af Avanti Lars Kragh Andersen.

Politianmeldelser betyder ikke noget
Den tidligere samkørselstjeneste Uber lukkede tilbage i marts, efter en politisk taxi-aftale forhindrede tjenesten i at fortsætte.

Vi prøver ikke at gemme os bag et figenblad i lovgivningen. Jeg anerkender fuldt ud, at appen er ulovlig, og jeg er ligeglad.

Lars Kragh Andersen
Stifter af Avanti

Læs også: Ole Birk lander bred taxi-aftale

Politikerne skal dog ikke forvente, at den nye samkørselstjeneste Avanti bliver lukket ligeså nemt, lyder det fra stifteren, der allerede er blevet anmeldt for ulovlig piratkørsel til Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen, inden appen overhovedet er kommet på markedet.

"Politianmeldelser betyder ikke noget, jeg lukker ikke af den grund," siger Lars Kragh Andersen, der kalder sig selv markedsanarkist og tidligere har været i medierne med stærke holdninger til blandt andet licensbetaling og legalisering af hash.

Han mener ikke, at det er ham, der er galt afmarcheret, men lovgivningen. 

"Taxareguleringen er i sig selv forkert, idet den forhindrer mennesker i at handle med hinanden uden at spørge magthaverne om lov. Selvfølgelig skal man ikke spørge Christiansborg om lov til at handle med andre mennesker," lyder det.

Indtil videre har Lars Kragh Andersen omkring 50 chauffører registreret på appen, og han regner med, at der kommer mange flere til. Selvom appen er ulovlig, har det ikke været svært at finde chauffører til at køre for sig.

"Hele konflikten med Uber har skabt en hård kerne af chauffører, der vil køre på trods af lovgivningen. Det har været overraskende nemt at finde folk," siger han. 

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion


0:000:00