Kommentar af 
Paula Larrain

Paula Larrain: Registreringsafgiften dræber, sviner og er asocial

KLUMME: Hvorfor skal børn af arbejdere køre mere usikkert og risikere deres liv på motorvejen i højere grad end direktørens børn? Det skal de på grund af den registreringsafgift, der forhindrer Danmark i at skifte en gammel, usikker og forurenende vognpark ud.

Det er ikke ufarligt at køre i bil – slet ikke, hvis man ikke har råd til en ordentlig en af slagsen.
Det er ikke ufarligt at køre i bil – slet ikke, hvis man ikke har råd til en ordentlig en af slagsen.Foto: Colourbox
Paula Larrain
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Det er for længst slået fast, at gamle biler er mere usikre og dermed udgør en større risiko for både fører og passagerer.

Hvis ikke man er bekendt med nye bilers sikkerhedsudstyr, kan man læse det ud af trafikforskningen på DTU. Gamle biler dræber, og det gør små biler også. Jo mindre en bil, desto større risiko for, at spanden krøller sammen ved mødet med et større køretøj.

På trods af denne evidente logik, fastholder politikerne, at vi skal have en høj registreringsafgift for biler i Danmark. Modsat vores naboland Sverige, hvor også en familie med middelindkomst har råd til en ny og sikker bil.

Lige nu er det lykkedes at få nedsat afgiften for elbiler med miljøargumentet i hånden. Og det er ganske fint, men der findes også et miljøargument for at sænke afgifterne for benzinbiler.

Så hvad holder os egentlig tilbage? Tilsyneladende kun den gamle, mestendels venstreorienterede, kamp mod selve bilen.

Paula Larrain

Gamle biler forurener væsentligt mere end nye biler, og dermed er venstrefløjens kærlighed til en høj registreringsafgift direkte i modstrid med drømme om renere luft.

Læs mere: Professor: Danske bilafgifter er alt for høje

Det groteske i 'Lighedsdanmark' er, at de fattigstes børn åbenbart skal køre i de usikreste og mest forurenende biler.

Paula Larrain

Man vil hellere tvinge folk til kollektiv trafik ved at gøre det endnu dyrere at holde bil. Problemet er, at bilen stadig er langt at foretrække for alle familier, der har råd til det.

Det groteske i 'Lighedsdanmark' er, at de fattigstes børn åbenbart skal køre i de usikreste og de mest forurenende biler, mens børn med rige forældre nok skal få råd til en dyr, sikker bil – om ikke andet så igennem firmabilsordningen, som langt de fleste store luksusbiler går under.

Man må simpelthen stille sig selv spørgsmålet om det er rimeligt. Skal børns trafiksikkerhed være afhængig af forældrenes stilling eller pengepung?

Argumentet for at bevare en registreringsafgift er ikke længere at regulere antallet af bilerne på vejen, som det oprindeligt var. Det ville også være skørt, for afgiften har langt fra forhindret danskerne i at køre bil og fylde godt op på vejnettet.

Trods alt er det federe at sidde i en gammel Peugeot og komme frem i nogenlunde tid end at rive sig magtesløst i håret, mens man står som sild i en tønde i et tog, der holder stille.

Argumentet i dag er, at staten ville mangle pengene i statskassen, hvis man pillede væsentligt ved registreringsafgiften.

Og for at ramme folks følelser, nævner modstandere af en sænkning, at man ville være nødt til at tage pengene fra sygehusene eller pensionisterne, hvis folk skal have billigere biler.

Men det argument holder heller ikke længere. Staten har allerede tjent penge på den seneste sænkning fra 180 procent til 150 procent. Allerede nu i 2017 forventes staten at tjene to milliarder mere på registreringsafgiften.

"Hvor indtægterne fra registreringsafgiften i 2015 var på 17,6 milliarder kroner for 207.000 solgte biler, forventes de i 2017 at være på 21,2 milliarder kroner for skønnet 236.000 solgte biler," skriver FDM på baggrund af Finansministeriets tal.

Se mere: Løkke: LA fik registreringsafgift for finanslov

Og det er selvfølgelig logisk. Lavere afgift betyder salg af flere biler, hvilket betyder flere penge i statskassen. Eksperter vurderer i øvrigt, at vi skal længere ned i afgift før vi når det punkt, hvor staten begynder at tabe penge.

Så hvad holder os egentlig tilbage? Tilsyneladende kun den gamle, mestendels venstreorienterede, kamp mod selve bilen. Men den kamp er tabt for længst.

Jeg kan ikke forestille mig noget mere socialt på trafikområdet end at sænke afgiften, så også familier med middelindkomster kan købe store sikre, nye og mindre forurenende biler.

Hvis der skulle gå hen og blive for mange biler på vejene, kan det være, at kollektivismen endelig får sig en optur, fordi der skal mindre til for DSB og andre aktører at blive mere effektive end bilen. Ikke bare win-win, men win-win-win, som man siger på nudansk.

.......

Paula Larrain er uddannet journalist og er bl.a. tidligere jourhavende på Berlingskes udlandsredaktion, diplomatisk korrespondent med sikkerhedspolitik og Baltikum som speciale og senere nyhedsvært på TV-Avisen. Hun er i dag selvstændig medierådgiver, medietræner, moderator, foredragsholder og klummeskribent. Klummen er alene udtryk for skribentens egne holdninger.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Paula Larrain

Journalist, ordstyrer, foredragsholder, forfatter
journalist (DJH, 1994)

0:000:00